شرب خمر؛ ابعاد قانونی و مجازات آن در ایران
مطابق ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی، مصرف هرگونه مسکر (مشروبات الکلی) اعم از خوردن، تزریق یا تدخین، جرم محسوب شده و مستوجب مجازات حد است. میزان مصرف یا ایجاد حالت مستی در تحقق این جرم ملاک نیست؛ حتی مصرف مقدار بسیار کم نیز میتواند منجر به اجرای حکم شود.
-
مجازات اصلی: ۸۰ ضربه شلاق حدی (برابر برای زن و مرد).
-
تکرار جرم: در صورت ابقاء حد در سه مرتبه قبلی، تکرار جرم در مرتبه چهارم میتواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.
-
مصرف در ملاء عام: علاوه بر حد شرعی، میتواند ۲ تا ۶ ماه حبس تعزیری به همراه داشته باشد.
چرا حضور وکیل شرب خمر ضروری است؟
با توجه به اینکه شرب خمر از جرایم «حدی» است، کوچکترین خطا در اظهارات اولیه در کلانتری یا دادسرا میتواند منجر به صدور حکم قطعی شلاق و ثبت سوءپیشینه موثر کیفری شود. وکیل متخصص با اشراف بر قاعده فقهی درء و رویههای دادگاه کیفری ۲، از حقوق شما دفاع میکند.
خدمات تخصصی گروه وکلای حقوران:
-
چالش ادله اثبات: بررسی دقیق اعتبار شهادت شهود و گزارش ضابطین قضایی.
-
تحلیل علمی تست الکل: ارائه دفاعیات فنی در خصوص ضریب خطای دستگاههای الکلسنج و امارات قضایی.
-
بهرهگیری از نهاد توبه: استفاده از ظرفیتهای قانونی توبه قبل از اثبات جرم برای سقوط مجازات.
-
جلوگیری از ثبت سابقه: تلاش حقوقی برای تبرئه یا تبدیل مجازات جهت ممانعت از محرومیتهای اجتماعی.
مراحل رسیدگی و نقش وکیل در پرونده
پروندههای شرب خمر مسیری حساس را از کلانتری تا دادسرا و سپس دادگاه کیفری دو طی میکنند.
نکته کلیدی: بسیاری از محکومیتها ناشی از اقرارهای نسنجیده در ساعات اولیه بازداشت است. وکیل شما با حضور در مراحل تحقیقات مقدماتی، مانع از تضییع حقوق قانونی و ثبت اظهارات علیه خودتان میشود.
استراتژیهای دفاعی وکلای حقوران
ما در دفاع از پروندههای مشروبات الکلی، بر ۴ محور اصلی تمرکز میکنیم:
-
اثبات فقدان قصد و اراده: در مواردی که مصرف ناآگاهانه یا تحت اکراه بوده است.
-
ایرادات شکلی: به چالش کشیدن نحوه بازداشت یا تفتیش که برخلاف تشریفات قانون آیین دادرسی کیفری باشد.
-
شبهه در موضوع: استفاده از استدلالهای حقوقی برای ایجاد شک در مصرف ماده مسکر.
-
مشاوره لایحه دفاعیه: اگر قصد دارید شخصاً در دادگاه حاضر شوید، پیشنهاد میکنیم حتماً مقاله در دادگاه شرب خمر چه بگوییم را مطالعه کنید تا با جملات طلایی دفاع آشنا شوید.
هزینه وکیل شرب خمر در تهران و رزرو مشاوره
حقالوکاله پروندههای شرب خمر بر اساس پیچیدگی پرونده، مرحله رسیدگی (بدوی یا تجدیدنظر) و سابقه وکیل تعیین میشود. ما در گروه حقوران شفافیت مالی را اولویت قرار داده و بر اساس تخصص، بهترین راهکار را به شما ارائه میدهیم.
-
مشاوره فوری: ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴
-
خدمات: مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری در دفتر تهران.
- رزرو مشاوره: رزرو فوری وکیل
دیدگاه کاربران
سلام .مارو توی قمارخونه گرفتن و بخدا برادرم کاری نکرده بود امده بود سراغ من که همه رو دسته جمعی گرفتن این وسط یکی تریاک کوچک انداخته
تو جیب برادر من …الان اسیر شدیم نمیدونیم چکار کنیم ..با این تریاک چکار مییکنن …
سابقه هم نداره
سلام .توی عروسی مشروب اوردند و ماهم خوردیم و عروسی تبدیل به دعوا شد و توی اون درگیریها یکی موادشو گذاشته تو جیب داداش کوچیکم
…الان ملاقات ممنوعه …چکاری باس براش بکنیم
سلام .برادرم ی بار از سیستان اورده و بین راه پلیس گرفته و تریاک پیدا کردند بارنامه و مجوز هم داره …اما
نمیدونیم کی تو ماشین جا ساز کرده …الان سر برادرم چی میاد
سلام. برادر شما تحت عنوان حمل و نگهداری کالای قاچاق مشمول حبس خواهد شد. دادگاه صالحه، دادگاه انقلاب محل کشف مواد مخدر می باشد.
سلام .مجازات ۵۰گرم هرویین چقدره چقدر زندانی
سلام
وقت بخیر
مجازات حمل و نگهداری ۵۰ گرم هروئین اعدام و مصادره اموال است
با سلام .منو برای بار دوم حین رانندگی گرفتن و تست الکلم مثبت بود حالا گفتن باید بری پیش قاضی و دلیل موجه بیاری برای تبرئه .حالا چی بگم که تبرئه بشم
با سلام
شما می توانید به نظر پلیس راهور اعتراض و تقاضای ارجاع به پزشکی قانونی را داشته باشید که با توجه به گذشت زمان طبیعتاً پاسخ پزشکی قانونی منفی خواهد بود.
سلام .نحوه دفاع از شرب خمر با تست الکل چگونه است
سلام
در صورت مثبت شدن تست انجام دفاع بسیار پیچیده است و می بایست توسط وکلای خبره انجام گیرد لذا پیشنهاد می گردد اولین قدم در دفاع که سکوت و درخواست وکیل است انجام پذیرد تا شرابط دفاع توسط وکیل بررسی شود
سلام .آیا کسی مشروب خورده باشه ایا توی دادگاه نیاز به ضامن داره آخه شنیدم ضامن نداشته باشی حبس میخوری
سلام .منو و سه نفر دوستانم و با ۳ لیتر مشروب گرفتن و مدارک منو گرفتن بعنوان ضمانت که بریم دادگاه اولین بار هست که مارو گرفتن الان برای مدارک من مشکل پیش میاد
سلام- اگر با ابلاغ اخطاریه و درخواست شعبه نسبت به حضور در دادسرا اقدام کنید مشکلی برای مدارک شما پیش نخواهد آمد و هدف از دریافت مدارک تضمین حضور شما در دادگاه است.
سلام .جرم نگه داشتن و ساختن مشزوبات دست ساز چقدره
سلام- مجازات این جرم شش ماه تا یکسال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی به میزان ۵ رابر ارزش عرفی مشروبات کشف شده می باشد.
سلام خسته نباشید پدر من یه کارگاه نجاری دارد که ۳ دنگ ان را با فرد دیگری شریک است چند روز پیش با اطلاع یک فرد ناشناس پلیس به کارگاه میاد و ۶۰ گرم هرویین پیدا میکنه ولی پدر من هیچ اطلاعی از انها نداشته با توجه به این که پدر من هیچ سابقه ای ندارد حکم ایشان چی هست ؟ پدر من نمایندگی بیمه ایران هم دارد ایا انفصال دائم از خدمات دولتی میشه ؟ ایا کارگاه برای همیشه پلمپ میشه؟ تا چه اندازه تخفیف میتوان از قاضی گرفت ؟ لطفا کمکم کنید
سلام ایا متهم بعد از اقرار به شرب خمر در محضر دادگاه مدعی شود قبل از دستگیری از گناه خود توبه کرده آیا دراین مورد حد ساقط میشود؟
سلام. قاضی اختیار دارد که با توجه به شرایط متهم مجازات نامبرده را کاهش دهد
سلام .من کنار کشت شاهدانه ۸۰بوته و ۵کیلو خشک کرده کرده داشته باشم آیا اعدام میشه؟
سلام .ما باغ انگور داریم و قصد شراب درست کردن نداشتیم ولی دیدیم داره شراب میشه و نگه داشتیم ایا جرمی مرتکب شدیم …به کسی هم ندادیم
سلام همسر منو با دو گرم شیشه گرفتن ایا براش سوئ پیشنیه میشه
سلام بله
سلام .دوسال پیش منو تو ی مهمانی گرفتن البته فقط حضور داشتم و مارو منکرات بردند و اثر انگشت گرفتند بعد ۳ روز ازاد کردن .بعد مبلغ ۳۰۰هزار تومن جریمه کردند .حالا رفتم سر ی کار دولتی از من گواهی سو پیشینه میخوان …الان چی در انتظارمه …خواب و خوراک ندارم
من در حال مستی تصادف کردم و به سه تا ماشین خسارت مالی وارد شد
فردای آن روز دادگاه رفتم و بعداز حل شدن مشکل شرب خمر آزاد شدم، بهم گفتن ۱۲-۱۳ روز دیگه ابلاغ میاد ک بیاید برای ترخیص ماشین
ولی فقط بعد از گذشت دو روز بعد از حادثه ابلاغ اومده که من شاکی دارم و دادنامه ذکر شده بود در بالای صفحه
الان ۲۰ روزه ماشین پارکینگه ابلاغ نیومده
من گواهینامه نداشتم آیا بیمه خسارت وارد شده رو قبول میکنه؟
سلام. سوال شما مبهم است و متوجه ابتدای سوال نشدیم. اما درخصوص سوال آخرتون، طبق رای دیوان عدالت اداری اگر که مقصر حادثه بیمه نامه معتبر نداشته باشد امکان تعلق خسارت وجود نخواهد داشت.
سلام هفته اول محرم حین رانندگی به جدول برخورد کردم و پلیس آمد و تست گرفت و نمره ۱۱۰ داد و من قبول نکردم و دست بند بهم زدند و بعد مجبور شدم قبول کردم حالا ماشینم توقیف کردن به دلیل رانندگی در حال مستی و خودم هم منتظر اعلام کلانتری هستم برای مراجعه به دادسرا میخواستم راهنمایی کنید چه حکمی در انتظارمه
با سلام. پرونده شما به دادسرای مربوطه ارجاع می شود که در تهران دادسرای ارشاد واقع در خیابان بخارست می باشد و عنوان اتهامی شما مصرف مشروبات الکلی است که مشمول ۸۰ ضربه شلاق است. علاوه بر مجازات فوق توقیف خودرو و جریمه نیر دز انتظار شما می باشد. توصیه می شود از وکیل متخصصدر این خصوص استفاده فرمایید. با احترام
با سلام بنده شب گذشته توسط گشت نامحسوس به دلیل تجاوز از سرعت مجاز متوقف شدم و بالافاصله از من تقاضای مدارک کردند و بنده همه را تحویل دادم . سپس خودروی بنده رو به پارکینگ انتقال دادند و در آنجا از من تست الکل گرفتند که مثبت بود ولی بنده هیچ کلمهای مبنی بر انکار یا قبول کردن شرب خمر نگفتم و تنها چند برگه امضا کردم که به گفته آنها فقط برای تشکیل پرونده پارکینگ بوده و فقط گواهینامه بنده رو ضبط کردند و کارت ماشین و برگه پارکینگ به من تحویل داده شد
میخواستم بدونم من چه کاری باید انجام بدم و چه اتفاقی برام میوفته
بنده رو برای بار دوم مست حین رانندگی گرفتن مراحل رو طی کردم کلاس فرصت و دادسرا رو ولی گفتن چون بار دومه باید بری دادگاه پیش قاضی دادرس بهم گفت باید یه دلیل موجه بیاری که چرا تست الکلت مثبت شده برای تبرئه
چه دلیلی میتونم بیارم؟ عدد تست ۶۷ شده
با سلام .۱۷بطری دست ساز شراب که مصرفی خودمون بود +ی مقدارتفاله انگور توی یه دبه ۲۰لیتری اون کسی که برامون ریخت مارو لو داد ،پدرم که ۶۳ ساله هست گردن گرفت وتوی گزارش اون مقدار تفاله رو ۲۰لیتر مشروب نوشتند درصورتی که اینچنین نبود پدرم هم چون مشکل سرطان روده داشت گفت باید آب انگور مصرف میکردم و هدف مشروب نبوده چه پیشنهادی میشه برای اینکه جرم به کمترین حد برسه ؟