اعسار از هزینه دادرسی

اعسار از هزینه دادرسی


اعسار از هزینه دادرسی ، به معنای عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی است و کسی که اعسار او در دادگاه ثابت شود به تناسب دعوایی که مطرح کرده از پرداخت هزینه دادرسی تحت شرایطی ، معاف می‌گردد. نکته مهم دردعوای اعساراین است که اعسار تنها از فرد معسر پذیرفته می­‌شود.

شخص معسر برای عدم پرداخت هزینه دادسی به طورموقت ،باید طرح دعوا نماید که این دعوی به دو روش انجام می‌شود:

  1. همراه با دعوای اصلی
  2. دعوی اعسار از طریق ارائه دادخواست جداگانه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اعسار از هزینه دادرسی ، می تو انید همین حالا با گروه وکلای حق وران به شماره های ۸۸۱۰۹۵۶۰الی ۶۲ تماس بگیرید.

مشاوره رایگان از طریق بخش پرسش و پاسخ بوده و پاسخ ها توسط وکلای پایه یک دادگستری که جزو وکیل خوب تهران هستند به شما ارائه می شود.برای مشاوره (رایگان) پرسش و پاسخ با گروه وکلای حق وران از وب سایت ما https://haghvaran.com دیدن کنید و با ما ارتباط برقرار کنید.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه

 اعسار از هزینه دادرسی

 اعسار در لغت، به معنای تنگ دست شدن است و به شخصی که اعسار او اثبات شود، معسر می گویند. معسر از هزینه دادرسی کسی است که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به طور موقت قادر به پرداخت بدهی خود نیست .این فرد، می تواند با ارائه دادخواست اعسار به دادگاه، ادعای اعسار نماید.

در صورتی که شخصی مدعی اعسار باشد هزینه دادرسی موقتاً از او دریافت نمی‌شود. اما در اولین جلسه دادرسی دادگاه به ادعای اعسار او رسیدگی می‌کند و اگر جزئاً یا کلاً اعسار او را بپذیرد به طور موقت جزئاً یا کلاً از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شود.

اعسارازهزینه دادرسی

نکات مهم اعساراز هزینه دادرسی :

اعسار یک دعواست بنابراین می‌توان آن را به صورت جداگانه نیز مطرح کرد لذا مدعی اعسارهم می‌تواند ادعای اعسار را ضمن دادخواست دعوای خود اقامه کند وهم می تواند به صورت جداگانه دادخواست اعسار بدهد.

مدعی دعوای اعسار موقتاً از پرداخت هزینه دادرسی معاف می‌شود بنابراین صرفاً ادعای اعسار کافی است تا شخص را موقتاً از پرداخت هزینه دادرسی معاف کند بنابراین دادخواستش بدون هزینه و اخطار رفع نقص ثبت می‌شود.

اگر ضمن دادخواست دعوای بدوی ، اعسار نیز مطرح شود همان دادگاه یا شورای حل اختلاف رسیدگی کننده به دعوای اصلی به اعسار رسیدگی خواهد کرد. مدعی اعسار می‌تواند از کلیه ادله اثبات دعوا جهت اثبات اعسار خود استفاده کند.

در صورتی که دلیل دعوای اعسار شهادت شهود باشد باید شهادت کتبی حداقل دو نفر از اشخاصی که از وضعیت مالی و زندگی مدعی اعسار مطلع هستند ضمیمه دادخواست شود.

 

گروه وکلای حق وران

سوالات قاضی از شهود اعسار از هزینه دادرسی

پس از ثبت دادخواست اعسار، قاضی، در خصوص اعسار فرد، جلسه ی  رسیدگی تشکیل می دهد و پس از بررسی مدارک مدعی اعسار ، افرادی که به عنوان شاهد، استشهادیه اعسار را امضاء نموده اند، را به دادگاه دعوت می نماید و سوالاتی را از شهود اعسار می پرسد که بسته به موضوع پرونده، این سوالات متفاوت هستند که درنهایت پس از بررسی کامل مدارک و گفتگو باشهود ، حکم اعسار صادر می کند.

نمونه سوالات قاضی از شهود

  •  درخصوص چگونگی آشنایی شاهد با  مدعی اعسار
  •  پیرامون وضعیت اقتصادی و معیشتی  مدعی اعسار
  •  درباره شغل مدعی صدور حکم اعسار

اعسار از هزینه دادرسی مهریه

زوجه برای اعسار از هزینه دادرسی مهریه، باید دلایل و مدارک مناسب را به دادگاه ارائه کند. ادله مناسب شامل، شهادت شهود و لیست اموال می شود.

شخص معسر باید استشهادیه ای را به امضای دو شاهد که درمورد وضعیت معشیت و  درآمد وی اطلاع دارند، برساند و ادعای اعسار خود را ارائه دهد. دادگاه در جلسه رسیدگی، سوالاتی از شهود می پرسد و در صورت اطمینان از شهادت شهود، رای به اعسار زوجه صادر می نماید.  لیست اموال مدعی اعسار است درصورت موجود بودن،  باید به دادخواست پیوست شود.

توصیه ما به شما این است که از یک وکیل مهریه و با تجربه کمک بگیرید. همکاران ما در گروه وکلای حقوقی حق وران آماده هستند تا از حقوق شما در دعاوی خانواده، طلاق، مهریه، نفقه و … دفاع کنند.

در صورت دستور قاضی به حضور شهود و عدم حضور شهود در دادگاه، ممکن است دعوای اعسار مدعی از سوی دادگاه رد شود و رای به عدم اعسار مدعی، صادر شود. بنابراین، از آنجا که عدم ارائه مدارک کافی و مستند، منجر به رد ادعای اعسار می شود، مدعی اعسار باید از یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت بگیرد.

لایحه اعسار از هزینه دادرسی

نمونه لایحه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی

ریاست محترم شعبه… دادگاه …

با سلام

با احترام در خصوص دعوای مطروح به کلاسه بایگانی….. مبنی بر اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه 200 عدد سکه تمام بهار آزادی به عنوان مهریه اینجانب به طرفیت آقای….. مراتب را به استحضار آن مقام محترم می رساند:

در راستای اثبات ادعای خود مبنی بر عدم تمکن مالی و ناتوانی از پرداخت هزینه دادرسی، پرینت حساب های بانکی اینجانب در طی دو سال اخیر که حاکی از گردش مالی اینجانب می باشد و نیز استشهادیه شهود به پیوست لایحه تقدیم می گردد.

ضمناً شهود معرفی شده به جهت اطلاع کامل از وضعیت مالی بنده و نداشتن وسیله و عدم تمکن مالی اینجانب برای هزینه دادرسی به مبلغ… ریال ، جهت ادای شهادت و استماع اظهاراتشان توسط آن دادگاه محترم در هر زمان اعلام بفرمایید، حاضر می باشند.

در پایان از ریاست محترم شعبه تقاضامندم به استناد ماده 5 قانون حمایت خانواده، پس از احراز مراتب و با توجه به اوضاع و احوال موجود مبنی بر عدم تمکن واقعی مالی اینجانب و ناتوانی در پرداخت هزینه دادرسی، بنده را از پرداخت هزينه سنگین دادرسي خواسته اصلی (مطالبه تعداد ..عدد تمام بهار آزادی) به میزان …………..ريال معاف نمایید

لزوم دریافت کمک از یک وکیل در لایحۀ اعسار

لایحۀ اعسار یک متن حقوقی است و برای نگارش یک مسئله حقوقی ، بهتر است از  یک وکیل حقوقی مشاوره بگیرید؛ زیرا این لایحه نیز مانند سایرموارد حقوقی دیگر، قواعد خاص خودش را دارد . شما با ارائه لایحه در حقیقت نیاز قانونی خود را به دادگاه اعلام می‌کنید ؛ بنابراین شیوه نگارش آن بسیار مهم است.

در نگارش دادخواست و لایحه‌ شما باید با زبان قانون آشنا باشید و بتوانید از اصول قانونی برای بیان درست نیاز خود و پیگیری حقوقتان استفاده کنید. بنابراین ، یک اشتباه کوچک می‌تواند موجب زیان بزرگی بشود ؛ پس بهتراست اجازه دهید یک متخصص حقوقی  این کار را برای شما انجام دهد تا بتوانید  نتیجه مطلوب را از دعوای خود کسب کنید.

همکاران ما در گروه وکلای حق وران این آمادگی را دارند که با ارائه مشاوره حقوقی به حفظ منافع شما عزیزان کمک کنند.

اعسار از هزینه دادرسی با داشتن وکیل

اعسار زوجه درخصوص مهریه ،معمولا پذیرفته میشود . بهتر است استشهادیه دهید تا اگر قاضی لازم دانست شهود را حاضر کند در جلسه اعسار معمولا از شرایط مالی معسر سوال می شود.

گروه وکلای حق وران با حضور بهترین وکیل های خانواده ، متخصص در دعاوی حقوقی از جمله دعاوی خانواده، مطالبه مهریه، اعسار از پرداخت مهریه و اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه، و سایر دعاوی حقوقی و کیفری آماده خدمات رسانی به همه هموطنان عزیز می باشد.

 نظریه مشورتی شماره ۳۷۸۹/۷ اداره حقوقی قوه قضاییه:

صرف داشتن وکیل نمی تواند  باعث رد دعوای اعسار شود اما توصیه ما درحق وران  این است که با توجه به اینکه شخصی که تمکن مالی لازم را دارد وکیل اختیار میکند ، در این دعوی از وکیل دادگستری استفاده نکنید ، اما با توجه به پیچیدگی های خاص دعوی اعسار، در مشاوره حقوقی و تنظیم لایحه  و دادخواست از خدمات حقوقی گروه وکلای حق وران کمک بگیرید.

 

شاید به خواندن این مطلب هم علاقه مندباشید

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

اعاده دادرسی بواسطه اثبات کذب بودن شهادت شهود (سوال 1300)

اثبات رد اعسار (سوال 1136)

عدم حضور در جلسه اعسار از هزینه دادرسی

از آنجا که حکم راجع به اعسار همیشه حضوری است ، دادگاه باید رأی را حضوری تلقی و به دعوی رسیدگی نماید .اما درصورت رد دعوای اعسار می توانید در مهلت مقرر به رای صادره اعتراض نمایید.

فرم اعسار از هزینه دادرسی

ثبت دادخواست اعسار، توسط هر شخصی که به پرداخت بدهی مالی، محکوم شده است یا قادر به پرداخت نمی باشد، امکان پذیراست. مدعی اعسار، می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و بر اساس نمونه دادخواست اعسار، اقدام به ثبت این دادخواست نماید. ستون مربوط به اطلاعات خواهان، خوانده و شرح خواسته، از موارد موجود در هر نمونه دادخواست اعسار هستند که فرد، باید، اقدام به تکمیل دقیق آن ها کند.

گروه وکلای حق وران

رد اعسار از هزینه دادرسی

مطابق قانون حال حاضر ، زمانی که اعسار شخصی قبول نشود هزینه ای برای وی در نظر گرفته نمی شود و این مساله می تواند باعث طرح بیشتر چنین مواردی در دادگاه شود.

چنانچه درخواست اعسار شخصی  رد شود وی می تواند درخواست اعسار مجدد کند . اما مانع از اجرای حکم فرد نمی شود.اعسار هیچگاه دارای اعتبار امر مختومه نمیشود

 

شاید به خواندن این مطلب هم علاقه مندباشید

سوال305 ( عدم پرداخت مهریه به علت اعسار )

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

نمونه رای اثر فوت مدعی اعسار

استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی

نمونه فرم استشهادیه

اینجانب ………. فرزند ………… به شماره ملی …… و شماره شناسنامه …….. صادره از …… ، با آقای …….. از طریق …… مراوده دارم  و از وضیعت مالی ایشان اطلاع دقیق دارم . نامبرده در حال حاضر شاغل در ……. می باشد و در درامد ماهیانه ایشان مبلغ ….. تومان است و توانایی پرداخت هزینه دادرسی به میزان ….. را ندارد ، در صورت لزوم حاضر به حضور در دادگاه و اتیان سوند می باشم .

خدمات گروه وکلای حق وران

خدمات گروه وکلای حق وران شامل الف )مشاوره حقوقی تلفنی در تهران ب ) مشاوره رایگان  ج ) مشاوره حقوقی حضوری می شود.

 مشاوره حقوقی تلفنی در تهران

سریع‌ترین و بهترین راه حل برای حل مشکلات حقوقی و دریافت پیشنهاد ، مشاوره حقوقی تلفنی است. تیم ما در طول روزهای کاری آماده پاسخگویی به شماست. با تماس با خط تلفنی مشاوره حقوقی، شما می توانید به صورت مستقیم با یک مشاور حقوقی ارتباط برقرار کنید.برای مشاوره تلفنی بایدازطریق لینک زیر(مشاوره حقوقی تلفنی) اقدام به رزرو مشاوره نمایید. پس ازپرداخت وجه مشاوره و دریافت شماره تماس وکیل ، دراسرع وقت می توانید باوکیل مورد نظر ارتباط برقرارکنید.

نحوه رزرو مشاوره حقوقی تلفنی

  1. ابتداوارد صفحه اصلی سایت به آدرس haghvaran.com می شوید.سپس مشاوره تلفنی را انتخاب نموده روی آن کلیک می نمایید.

2.وارد صفحه مشاوره تلفنی می شوید.سپس سریع و بدون اتلاف وقت از میان متخصصین و وکلای پایه یک، فرد مورد نظر خود را انتخاب و برروی رزرو مشاوره کلیک می نمائید.

3.مدت زمان مشاوره را انتخاب کنید، شماره موبایل خودرا وارد نموده ،سپس برروی تائید شماره موبایل کلیک کنید.

4.جهت ادامه مراحل ، می بایست کد فعالسازی را در کادر مربوطه وارد نمایید.سپس ارسال مجدد رابزنید.

5. اکنون می توانید پرداخت راانجام دهید.

6.پس ازپرداخت وجه مشاوره  ، شماره وکیل مورد نظر دراختیار شما قرار می گیرد و دراسرع وقت می توانید با وکیل مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

مشاوره  حقوقی رایگان (آنلاین )

مشاوره حقوقی رایگان برای این است که فرصتی در اختیار افراد قرار گیرد تا وضعیت پرونده خود را با یک وکیل یا مشاور حقوقی در میان گذاشته و به این اطمینان برسد که وکیل حقوقی می‌تواند به او کمک کند تا گره کور پرونده رابازکند.

در مشاوره حقوقی رایگان، هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. فرد در طول گفتگوی رایگان متوجه می شود که آیا وکیل حقوقی یا کیفری می‌تواند برای وضعیت او پیشنهاداتی را برای نحوه رسیدگی به پرونده مطرح کند یا خیر.

موسسه‌های زیادی وجود دارند که در تمامی مسائل حقوقی مشاوره رایگان می‌دهند. تا اطمینان حاصل کنند که همه در صورت نیاز به عدالت دسترسی دارند. اما در انتخاب آن‌ها باید بسیار دقت داشته باشید موسسه حقوقی حق وران با وجود چندین وکیل سرآمد درزمینه دعاوی ملکی  می توانند به شما و عزیزانتان خدمات مشاوره ای با کیفیت خوب و قیمت مناسب ارائه کنند.

گروه وکلای حق وران

نحوه دریافت مشاوره حقوقی رایگان

  1. ابتداوارد صفحه اصلی سایت به آدرس haghvaran.com می شوید.سپس مشاوره آفلاین را انتخاب نموده روی آن کلیک می نمایید.

2 .وارد صفحه پرسش و پاسخ شده ،  می توانید سوال خودرا جستجو نمائیدویا روی پرسیدن سوال کلیک  نمایید.

3. پس ازاینکه وارد صفحه (ارسال سوال حقوقی ) شدید. شماره تلفن همراه  وسوال حقوقی خود را درقسمت مشخص شده بنویسید.

4. پس از یادداشت سوال کدامنیتی را بزنید و درپایان برروی کلمه ( ارسال سوال ) کلیک نمائید.

5. پس ازارسال سوال ، منتظر پاسخ موسسه حق وران بمانید. شما می توانید درکوتاه مدت پاسخ سوال خودرا دریافت کنید.

خدمات مشاوره حقوقی حضوری :

برای مشاوره حضوری با گروه وکلای حق وران ، می توانید باشماره های (۰۲۱۸۸۱۰۹۵۶۰ الی ۶۲) تماس بگیرید و وقت خودرا با وکیل خوب تهران  رزرو کنید.

آدرس گروه وکلای حق وران :

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
تماس :  ۸۸۱۰۹۵۶۰الی ۶۲
تماس اضطراری :۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

 

خانم آخرتیمشاهده نوشته ها

Avatar for خانم آخرتی

این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *