جرم شرب خمر

در دادگاه شرب خمر چه بگوییم ؟


مجازات شرب خمر برای مرتبه اول ،دوم و سوم  ۸۰ ضربه شلاق است. ولی برای مرتبه چهارم بر اساس ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی مجازات شرب خمر اعدام میباشد. مطابق این ماده اگر کسی ۴ مرتبه مرتکب مجازات حدی گردد وهربار حد آن جرم بر وی جاری شود ، برای مرتبه چهارم مجازات او اعدام است.

شرب خمر به سه روش قابل اثبات می باشد: اقرارمرتکب ، شهادت شهود، علم قاضی

برای تبرئه شدن درپرونده شرب خمربهتراست ازوکیل متخصص دراین زمینه مشاوره بگیرید.

شرب خمر( شراب خواری )چیست؟

اصطلاح شرب در واقع همان نوشیدن است و خمر مایعی است که می تواند باعث مستی  شود.شرب خمر دراصطلاح عامیانه  نوشیدن مشروبات الکلی می باشد.
لازم به یادآوری است که مصرف مشروبات الکلی به شرط اینکه مسکر باشد، موجب حدمی باشد.

مسکربودن به چه معناست ؟

در واقع زمانی است که قدرت تفکر و اراده ازانسان سلب شده و عقل نیز زایل می گردد.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

مجازات شرابخواری درقانون ایران:

فقه ریشه جرم و مجازات شرب خمر را تعیین کرده و از آنجایی که این جرم به عنوان جرم حدی شناخته می‌شود، شرع مجازات آن را به صراحت بیان کرده است؛ به همین خاطر، قانونگذار در قانون مجازات اسلامی ایران، مجازات را دقیقاً طبق شرع بدون کم و کاست اعمال نموده است.

براساس ماده 264 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 « خوردن مسکر موجب حد است، اعم از آنکه کم باشد یا زیاد، مست کند یا نکند، خالص یا مخلوط باشد به حدی که آن را از مسکر بودن خارج نسازد »..

قانونگذارخوردن آب جو مسکر را، موجب حد می داند هرچند مستی نیاورد.

حد مسکر: مطابق ماده ۲۶۵ قانون مجازات اسلامی حد مصرف مسکر، هشتاد ضربه شلاق است.

مطابق ماده 701 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده):
هر کس متجاهراً و به نحو علن در اماکن و معابر و مجامع عمومی مشروبات الکلی استعمال نماید، علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به دو تا شش ماه حبس تعزیری محکوم می‌شود.

مجازات شرب خمر برای مرتبه دوم ،سوم و چهارم چیست؟

مجازات شرب خمر برای مرتبه دوم و سوم همان ۸۰ ضربه شلاق است و تغییری نمی کند. ولی برای مرتبه چهارم بر اساس ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی مجازات شرب خمر اعدام میباشد. مطابق این ماده اگر کسی ۴ مرتبه مرتکب مجازات حدی گردد وهربار حد آن جرم بر وی جاری شود ، برای مرتبه چهارم مجازات او اعدام است.

چگونگی اثبات شرب خمر:

شرب خمر به سه روش قابل اثبات می باشد: اقرار ، شهادت ، علم قاضی

  • اقرارمجرم : مطابق ماده ۱۶۶ قانون مجازات اسلامی ،اقرار باید با لفظ یا نوشتن باشد و در صورت تعذر، با فعل ، از قبیل اشاره نیز واقع می شود و در هر صورت باید روشن و بدون ابهام باشد. درنهایت اینکه متهم دومرتبه نزد قاضی اقرار کند.
  • شهادت شهود: مطابق ماده 174 قانون مجازات اسلامی ،شهادت عبارت از اخبار شخصی غیر از طرفین دعوی به وقوع یا عدم وقوع جرم توسط متهم یا هر امر دیگری ،نزد مقام قضائی است.

شرایط شاهد: شاهد شرعی در زمان ادای شهادت باید شرایط زیر را دارا باشد:  بلوغ- عقل – ایمان – عدالت – طهارت مولد – ذینفع نبودن در موضوع – نداشتن خصومت با طرفین یا یکی از آنها – عدم اشتغال به تکدی – ولگرد نبودن

  •  علم قاضی : مطابق ماده 211 قانون مجازات اسلامی ، علم قاضی می تواند یکی از دلایل اثبات جرم باشد به این معنی است که قاضی می تواند باتوجه به قرائن و شواهد مطلع بشود که مجرم ، می تواندمصرف کننده مسکرات بوده باشد یانباشد. تادراین صورت بتواند حکم به محکومیت او صادر کند.

مجازات شرب خمردرماه مبارک رمضان:

مجازات خوردن مشروب در ماه رمضان با ماه های عادی یکسان می باشد. البته توجه داشته باشیدکه چنانچه شرابخواری درزمان روزه داری اتفاق بیفتد ،مجازات بیشتری دارد.

شرابخواری در ایام روزه داری باعث می شود، فرد علاوه بر محکوم شدن به حد عادی ،به حبس و شلاق نیز محکوم شود. برای  مجازات متفاوت در ماه رمضان با ماه های عادی،  جرم باید در اماکن عمومی و در ایام روزه داری رخ دهد.

مجازات فروشنده و خریدار مشروبات الکلی :

ماده 702 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده)

هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قرار دهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قرار دهد به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی کالای یاد شده محکوم می‌شود.

تاثیرتوبه در تخفیف مجازات شرب خمر:

توبه نامه شرب خمر یکی از موارد امکان تخفیف در مجازات مصرف مشروبات الکلی می باشد.بهتر است بدانید هر توبه نامه شامل تخفیف نخواهد شد.

شرایط قبول توبه نامه:

 توبه نامه واقعی مطابق با مواد ۱۱۳ تا ۱۱۸ قانون جدید مجازات اسلامی باعث سقوط مجازات شرب خمر خواهد شد که البته منوط به شرایط ذیل می باشد:

توبه نامه باید قبل از اثبات جرم صورت گرفته باشد تا مستوجب سقوط مجازات شود.توبه نباید صرفاً لسانی باشد.

در واقع باید ناشی از ندامت و پشیمانی از دل و جان باشد که در ظاهر شخص کاملاً مشهود باشد.یعنی شخص به نفسه اشتباه خود را پذیرفته باشد.یعنی شخص به نفسه اشتباه خود را پذیرفته باشد.بر اساس آن اقدام به اعتراف کرده باشد .

همچنین نباید به خاطر فریب دادن مراجع مربوطه و فرار از عمل ارتکابی باشد؛به قولی آثار ندامت در رفتار گفتار و کردار او قابل مشاهده نباشد؛صرفا برای رهایی از مجازات صورت بگیرد.توبه نامه نباید به دلیل ترس از مجازات صورت بگیرد.

 در صورتی که مجرم مرتکب تکرار جرم ،شود؛ یعنی بار دیگر به همان جرم مرتکب شود؛ نمی تواند از امتیاز توبه استفاده کند.

شخصاً فرد متوجه اشتباه خود شده باشد و در خصوص جرم انجام شده اظهار ندامت کند و اقرار داشته باشد که عمل ارتکابی کاملاً اشتباه بوده است؛ در این صورت توبه وی پذیرفته خواهد بود .

شرب خمر دررانندگی :

شرب خمرهنگام رانندگی جرم محسوب می شود و علاوه بر مجازات تخلفات رانندگی ، مجازات شراب نیز بر آن افزوده می شود. مطابق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، هرگاه راننده در موقع رانندگی مست بوده و تصادف کند به حبس محکوم می شود.طبق این ماده حداکثر مجازات برای فرد مقصر، در صورت جرح ، بیش از ۸ ماه حبس می باشد.

گروه وکلای حق وران

برای تبرئه شرب خمردردادگاه چه بگوئیم؟

  1.  در پرونده شرب خمر چنانچه اقراری صورت نگرفته باشد و شهادت شهود ،مبنی بر شرب خمر وجود نداشته باشد،حتی اگر تست الکل متهم مثبت باشد، دادگاه ادله ی کافی برای اثبات جرم شرب خمر ندارد ومتهم می تواندتبرئه شود.
  2.  یکی از راه های دیگرجهت رفع مجازات شرب خمر گذاشتن وثیفه است. البته علم قاضی برای اثبات جرم شرب خمر  مورد قبول است . در صورتی که قاضی از ارتکاب جرم توسط فرد اطمینان یابد، قادر به صدور حکم مجازات برای مجرم خواهد بود.

مجازات اطفال درپرونده شرب خمر:

مطابق قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ درصورت ارتکاب جرم شرب خمر درافرادزیر18سال   حد بر آن ها جاری نمی شود. در واقع  برای اطفال در شرب خمر مجازات شلاق وجود نداردوبرای تادیب افرادزیر18سال ازاقدامات تامینی تربیتی استفاده می شود. زیرا در اثبات رشد عقلی و بلوغ فکری این افراد شبهه وجود دارد.

سخن پایانی:

در سال های اخیر موضوع شرب خمر بسیارفراگیرشده ومی رود که به معضلی برای اجتماع کنونی تبدیل شود.اگر قصددارید لایحه ای درخصوص شرب خمر برای خود یا نزدیکانتان بنویسید، ضروریست دفاعیات خود را به صورت ساده و مختصر بنوسیدو از نوشتن مطالب غیر ضروری خودداری کنید. بهتر است دفاعیات خود را توسط وکیل شرب خمر بنویسیم.زیرا که قاضی  مخاطب این لایحه است.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

در صورتی که سوالی در مورد شراب خواری .. را داریدیامتهم به شرب خمرمی باشید و در تهران ساکن هستید می توانید از یکی از  ده وکیل خوب تهران که به شما معرفی میشود بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره حقوقی تلفنی راهکار شماست .

 

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

خانم آخرتیمشاهده نوشته ها

Avatar for خانم آخرتی

این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *