استرداد-جهیزیه

استرداد جهیزیه وکیل خانواده حق وران09129426674


استرداد جهیزیه

سوال:

سلام و خسته نباشید. امیدوارم بتونم زود جواب سوالم رو بگیرم. ببینید من خانواده ام جهزیه ای در حد صلاح دید به من دادند.( بگذریم که چقدر اذیت کردند سرهمان ).

به هرحال من بعد از ازدواجم سر کار رفتم. و با صرفه جویی و کمک به همسر، هم بسیاری از وسایل خانه را اضافه کردیم. و یا تعویض کردیم. حتی خانه مان را عوض کردیم خانه را بازسازی کردیم و اگر کمکهای مالی همسرم نبود به هیچ عنوان میسر نبود.

من در این راه خیلی تلاش کردم حتی چند شیفت و بیشتر از همسرم درامد کسب کردم. و خالصانه وسط گذاشتم. همسرم قدر دان است اما خانواده اش اصلا چشم دیدن ندارند. من یکبار سوال کردم ، گفتند که اگر خدای نکرده همسر فوت کند ، طبق لیست جهزیه وسایل خانه به من داده میشود و مابقی ارث همسرم می شود.

با توجه به اینکه خانواده همسرم بسیار وحشی هستند و حتی جعل و .. هم براشون کاری نداره و اصلا این چیزها رو نمیبینند و حتی چیزهایی که خودم تلاش کردم را نمیتوانند ببینند من نگرانم خدای نکرده اگر همسرم نباشد چه اتفاقی برای من می افتد ؟؟؟

و آیا همه زحماتم بر باد میرود؟؟؟ من بسیاری از وسایل خانه ، حتی دزدگیر ، حتی یک دفتر تاسیس کردم ، و همه را به صورت بدون فاکتور ، یا حتی با همسرم خرید کردیم به اسم ایشان فاکتور گرفتیم. آیا این مسئله راهکار قانونی دارد یا خیر ؟؟؟؟؟ 

پاسخ سوال:

سلام علیکم

بر اساس قانون مدنی در ماده ۱۱۰۷، استرداد جهیزیه و تهیه وسایل زندگی جزو نفقه محسوب می‌شود که بر عهده شوهر است.

بنابراین اگر زن با خود لوازمی را به زندگی مشترک ببرد، در حقیقت نوعی همکاری محسوب شده و آن وسایل همیشه متعلق به زن خواهد بود.

بر اساس سیاهیه ای که فی الابتدا توسط همسرتان و خانواده اش امضاشده استرداد جهیزیه به شما برگردانده می شود ولی اگر وسایل منزل رو خودتان خریده باشید اگر سندی همچون فاکتور وجود داشته باشد که مثبت مالکیت شما باشد آنها هم به شما مسترد می گردد. در غیر این صورت جزء اموال همسرتان به حساب می آید. لذا با توجه به شرایط شما توصیه می شود از همین الان هرچه خودتان تهییه می نمایید همراه با فاکتور به نام خودتان باشد و یا اگر منزل رو با هم خریداری کرده اید به میزان اشتراک شما در ثمن ، همان میزان را در حال حیات همس به نام خود بزنید .

استرداد-جهیزیه

گروه وکلای حق وران تنها یک موسسه حقوقی نمی باشد بلکه یکی از  سامانه های اینترنتی فعال در حوزه

خدمات مشاوره حقوقی آنلاین؛ مشاوره حقوقی رایگان و مشاوره حقوقی تلفنی در ۲۴ ساعت شبانه روز است.

شما می توانید در صورت نیاز با مقایسه رزومه تمامی وکلا وکیل مناسب خود را انتخاب کنید.

حوزه‌های تخصصی بهترین وکلای گروه‌ حق وران شامل :

وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛وکیل قاچاق کالا و ارز؛ وکیل شرب خمر ؛وکیل رابطه نامشروع ؛

وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت وکیل پیش فروش آپارتمان ؛وکیل دعاوی خانواده؛ وکیل دعاوی شهرداری و…

حق وران پاسخگوی شماست:09129426674 

2 دیدگاه

  • باسلام. مدارک برای دادخواست استرداد جهیزیه چی باید باشه؟ و این که آیا قبل از طلاق می توانم جهیزیه خود را بگیرم؟

    • با سلام. مهمتریم دلیل برای استرداد جهیزیه، ساهه است و در صورت فقدان سیاهه، تنظیم استشهادیه و حضور شهود در دادگاه در اثبات خواسته فوق استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *