اثبات شرب خمر با تست الکل (Proof of drinking alcohol by alcohol test)ب

وکیل برای اثبات شرب خمر با تست الکل (Proof of drinking alcohol by alcohol test)ب:09129426674


اثبات شرب خمر با تست الکل (Proof of drinking alcohol by alcohol test)برای صدور حکم کافی نیست واستفاده از دستگاه تست الکل باعث یقین قاضی نخواهد شد. بلکه در صورتی تست دستگاه الکل سنج می تواند مستند علم قاضی قرار بگیرد که شخص متهم داوطلب حاضر به انجام تست باشد. در نتیجه هر گونه الزام اجبار به انجام تست الکل فاقد اعتبار قانونی می باشد. در صورتی که با استفاده از دستگاه تست الکل سنج متهم به شرب خمر شده اید میتوانید با وکیل شرب خمر مجموعه حق وران تماس بگیریدو از حق و حقوق خود در این زمینه دفاع کنید.

نکته

اثبات شرب خمر با تست الکل به دلیل بروز خطا و اشتباه در نحوه آزمایش و نتیجه آن هیچ‌گونه حجیت شرعی ندارد و جزو مصادیق امارات قضایی و مستند علم قاضی جهت صدور حکم است.

روش استفاده از دستگاه الکل سنج

دستگاه های الکل سنج ۱ حسگر سیلیکونی دارند؛ حسگر سیلیکونی به تمامی گاز ها و آلاینده هایی که در هوای بازدم افراد حس می شود واکنش های مختلفی دارد در واقع حسگر بسیار حساس میباشد که به دلیل حساسیت بالا در شرایط مختلف باید آن را حتما هر شش ماه یکبار تعویض کنید و دوباره کالیبره شود.
از آنجایی که افراد دارای شرایط مختلفی هستند ممکن است نتیجه آزمایش برای هر کدام از افراد متفاوت باشد؛ ضمن اینکه شرایط جوی نیز می تواند روی نتیجه آزمایش دستگاه های تست الکل تاثیر گذار باشد .
کسی که میخواهد تست الکل را انجام دهد حتماً باید تخصص این کار را داشته باشد و افراد مبتدی نمی توانند اقدام به انجام تست الکل شوند .عوامل زیادی در زمان گرفتن تست از افراد اهمیت دارند. مثلاً مثل سرعت تنفس و دمای بدن و…
مثلا اگر نفس خود را ۳۰ ثانیه نگه دارید غلظت الکل هوای بازدم ۱۵ درصد افزایش پیدا میکند. بر همین اساس تست کردن تیغه دستگاه الکل سنج گرفته می شود فاقد اعتبار قانونی می باشند.
تنها زمانی نتیجه دستگاه قابل قبول خواهد بود که همزمان با تست دستگاه؛ شخص به شرب خمرهم اعتراف کند.بهترین وکیل متخصص در تهران در حوزه مشروبات الکلی میتواند شما را در نحوه تست و اثبات خطای دستگاه همراهی کند.

اثبات شرب خمر با تست الکل (دستگاه الکل سنج)

نظر مراجع تقلید در خصوص اثبات شرب خمر با تست الکل

نظر آیت الله مکارم شیرازی‌

اثبات شرب خمر با تست الکل به تنهایی مشمول اجرای حد شرعی نیست.کلیه محاکم کیفری دادگاه ازاین نظر هم بر این آرا اتفاق نظر دارند و حتی اگر تست کسی مثبت بود باعث محکومیت نمی باشد.

نظریات آیت الله خامنه ای

از آنجایی که برای اثبات شرب خمر از طریق دستگاه تست الکل احتمال خطا وجود دارد. بنابراین حد غیر قابل اثبات است و قاضی باید مطابق مقررات از طریق روش‌های دیگر اقدام به تست نمایند.

راههای اثبات شرب خمر

نظر به اینکه اثبات شرب خمر با تست الکل سنج فاقد اعتبار قانونی است برای اثبات شرب خمر هم از طریق زیر می توان اقدام نمود:

  • اقرار متهم دو بار نزد قاضی که مصرف کننده باید با قصد و اختیار خود مصرف کرده باشد؛ در صورتی که مصرف کننده به ارتکاب عمل خود آگاهی نداشته باشد مستوجب حد شرب خمر نخواهد شد.
  • روش دوم بر اثبات شرب خمرشهادت دو مرد عاقل و بالغ می باشد.
  • روش سوم برای اثبات شرب خمر علم قاضی است که مطابق ماده ۲۱۱ و ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی در صورتی که قاضی با علم و آگاهی بر خوردن مشروبات الکلی داشته باشد ؛میتواند حکم مجازات شرب خمر را برای شخص صادر کند.

نکته

مطابق تبصره ۳ ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی پس از صدور حکم مجازات شرب خمر امکان تعلیق اجرای مجازات محکوم وجود نخواهد داشت.

مجازات اثبات شرب خمر

از آنجایی که اثبات شرب خمر با تست الکل فاقد اعتبار است؛ در صورتی که اثبات شود و سایر روش‌های دیگر محرز شود مشمول و مجازات شرب خمر خواهد شد. بر همین اساس مطابق قانون به مجازات ۸۰ ضربه شلاق که بین زن و مرد هیچ فرقی نمیکند جاری خواهد شد.
در صورتی که شرب خمربرای افراد زیر سن قانونی ۱۸ سال باشد حکم جاری نمی شود. البته از نظر شرعی بالغ هستند دختران 9 سال و پسران ۱۵ سال .
ولی حکم برای زیر ۱۸ سال جاری نخواهد شد ؛چون که در اغلب رشد افرادی که به سن قانونی نرسیده اند هنوز شبهاتی وجود دارد.

تماس با وکیل متخصص09129426674

اثبات شرب خمر با انواع تست الکل

در ابتدای امر با راحت‌ترین راه تست الکل یعنی استفاده از دستگاه تنفسی آشنا شدید اما راه‌های دیگری هم برای اثبات شرب خمر در انواع تست الکل وجود دارد که می‌توان در هر صورت به راحتی شرب خم را اثبات کند.

انواع تست الکل شامل:

  • تست دستگاه تنفسی
  • آزمایش از طریق مو
  • تست الکل خون
  • تست الکل ادرار
  • تست الکل با سواب دهانی

تست از الکل با دستگاه تنفسی

پیشتر این نوع تست توضیح داده شد که می توانید برای اطلاعات بیشتر به ابتدایی محتوای مقاله مراجعه کنید.

تست الکل از طریق ادرار
وکیل برای اثبات شرب خمر با تست الکل:09129426674

تست الکل از طریق ادرار

این روش تست جزو روش‌های معمولی محسوب می‌شود. وجود الکل در ادرار یک ساعت بعد از مصرف الکل از ۱۲ تا ۴۸ ساعت امکان تشخیص وجود دارد. ضمن اینکه ماندگاری الکل در ادرار در زنان نسبت به مردان بیشتر است. البته عواملی نظیر سن؛ میزان مصرف؛ جنسیت؛ نوع تست و به طور کلی سلامت کلیه بدن در نشان دادن تست نیز اهمیت دارد.

اثبات شرب خمر از طریق تست الکل با آزمایش خون

در این روش اگر ۱۲ ساعت از نوشیدن الکل گذشته باشد؛ ممکن است آزمایش منفی نشان دهد. البته در آزمایش خون بهتر است بدانید که ماندگاری الکل در خون بانوان بیشتر از آقایان است. همچنین از جمله داروهایی که باعث می‌شود الکل مدت زمان بیشتری را در بدن باقی بماند شامل: آسپرین، پیرازول و پاراستامول می‌باشد.

تست الکل از طریق مو

گاهی ممکن است افراد انکار به مصرف الکل کرده باشند و مدت زمان زیادی هم از این قضیه می‌گذرد. یکی از روش‌ها برای تست الکل آزمایش موی سر شخص است که می‌تواند علی رغم هزینه بالای این روش در تست الکل مصرف الکل را تا ۹۰ روز گذشته مو را مورد بررسی قرار می‌دهند. ضخامت و بلندی مو نیز اهمیت دارد. در این روش تنها زمانی تست الکل منفی خواهد شد که شخص مبادرت به رنگ کردن موی سر کرده باشد و یا موی سر و بدن را به صورت کامل از ته زده باشد.

تست الکل با سواب دهانی
اثبات شرب خمر با تست الکل از طریق سواب دهانی:09129426674

تست الکل با سواب دهانی

در این روش الکل موجود در بدن شخص را حدوداً از ۲۴ تا ۷۴ ساعت پس از مصرف می‌توان تشخیص داد.

به طور کلی بهتر است برای اینکه نسبت به جواب آزمایش و تست الکل انجام شده آمادگی بیشتری داشته باشید؛ از مشاوره‌های وکیل شرب خمر کمک بگیرید. چون در هر صورت علی رغم تست‌های مثبت یا منفی شما نیاز به راهنمایی وکیل دارید تا بتوانید روند پرونده را سریعتر پشت سر بگذارید.

تماس با وکیل متخصص09129426674

دیگر نگران کمبود وقت نباشید شما در هر ساعت از شبانه روز که تمایل داشته باشید می توانید با برترین وکلای تهران در حوزه های تخصصی حقوقی کیفری و ثبتی در ارتباط باشید از جمله زمینه های تخصصی وکلا شامل ارتباط با:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان  ؛وکیل خانواده ؛وکیل شهرداری و…

منیره شفیعیمشاهده نوشته ها

Avatar for منیره شفیعی

من منیره شفیعی با بیش از 4 سال سابقه، نویسنده گروه وکلای حق وران هستم . این مقاله توسط گروه وکلای حق وران، تشکیل شده از وکلای حرفه ای و پایه یک دادگستری با سالها تجربه ، تحریر و نظارت شده است و به منظور پاسخگویی به نیازهای شما گردآوری شده است. در صورتی که شما سوالات مشابه دارید ، پائین همین پست بپرسید تا مطلب مورد نظر شما گردآوری شود.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *