باسلام. بنده برای دندان ۶ سمت چپ پایین که از قبل مقداری سطحی پر کرده بودم رفتم دندانپزشگی. بیمارستان بقیه الله .دکتراولی بعد از گرفتن عکس دندانم گفت باید عصبکشی شود وبعد پر و روکش شود. دندانپزش اولی ابتدا دندانم را خالی و پانسمان کرد و چند روز بعد که امدم برای عصبکشی. البته پیش دکتر دیگری گفت این دندان را نمی شود عصکشی کرد. که برای ان روکش گذاشت. چون خیلی دندان تراشیده شده فقط باید ان را بکشی. حالا بنده سوالم اینست که از این دکتر کجا شکایت کنم؟ چون بیمارستان معروفی رفتم و این کار را برایم انجام داده چکار کنم پیش چه کسی برم برای شکایت ازدکتر اولی که دندانم را خیلی خالی کرده؟

پاسخ سوال:

سلام علیکم

در تعریف رسمی قصور پزشکی به معنی کوتاهی در اجرای استاندارد مراقبت‌های پزشکی است. که باید به عمل آید. در حقیقت قصور عبارت است از ترک فعل لازم و یا انجام فعل ممنوعه قصور پزشکی در قانون مجازات اسلامی در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی به چهار عنوان بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی تعریف می‌شود. قصور در معنای گسترش‌یافته و به‌طور خیلی ساده یعنی درمانی برای شما انجام شود که نتایج آن درمان، آن موردی نباشد که شما انتظار داشتید و قبلاً برای شما پیش‌بینی‌شده بود…بنابراین هر درمانی که به شکست منجر شود به معنی قصور نیست. وقتی‌که دندان‌پزشک شما در مورد نتایج احتمالی درمانی توضیح می‌دهد و احتمال‌ها را به شما توضیح می‌دهد و شما آگاهانه درمان را می‌پذیرید و بعد نتایج درمان همان پیش‌بینی‌ها محقق می‌شود، قصوری درواقع رخ نداده است.

بر اساس مطالب فوق الذکر شما می توانید از ایشان در صورتی که بی مبالاتی و قصور محرز است. شکایت نمایید. و دادگاه معمولاً پرونده‌ها برای کارشناسی به پزشکی قانونی یا نظام پزشکی یا حتی به افراد خبره حقیقی با تشخیص دادگاه ارجاع می‌شوند. در این سازمان‌ها در مورد شکایت بیمار کارشناسی شده و نظر صادر می‌شود. این نظر در مورد وجود یا عدم وجود قصور است و حکم در مورد جبران نیست. قاضی بر اساس نظرات کارشناسی حکم را صادر می‌کند.

راه دیگر مراجعه به سازمان نظام پزشکی است. در نظام پزشکی نظر کارشناسی داده‌شده ولی درنهایت برای جبران خسارت پرونده باید دوباره به دادگاه (دادسرای انتظامی) برود و حکم صادر شود. 

 

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *