غبن در معامله و حق فسخ

غبن در معامله و حق فسخ وکیل حقوقی حق وران09129426674 شما در قرارداد فوق مغبون شده اید و برابر مواد مربوط به خیار غبن در قانون مدنی حق فسخ معامله را خواهید داشت


غبن در معامله و حق فسخ

سوال:

با سلام. ما چند سال پیش یه زمین فروختیم به یه نفر. این آقا به جای بخشی از پول به ما یه مغازه داد.

طبق معامله ای که ما انجام دادیم اون مغازه رو متری 20 میلیون تومن با ما حساب کرده بود. بعد از مدتی متوجه شدیم که این مغازه متری 5 میلیون تومن بوده.

ضمنا یکی از مفاد قرارداد ما این هست که خیار غبن رو از طرفین سلب کردیم.

آیا راهی وجود داره ما بتونیم به حقمون برسیم؟

پاسخ سوال:

سلام علیکم

غبن، به معنی  تفاوت ارزش مورد معامله با قیمت بازار است، و زمانی که تفاوت، بسیار آشکار باشد، به آن غبن فاحش می گویند.

خیار غبن فاحش، از جمله خیارات در قراردادها است که در صورتی که اسقاط نشده باشد، هنگام غبن فاحش، قابل اعمال است و به واسطه آن، می توان، اقدام به فسخ قرارداد نمود.

همچنین شما در قرارداد فوق مغبون شده اید و برابر مواد مربوط به خیار غبن در قانون مدنی حق فسخ معامله را خواهید داشت. البته نکات زیر رو جهت اطلاع بیشتر یادآوری می کنیم: ۱- خیار غبن به استناد ماده ۴۱۷ قانون مدنی باید فاحش باشد یعنی عرفا قابل مسامحه و قابل چشم پوشی نباشد. ۲- مستند به ماده ۴۲۰ قانون مدنی اعمال خیار غبن پس از اطلاع از آن فوری است یعنی فرد مغبون مکلف است پس از اطلاع آن را سریعا اعمال و معامله را فسخ نماید. بنابراین در اولین اقدام با ارسال اظهارنامه، مراتب فسخ را به طرف مقابل اعلام فرمایید. ۳- اگر طرف مقابل اختلاف قیمت را پرداخت نماید مستند به ماده ۴۲۱ قانون مدنی خیار غبن ساقط نخواهد شد مگر طرف مغبون رضایت بر فسخ داشته باشد.

غبن در معامله و حق فسخ

مرکز حقوقی و موسسه حق وران با بکارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل متخصص و قاضی بازنشسته و مشاوران حقوقی در زمینه های مختلف حقوقی در عرصه داخلی و بین المللی به فعالیت پرداخته و سیاست کلی خود را حمایت از حقوق و منافع موکلین قرارداده است.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

2 دیدگاه

    • با سلام
      در صورتی که قیمت مال فروخته شده بیشتر از قیمت واقعی آن باشد خیار غبن ایجاد می گردد اما استفاده از آن منوط به این است که این خیار در قرارداد ساقط نشده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *