خلاصه جریان پرونده

در تاریخ 1394/12/3 الف. ف. به طرفیت اداره ثبت احوال زنجان مبادرت به تقدیم دادخواست به دادگستری قم کرده و با استناد به شناسنامه های خود و مادرش و کارت ملی درخواست رسیدگی و صدور حکم به اصلاح شناسنامه خود از حیث مشخصات مادرش نموده است و در توضیح آن نوشته است که مشخصات مادر او بطور کامل در سند سجلی وی ثبت نگردیده و باعث بروز مشکلاتی به او شده است تقاضای صدور حکم کرده است شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی وقت رسیدگی تعیین و طرفین را بدادرسی دعوت می کند اداره خوانده لایحه ی تسلیم دادگاه نموده و آنرا از باب اثبات نسب تلقی و اضافه می نماید چنانچه ادعای خواهان برای قاضی محترم محرز گردد وفق مقررات دادنامه اجرا خواهد شد0 دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و طی دادنامه ی شماره ی 9509972512200081 – 95/1/30 مستنداً به بند 8 ماده 36 قانون ثبت احوال و ماده 26 قانون آئین دادرسی مدنی قرار عدم صلاحیت به اعتبار اداره ثبت احوال زنجان صادر و پرونده را بدیوان کشور ارسال داشته است 0 هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید پس از قرائت گزارش آقای غفارپور عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رأی میدهد:

 

رای شعبه دیوان عالی کشور

دستور ماده 36 قانون ثبت احوال که اجرای آن به عهده اداره ثبت احوال است آنجاست که ابتدائاً متقاضی به سازمان مزبور مراجعه و بر اساس سوابق و دفاتر سجلی درخواست صدور شناسنامه کند در قضیه مطروحه برای خواهان شناسنامه صادر ولی مشخصات کامل فردی که بعنوان مادر او معرفی شده است در شناسنامه وی درج نشده است و آن مبین این امر است که در سوابق سجلی سازمان مزبور مشخصات کامل از مادر وی نبوده است بعلاوه هویت و نام خواهان در ردیف فرزندان ز. در شناسنامه او قید نشده است لذا با صدور شناسنامه برای خواهان تغییر بعدی هویت و مشخصات مادر دارنده شناسنامه دارای آثار حقوقی است و صرفاً جنبه ی اداری ندارد و احراز آن مستلزم رسیدگی قضائی است و نتیجه از صلاحیت سازمان خوانده خارج و در صلاحیت دادگاه است نظر به جهات یاد شده قرار صادره از دادگاه قابل تأیید نیست مستنداً به مراتب فوق و ماده 28 قانون آئین دادرسی مدنی دادنامه ی صادره نقض و پرونده برای رسیدگی اعاده می شود. رئیس شعبه سوم دیوانعالی کشور – حسن غفار پور مستشار-رسول شاملو

 

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *