نمونه رأی تصرف عدوانی

تصرف عدوانی یعنی شخصی که مالک ملکی است مدعیست که دیگری از عدم حضور او سوء‌استفاده کرده و ملک متعلق به وی را تصرف و با قهر و غلبه اقدام به استفاده از منافع ملک می نماید. نکته اینجانست که رسیدگی به پرونده های تصرف عدوانی برابر ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی باید خارج از نوبت رسیدگی شود.

 رای شعبه بدوی

در مورد اتهام آقای ج. الف. دایر بر مزاحمت به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود در انباری موتورخانه پلاک ثبتی… واقع در بخش… تهران ،نظر به اینکه متهم بشرح صفحه سوم صورتجلسه مورخ 95/4/1 این دادگاه بیان داشته (………بنده نیز از موتورخانه تخلیه شده که جزءمحوطه مشاعی می باشد به اندازه کمتر از 5 متر مربع استفاده نموده ام و کمتر از سهم خودم در موتورخانه تصرف دارم و شاکی نیز حدو 6 متر از نورگیر مشاعی تصرف کرده است و تخریب هم داشته است) که مودای اظهارات فوق الذکر دلالت بر تصرف متهم به میزان کمتر از 5 متر مربع در انباری موتورخانه مشاعی محل سکونت به نشانی پلاک ثبتی فوق الاشاره دارد و تصرف متهم بدون اجازه سایر شرکاءدر ملک مشاعی است و مطابق قانون نیز هر شریک مال مشاعی حق تصرفات حقوقی راداشته لکن تصرف آنان در مال مشاع منوط به رضایت سایر مالکان مشاعی است که در قضیه مورد نزاع تصرف متهم بدون اذن سایر مالکان مشاعی و بدون مجوز قانونی است و متهم نیز به تصرف خود به میزان کمتر از 5 متر مربع اعتراف دارد لذا دادگاه بنابر مطالب پیش گفته و به استناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 نامبرده را علاوه بر رفع تصرف از انباری موتورخانه مشاعی ملک مورد سکونت به تحمل دو ماه حبس تعزیری محکوم می نماید و دادگاه به استناد مواد 64و67و70و72و83و86 همان قانون مصوب 1392 حبس نامبرده را به پرداخت مبلغ 18/000/000 ریال جزای نقدی به عنوان جایگزین حبس تعیین می نماید و در صورت عدم پرداخت جزای نقدی ،مجازات حبس لازم الاجرا خواهد شد در مورد اتهام دیگر متهم دایر برافتراء ،نظر به اینکه مودای گواهی گواهان افاده قطع یقین به نسبت دادن عنوان مجرمانه از ناحیه متهم به شاکی نداشته و بحث و مشاجره فی ما بین طرفین به لحاظ اختلاف در مورد تصرف در انباری موتورخانه مشاعی ملک مورد سکونت است و سوءنیتی احراز نمی شود لذا دادگاه بنابه جهات فوق و به استناد اصل 37 ام قانون اساسی حکم به تبرئه متهم را صادر و اعلان می نماید رای صادره حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان تهران می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریان

دکتر محمد جواد گوهریانوکیل پایه یک دادگستری

خواننده عزیز سلام !

من از گروه وکلای حق وران در خدمت شما هستم..

جرم تصرف عدوانی منوط به احراز مالکیت رسمی نیست بلکه صرف اثبات سبق تصرف و اثبات اینکه سابقه تصرف متصرف جدید می باشد قابل تحقق است و می تواند حداقل شش ماه حبس متصرف را بدنبال داشته باشد.

رأی شعبه تجدیدنظر استان تهران

در خصوص تجدیدنظرخواهی 1- ی. ز. 2- ج. الف. نسبت به دادنامه شماره 487 مورخ 95/4/8 صادره از شعبه 1003 دادگاه کیفری 2 تهران مبنی بر صدور حکم بر محکومیت ج. الف. بابت اتهام مزاحمت به منظور ذی حق معرفی کردن خود در انباری موتورخانه به تحمل دو ماه حبس که به 18/000/000ریال جزای نقدی جایگزین حبس تبدیل شده و در خصوص اتهام افتراء حکم بر برائت وی صادرگردیده با توجه به لوایح تقدیمی تجدیدنظرخواهی که دلیلی دال بر منقصت استدلال قضایی مرقوم در رای بدوی باشد ارائه نگردیده و با توجه به محتویات و مندرجات موجود در پرونده و با بررسی لایحه تجدیدنظرخواهی تقدیمی نظر به اینکه دادنامه بر اساس موازین و مقررات قانونی اصداریافته است دراین مرحله از رسیدگی نیز دلیل و مستندی که امکان نقض و فروپاشی ارکان اساسی دادنامه مورد اعتراض را فراهم نماید ارائه نگردیده است لذا با توجه به مفهوم بند ث ماده 450 قانون آئین دادرسی کیفری و وحدت ملاک ازبند الف ماده 455 همان قانون ضمن رد اعتراض دادنامه تجدیدنظرخواسته عیناً تائید می گردد این رای قطعی است.

مشاوره حقوقی تلفنی

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ، ارائه خدمات مشاوره تلفنی حقوقی می باشد.  با توجه به شلوغی شهرها امروزه دیگر نیازی به طی مسیر طولانی و یا ساعت ها انتظار  برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی همچون گذشته نیست ، بلکه شما می توانید به راحتی با رزرو یک مشاوره تلفنی از وکلای پایه یک دادگستری تهران از خدمات مشاوره تخصصی حقوقی بهره مند شوید.

خدمات رایگان ما برای همه

آیا میدانید گروه وکلای حق وران خدمات مشاوره رایگان ارائه نموده است ؟

گروه وکلای حق وران به منظور ارائه خدمات عمومی گسترده برای همه ی مردم با توان های مالی مختلف و به منظور ارائه راهنمایی موثر ، اقدام به ارائه مشاوره رایگان حقوقی نموده است.

برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان کافی است که در فرم زیر سوال خود را بپرسید  و سپس در قسمت مشاوره افلاین پاسخ سوالات خود و دیگران را ببینید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *