با سلام. من باهمسرم به مشکل برخوردیم. و یکسال درگیر طلاق بودیم،حال همسر بنده به دلیل مهریه نمیتواند طلاق دهد. من در طبقه پایین خانه پدری ایشان زندگی میکردم. و الان ۳ ماه هست که تمامی جهیزیه خود را از منزل ایشان خارج کردم. قبل آن هم در خانه مادرم زندکی کردم. به مدت یکسال با توجه به اینکه خود ایشان بنده را از خانه بیرون انداختند ،حال در این مدتی که هبچ خرجی به من نداده و مرا بلاتکلیف گذاشته چکار کنم،من نمیخوام جدا بشم ولی میخواهم ابتدا نفقه ام را به اجرا بگذارم،چگونه؟!و حداقل نفقه ماهیانه چه مبلغی هست؟ممنون‌میشم راهنماییم کنید بنده ساکن تهران هستم و به لحاظ مالی تمکن مالی خوبی دارم خودم ولی میخواهم نفقه ام را و حقم را از ایشون دریافت کنم.تا با سرنوشت کسی اینجوری نکنن.

پاسخ سوال:

سلام علیکم

نفقه هزینه های متعارف زندگی زن و فرزند است و یکی از وظایف و تکالیف مالی مرد در نکاح دائم، پرداخت نفقه است. عدم پرداخت نفقه از طرف مرد هم ضمانت اجرای حقوقی دارد و هم کیفری.

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.در قانون مدنی مصادیق نفقه به طور تمثیلی ذکر شده و تعیین میزان آن با توجه به عرف و وضعیت متعارف زن تعیین می شود و در این بین درآمد و وضعیت مالی مرد خیلی تاثیرگذار نخواهد بود و ملاک تعیین میزان و مصادیق نفقه را وضعیت متعارف زن از نظر خانوادگی دانسته اند.

 

 

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *