شرایط تعلیق مجازات

شرایط تعلیق مجازات حق وران 09129426674 وکیل کیفری


شرایط تعلیق مجازات

سوال:

من و دوستم رو در پارتی شبانه و حین مصرف مشروبات الکلی گرفتن.

 الان پرونده ای در دادسرای ارشاد علیه ما تشکیل دادن.

میخاستم ببینم می تونم از شرایط تعلیق مجازات و یا تعلیق در صدور حکم استفاده کنم؟

پاسخ سوال:

سلام علیکم

بر اساس ماده ۱ قانون تعلیق اجرای مجازات در شرایطی که قاضی به یکی از موارد زیر را یقین حاصل نماید امکان تعلیق حکم وجود دارد.
‌الف – محکوم علیه سابقه محکومیت مؤثر کیفری نداشته باشد و در صورتی که سابقه
محکومیت کیفری داشته است به جهتی از جهات قانون‌محکومیت و آثار آن زائل گردیده
باشد.
ب – دادگاه با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی محکوم علیه و اوضاع و احوالی که
موجب ارتکاب جرم گردیده است تعلیق مجازات را‌مناسب بداند.
ج – محکوم علیه تعهد نماید زندگی شرافتمندانه‌ای را در پیش گرفته و از دستورهای
دادگاه کاملاً تبعیت کند.
‌د – در مورد محکومیت به غرامت هرگاه بر دادگاه محرز شود که محکوم علیه قادر به
پرداخت تمام یا قسمتی از غرامت نمی‌باشد.

شرایط تعلیق مجازات

  •  وجود جهات تخفیف.
  • پیش‌بینی اصلاح مرتکب.
  • جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران.
  • فقدان سابقه کیفری مؤثر.

چه افرادی می توانند تعلیق مجازات را درخواست کنند ؟

طبق ماده 46 قانون مجازات اسلامی گفته شده است که  تعلیق اجرای مجازات پس از گذراندن یک سوم مجازات  پذیرفته شده و دادستان می تواند تعلیق اجرای بقیه مجازات را از دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقاضا کند ».

شرایط تعلیق مجازات

گروه وکلای حق وران تنها یک موسسه حقوقی نمی باشد بلکه یکی از  سامانه های اینترنتی فعال در حوزه خدمات مشاوره حقوقی آنلاین؛ مشاوره حقوقی رایگان و مشاوره حقوقی تلفنی در ۲۴ ساعت شبانه روز است.

شما می توانید در صورت نیاز با مقایسه رزومه تمامی وکلا وکیل مناسب خود را انتخاب کنید.

حوزه‌های تخصصی بهترین وکلای گروه‌ حق وران شامل :

وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛وکیل قاچاق کالا و ارز؛ وکیل شرب خمر ؛وکیل رابطه نامشروع ؛

وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت وکیل پیش فروش آپارتمان ؛وکیل دعاوی خانواده؛ وکیل دعاوی شهرداری و…

با ما در تماس باشید:09129426674 📞 

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید.
    بنده در منزل چند گرم تریاک، و مشروبات الکلی نگهداری میکردم و همچنین از آنها استفاده میکردم. الان برام پرونده در دادسرای تشکیل دادن و بنده رو محکوم کردن. میخاستم ببینم می تونم از شرایط تعلیق مجازات استفاده کنم؟

    • بر اساس ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی، در صورت ارتکاب جرایمی مانند الف- جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، خرابکاری در تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات، ب- جرائم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، آدم ربایی و اسیدپاشی، پ- قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر، جرائم علیه عفت عمومی، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا، ت- قاچاق عمده مواد مخدر یا روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق انسان، ث- تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی و محاربه و افساد فی الارض و ج- جرائم اقتصادی، با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال به هیچ‌وجه مجازات متهم قابل تعلیق نبوده و به لحاظ آثار بدی که وقوع این دسته از جرایم بر امنیت روانی جامعه دارد، متهم حتما باید مجازات شود.

      علاوه بر ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی، در قوانین خاص دیگری نیز، جرایمی که امکان تعلیق مجازات ندارد، به تصریح از سوی قانونگذار مشخص شده‌اند.

      اولین جرم غیرقابل تعلیق در قوانین خاص، جرایم مرتبط با مشروبات الکلی است که در مواد ۷۰۲ و ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ به آنها اشاره شده است. خرید، حمل، نگهداری، ساخت، فروش، واردات یا در اختیار قراردادن مشروبات الکلی از جمله جرایمی است که قانونگذار برای آنها شلاق، حبس و جزای نقدی در نظر گرفته و مجازات آنها هم قابل تعلیق نیست.

      دومین جرم، صدور چک بی‌محل است. بر اساس ماده ۱۰ قانون صدور چک، «هر کس با علم به بسته بودن حساب بانکی خود، مبادرت به صدور چک نماید، عمل وی در حکم صدور چک بی‌محلّ خواهد بود، و مجازات تعیین شده، غیرقابل تعلیق است.»

      جرم بعدی، اخلال در نظام اقتصادی است. بر اساس تبصره‌ ۵ مادّه‌ ۲ قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور، مصوّب ۱۳۶۹ «هیچ یک از مجازات‌های مقرّر در این قانون، قابل تعلیق نبوده، هم‌چنین، اعدام و جزاهای مالی و محرومیّت و انفصال دایم از خدمات دولتی و نهادها از طریق محاکم، قابل تخفیف یا تقلیل نمی‌باشد.»

      چهارمین جرم غیرقابل تعلیق که البته در ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی هم به آنها اشاره شده بود، جرایم مرتبط با کلاهبرداری، اختلاس و ارتشاء است. بر اساس تبصره‌ یک مادّه‌ یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری، مصوّب ۱۳۶۷«در کلّیّه‌ی موارد مذکور در این مادّه، در صورت وجود جهات و کیفیّات مخفّفه، دادگاه … نمی‌تواند به تعلیق اجرای کیفر حکم دهد.» البته تنها استثنای این قانون در خصوص مجازات اختلاس است که اگر مرتکب اختلاس قبل از صدور کیفرخواست، تمام وجه مورد اختلاس را مسترد کند، در این صورت، قاضی می‌تواند حکم حبس در خصوص وی را تعلیق کند.

      جرم بعدی که غیرقابل تعلیق است، حمله به آمران معروف است. براساس مادّه‌ ۷ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مصوّب ۱۳۹۴«مجازات اشخاصی که مبادرت به اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست.»

      ششمین و آخرین جرم خاص هم در خصوص جرم قاچاق کالا و ارز است. بر اساس ماده ۷۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مصوّب ۱۳۹۲«جزای نقدی مقرّر در این قانون، از سوی مرجع رسیدگی‌کننده، قابل تعلیق و تخفیف نیست، و مجازات‌های حبس و شلّاق در جرایم قاچاق کالاهای ممنوعه، حرفه‌ای و سازمان‌یافته موضوع این قانون نیز، قابل تعلیق نمی‌باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *