قاچاق ریال به خارج از کشور

قاچاق ریال به خارج از کشور {حق وران}


قاچاق ریال به خارج از کشور

سوال:

سلام.

آيا پرداخت ريال به شخص در ايران و اخذ ارز خارجي به إزاي آن در كشور ديگر بعنوان قاچاق ، قابل پيگرد است ؟

در صورت مثبت چه مرجعي صالح است؟

پاسخ سوال:

سلام علیکم

 براساس ماده ۱۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به حذف بند «خ» ماده «۲» و جایگزینی با «ماده ۲ مکرر» اشاره دارد.

ماده «۲» به مصادیق قاچاق می‌پردازد که بند «خ» صرفا عدم رعایت ضوابط تعیین‌شده از سوی دولت یا نداشتن مجوزهای لازم از بانک مرکزی برای ورود، خروج، خرید، فروش یا حواله ارز را مصداق قاچاق برشمرده بود.

اما در ماده ۲ مکرر، مصادیق قاچاق ارز با جزئیات و مشروح تعریف شده که در بند «ح» این ماده

«عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد صورت‌حساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی -منظور اشخاص حقوقی است- غیر از صرافی، بانک یا مؤسسه مالی-اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی» مصداق قاچاق تعریف شده و جرم‌انگاری شده است.

مالکان ارز درخصوص ارزهایی که پیش از این قانون در اختیار داشته‌اند، مکلف شده‌اند ظرف سه ماه آن را در سامانه‌ای از بانک مرکزی ثبت کنند.

البته سطحی هم برای میزان «معافیت ارز قابل حمل و نگهداری» تعریف شده است.

بنابراین مورد مدنظر شما می تواند به عنوان خرید و فروش ارز که از مصادیق قاچاق ارز است محسوب گردد‌.

اینکه تحویل ارز در خارج از ایران است به هیچ عنوان خدشه ای بر عنصر مادی جرم وارد نمی سازد و اساسا محل تسلیم در عناصر جرم مدنظر نیست.

 متخصصین ما به شما کمک می کند، با ما تماس بگیرید .۸۸۱۰۹۵۶۰

قاچاق ریال به خارج از کشور

کاربران سایت حق وران از شما بابت همراهی این مقاله بسیار سپاسگذاریم.

همانطور که میدانید گروه وکلای حق وران تشکیل شده است از  بهترین وکلای خوب تهران    که آماده ارائه مشاوره حقوقی ؛قبول و پیگیری پرونده ها در زمینه های:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛

 وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان  ؛وکیل خانواده ؛وکیل دعاوی شهرداری و… می باشد.

برای پاسخگویی فوری در ۲۴ ساعت شبانه روز می توانید از بخش تماس تلفنی فوری اقدام کنید.

اخذ مشاوره آنلاین از طریق مشاوره واتساپی

برای دریافت  مشاوره رایگان از بخش پرسش و پاسخ  اقدام نمایید.

با مادر تماس باشید: 09129426674 

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

2 دیدگاه

  • با سلام خدمت شما.ممنون از پاسخگویی شما.یک سوالی در مورد این که در کشور ایران بنده به شخصی به صورت ریال در برابر چیزی پرداخت کرده ام. و ارز خارجی در برابر آن در کشور دیگری استفاده نمودم.آیا این مسئله قاچاق محسوب میشود؟

    • با سلام. هر چند برخی از قضات درخصوصموضوع فوق قائل به قاچاق و خروج ارز می باشند ولی برابر قانون ایران موضوع فوق نمی تواند مصداق قاچاق کالا یا ارزقرار گیرد و اساسا موضوع فوق قاپاق محسوب نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *