مطالبه-مبلغ-چک-و-خسارت-دیرکرد

مطالبه-مبلغ-چک-و-خسارت-دیرکرد. حق وران


مطالبه مبلغ چک و خسارت دیرکرد

سوال:

سلام. یک فقره چک در سال ۱۳۹۸ از کسی گرفته ام ودر سال ۱۴۰۰ برگشت زدم و گواهی عدم پرداخت گرفتم.

خواستم ببینم دیرکرد پولم رو از چه تاریخی میتونم بگیرم؟

از تاریخ چک یا از تاریخ گواهی عدم پرداخت؟ 

پاسخ سوال:

سلام علیکم

مبلغ خسارت تاخیر در تادیه یا به اصطلاح دیرکرد از تاریخ چک لغایت تا زمان اجرای حکم محاسبه میگردد.

دیرکرد چک

چک یکی از ابزارهای خرید و فروش است و به دلیل آسانی استفاده در معامله ها  کاربرد زیادی دارد.

یکی از کاربردهای چک، پرداخت دین مربوط به آینده است که با درج تاریخ در چک مهلتی برای پرداخت وجه برای  آن در نظر گرفته می‌ شود که دارنده چک در زمان سررسید می‌ تواند وجه آن را نقد کند.

بعضی اوقات به دلیل  مشکلاتی همچون عدم موجودی کافی حساب صادر کننده چک موجب می شود که وجه آن در زمان سررسید پرداخت نشود و ممکن است پس از گذشت مدت زمان زیادی چک همان طور باقی بماند.

خسارت دیرکرد یعنی قانونگذار برای فرد دارنده چک که طلب خود را از شخص صادرکننده  مطالبه نموده و  با کوتاهی در پرداخت به موقع دین به شخص طلبکار وارد آورده، در نظر گرفته است.

خسارت تاخیر تادیه چک‌ های صیادی چگونه است؟

چک های صیادی  از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی صورت می پذیرد. بنابراین دارنده چک های صیادی، در صورتی که چک  کمبود وجه در حساب شخص صادرکننده باشد، می تواند بدون  آن که  هزینه دادرسی بابت مطالبه اصل مبلغ چک پرداخت نماید نسبت به آن چک درخواست صدور اجراییه نماید.

مطالبه-مبلغ-چک-و-خسارت-دیرکرد

گروه وکلای حق وران متشکل بهترین وکلای خوب تهران آماده ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده ها در زمینه های:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان  ؛وکیل خانواده ؛وکیل دعاوی شهرداری و… می باشد.

برای پاسخگویی فوری در ۲۴ ساعت شبانه روز می توانید از بخش تماس تلفنی فوری اقدام کنید.

اخذ مشاوره رایگان از بخش پرسش و پاسخ 

اخذ مشاوره آنلاین از طریق مشاوره واتساپی

وکیل حق وران پاسخگوی شماست :09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشد.بنده یک چک از کسی گرفته ام ودر صورت عدم موجودی چک رو برگشت زدم و گواهی عدم پرداخت گرفتم.چطوری میتونم دیرکرد پولم رو از بگیرم؟

    • با سلام. باید به دادگاه دادخوست بدید و در صورتیکه از تاریخ برگشت خوردن چک، بیشتر از یکسال گدشته باشد براساس نرخ تورم سالیانه که توسط بانک مرکزی اعلام می شود اقدام به مطالبه خسارت تاخیر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *