اتمام سنوات تحصیلی

اتمام سنوات تحصیلی{حق وران}


اتمام سنوات تحصیلی

سوال:

با سلام من دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت هستم. سنوات مجاز من به اتمام رسیده و دانشگاه حکم اخراج به من داده است.

تا پیش از این، دانشجویان با شرایط مشابه من، در صورت درخواست دفاع، با نظر کمیسیون و پرداخت شهریه امکان دفاع و فارغ‌التحصیلی داشتند.

ولی اخیرا دانشگاه آیین نامه ای تصویب نموده که دانشجویانی در شرایط من، باید به پردیس دانشگاه منتقل شوند و بعد با پرداخت شهریه امکان دفاع خواهند داشت.

آیا امکان شکایت از دانشگاه و لغو این آیین نامه (برای انتقال به پردیس) وجود دارد؟ 

پاسخ سوال:

سلام علیکم.

احتراما در پاسخ به سوال شما چندین نکته را یادآور می شویم:

۱- با اتمام سنوات تحصیلی مجاز دانشجو، دانشگاه اختیار صدور حکم بر اخراج از مقطع دکتری را ندارد چونکه اولا پرسه طرح موضوع که مبتنی بر نوآوری باشد در بسیاری از موارد نیازمند یک یا دو سال زمان است و ثانیا هیچ قانون و مقرراتی مبنی بر اینکه دانشجو تکلیف به دفاع در یک مدت زمان مشخص را داشته باشد وجود ندارد که دانشگاهی همچون دانشگاه شما مستند به آن قانون، اختیار تعیین زمان و یا مدت زمان مشخصی را برای دفاع داشته باشد.

۲- در نظامات حاکم بر قوانین قاعده ای وجود دارد تحت عنوان عطف بماسبق نشدن قانون، برابر مقرره فوق قوانین از زمان ایجاد نسبت به آینده موثر است و نمی تواند در خصوص زمان گذشته تاثیر داشته باشد از اینرو از زمان وضع آیین نامه فوق، دانشجویان جدید الورود شامل این آیین نامه خواهند شد و دانشگاه نمی تواند از قواعد آمره عدول و آیین نامه فوق را نسبت به اشخاصی که قبل از تصویب آیین نامه فوق وارد دانشگاه شده اند تسری دهد.

۳- دانشگاه و هیات امنای مربوطه در مقام وضع تکلیف نمی باشند تا مستند به آن اختیار تحمیل مقررات مالی را به اشخاص داشته باشند از اینرو الزام دانشجویان فوق به پرداخت شهریه برخلاف مصوبات وزارت علوم مبنی بر جذب دانشجویانی است که بصورت رایگان مشغول به تحصیل گردیده اند.

با توجه به نکات فوق امکان ابطال آیین نامه فوق در دیوان عدالت اداری وجود دارد.

اتمام سنوات تحصیلی

گروه وکلای حق وران متشکل بهترین وکلای خوب تهران آماده ارائه مشاوره حقوقی و پیگیری پرونده ها در زمینه های:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان  ؛وکیل خانواده ؛وکیل دعاوی شهرداری و… می باشد.

 پاسخگویی فوری از بخش تماس تلفنی فوری 

برای گرفتن مشاوره رایگان از بخش پرسش و پاسخ  اقدام کنید.

برای دریافت مشاوره آنلاین از طریق مشاوره واتساپی اقدام کنید.

 تماس  با ما : 09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

2 دیدگاه

  • با سلام. بنده دانشجوی دانشگاه علم و صنعت هستم . سنوات تحصیلی بنده به اتمام رسیده است و دانشگاه میخواد منو اخراج کنه.با توجه به این که دانشجوبان دیگر که همانند بنده بودن با نظر کمسیون دانشگاه و پرداخت شهریه میتوانستن فارغ‌التحصیلی شوند.اما در حال حاضر با توجه به آیین نامه جدید دانشگاه گفته شده که دانشجویانی که شرایط بنده را دارند ، باید به دانشگاه پردیس منتقل شوند و با پرداخت شهریه امکان دفاع خواهند داشت.آیا میتونم از دانشگاه بخاطر این آیین نامه شکایت کنم؟

    • با سلام. امکان شکایت از آیین نامه جدید و ابطال آن در دیوان عدالت اداری وجود دارد چون قوانین عطف به ماسبق نمی شوند و دانشگاه نمی تواند قانونی وضع نماید که مشمول دانشجویان قدیمی شود. آیین نامه فوق صرفا درخصوص دانشجویان جدیدالورود کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *