مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی گروه وکلای حق وران





مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی در حقوق ایران

عدم دریافت گواهی زناشویی (در ازدواج زن با تبعه خارجی ) از وزرات کشور منجر به حبس درجه 5 برای زوج و نیز اقدام به ثبت این ازدواج توسط سردفتر بدون گواهی زناشویی ،محرومیت سر دفتر از اشتغال به سردفتری را به دنبال خواهد داشت.

برای پیگیری پرونده خود را به_وکیل تابعیت متخصص بسپارید.

مشاوره حقوقی تلفنی حق ورا

مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی در حقوق ایران

در قوانین و مقررات ایران امکان ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه پیش بینی شده است و تحت شرایطی جرم انگاری نیز شده است .

ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی آثاری در پی دارد و مستلزم رعایت شرایط قانونی می باشد که در ادامه به این آثار و شرایط می پردازیم که در این صورت توصیه می شود بانوان ایرانی قبل از اقدام به ازدواج با مرد غیر ایرانی با وکیل خانواده متخصص در این زمینه مشورت نمایند .

درچه صورت ازدواج زن ایرانی با مرد غیر ایرانی جرم است؟

مطا بق با ماده 1060 قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی هم که منع قانونی ندارد منوط به اجازه نامه مخصوص از طرف دولت است.

بنابر این ماده در صورتی که زن ایرانی تصمیم به ازدواج به مرد غیر ایرانی داشته باشه (حتی اگه مانع قانونی وجود نداشته باشد ) باید از دولت گواهینامه زناشویی اخذ نماید که مرجع صدور این گواهینامه وزارت کشور می باشد .

ماده 51 قانون حمایت خانواده ،اقدام مرد غیر ایرانی برای ازدواج با زن ایرانی را، بدون اخذ گواهی مذکور در ماده 1060 قانون مدنی جرم انگاری نموده است و بیان می کند که اگر اتباع بیگانه بدون اخذ مجوز مذکور (ماده 1060 قانون مدنی ) یا بر خلاف سایر مقررات قانونی اقدام به ازدواج با زن ایرانی کند به حبس تعزیزی درجه 5 محکوم می شود.

لازم است توجه داشته باشید که فقط زوج مشمول این مجازات است .

همچنین در ماده 56 قانون مذکور آمده است که سر دفتری که بدون اخذ گواهی مذکور در ماده 1060 قانون مدنی اقدام به ثبت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی نماید از اشتغال به سر دفتری محروم می شود.

لازم به ذکراست که ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی اعم از این که دائم باشد یا موقت ، منوط به اجازه نامه مخصوص دولت است ودر ازدواج موقت مدت زمان آن تاثیری در لزوم اخذ مجوز ندارد وآمره بودن قوانین ناظر به احوال شخصیه و لزوم رعایت نظم عمومی موید آن است .

همه چیز راجع به اخذ گواهی زناشویی

  • مرجع صدور این مجوز وزارت کشور است

 

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه زناشویی بانوان ایرانی با تبعه بیگانه :

  1. ارائه درخواستنامه صدور پروانه زناشویی طبق نمونه وزارت کشور
  2. ارائه گواهینامه از مرجع رسمی کشور متبوع مبنی بر بلامانع بودن ازدواج با زن ایرانی و به رسمیت شناختن ازدواج در کشور متبوع مرد (در صورتی که تهیه گواهینامه مذکور برای متقاضی ممکن نشود وزارت کشور می‌تواند بدون دریافت مدرک فوق در صورت رضایت زن پروانه زناشویی را صادر نماید)
  3. در صورتی که مرد غیر مسلمان باشد و زن مسلمان باشد گواهی یا استشهاد تشرف مرد به دین مبین اسلام
  • چنانچه زن متقاضی دریافت این گواهینامه باشد علاوه بر موارد بالا چند مدرک دیگر نیز باید پیوست درخواستنامه شود که در ذیل به آن اشاره می‌کنیم
  1. گواهی مبنی بر اینکه مرد مجرد است یا متاهل از مرجع رسمی محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور مطبوع مرد
  2. گواهینامه نداشتن پیشینه بد و محکومیت کیفری و از مراجع رسمی محلی یا ماموران سیاسی و کنسولی کشور مطبوع مرز و همچنین گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از مراجع کشور در صورتی که مرد بیگانه در ایران اقامت داشته باشد
  3. گواهی از مراجع محلی یا ماموران سیاسی کنسولی کشور متبوع مرد مبنی بر استطاعت و مکنت زوج 
  4. تعهدنامه ثبتی از طرف مرد بیگانه مبنی بر اینکه متعهد می‌شود هزینه و نفقه زن و اولاد و هرگونه حق دیگری که زن نسبت به او پیدا می‌کند در صورت بدرفتاری یا ترک و طلاق پرداخت نماید

مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی
نوار بنر مشاوره حقوقی تلفنی حق وران

تاثیر ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه بر تابعیت

نکاح میان زن ایرانی و مرد خارجی در موضوعاتی نظیر تابعیت زن و همچنین تابعیت فرزندان تاثیر گذار است .

تابعیت زن :

وفق ماده 987 قانون مدنی ، هنگامی که زن ایرانی با تبعه خارجی ازدواج می کند تابعیت ایرانی خود را از دست نخواهد داد .مگر در جایی که قانون مملکت زوج تابعیت شوهر را به واسطه وقوع نکاح به زوجه تحمیل کند . که اگر چنین شود زن می تواند بعد از وفات شوهر یا پس از جدایی با تقدیم در خواست به وزارت کشور تابعیت ایرانی خود را با تمام حقوق و امتیازات باز یابد .به همراه درخواستی که به وزارت کشور ارائه می شود اوراق تصدیق فوت شوهر و در صورت جدایی اوراق سند جدایی ،نیز باید پیوست شود .

همچنین اگر زن در انتخاب تابعیت زوج و تابعیت خود مخیر باشد وزن ایرانی بخواهد تابعیت زوج را برگزیند باید تقاضای خود را به صورت کتبی و مدلل به وزارت امور خارجه تقدیم کند .

وچنانچه زن ایرانی تابعیت بیگانه را تحصیل کند حق داشتن اموال غیر منقول را در صورتی که موجب سلطه اقتصادی خارجی گردد، ندارد .که تشخیص آن با مقامات ذی صلاح است .

تابعیت فرزند:

براساس قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی ؛ فرزندانی که از این ازدواج متولد میشوند ، زیر سن 18 سال به درخواست مادر و پس از 18 سالگی به در خواست خود می تواند تابعیت ایران را اخذ نمایند.

تابعیت مرد خارجی :

مرد می تواند در ازدواج با زن ایرانی تابعیت خود را حفظ کند ، اما در صورتی که تمایل داشته باشد به تابعیت ایران در بیاید باید به وزرات کشور در خواست دهد و مورد موافقت این مرجع قرار گیرد .

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

سخن پایانی

عدم رعایت تشریفات قانونی و شکلی مربوط به ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی مانع از صحت عقل و و مخل به اعتبارشرعی نکاح واقع شده میان زوجین ، در فرض احراز وقوع آن ، نیست .

وراث خارجی زن ایرانی که با مرد بیگانه ازدواج نموده و تابعیت ایرانی خود را حفظ کرده است ، حق تملک اموال غیر منقول او را ندارد.

ضمانت اجرای عدم ارسال بسته توسط فروشگاه های آنلاین

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

این مجموعه به صورت پاسخگویی تلفنی؛ آنلاین؛ حضوری  در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

خدمات رایگان مشاوره از بخش پرسش و پاسخ را از دست ندهید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

شماره تماس:09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *