پارک مساوی با پنچری

پارک = پنچری !!


نوشتن  تابلوی پارک مساوی پنچری، جرم است.

مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی : اگر کسی شخص دیگری را به هر نحوی تهدید کند(مانند پنچر کردن) و به این واسطه، تقاضای انجام امر یا ترک کاری را کرده یا نکرده باشد، به ۷۴ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

تهدید  اشخاص به وسیله ترساندن آنها از آسیب های جسمی ، مالی و حیثیتی در قوانین  کشور ما جرم محسوب می شود.

پارک اتومبیل

امروزه پیدا کردن جای پارک در کلان شهری مانند تهران به یک رویا برای صاحبان خودرو تبدیل شده است.

عبارت‌هایی همانند پارک مساوی با پنچری یا پارک مساوی با انفجار عبارت‌های آشنایی هستند. که همگی ما در مناطق مسکونی و تجاری دیده‌ایم. اما آیا این کار قانونی است؟ و در صورت صحیح نبودن آن باید چه اقدامی صورت بگیرد؟

آیااستفاده از عبارت پارک مساویست با پنچری قانونی است ؟

مطابق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی : اگر کسی شخص دیگری را به هر نحوی تهدید کند(مانند پنچر کردن) و به این واسطه، تقاضای انجام امر یا ترک کاری را کرده یا نکرده باشد، به ۷۴ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

این موضوع درباره افرادی است که با گذاشتن مانع، خیابان جلوی مغازه یا خانه را مسدود می‌کنند تا مانع پارک وسیله دیگران شوند

مطابق باماده 24 قانون مدنی : هیچکس نمیتواند طرق و شوارع عامه و کوچه‌هایی را که آخر آنها مسدود نیست تملک نماید.

نوشتن این متن برای پارک نکردن خودروها مقابل خانه یا مغازه‌، می‌تواند تبعات منفی برای نویسنده به وجود بیاورد. دقت داشته باشید اگر به خودرویی  به خاطر پارک خسارت واردکنید، ضامن هستیدوخسارت وارده راباید جبران نمائید.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

 

استفاده از عبارت پارک = پنچری

 اگرچه به منظور آرامش ساکنان ساختمان نصب می‌شود، اما تبعات آن می‌تواند آرامش را از آنها سلب کند. بر اساس قانون مجازات اسلامی تهدید به ضرر مالی، ۲ ماه تا ۲ سال حبس یا شلاق تا ۷۴ ضربه را در پی دارد. تهدید به پنچری جرم است تهدید به ضرر مالی «به هر نحو»، تحت شمول ماده ۶۶۹ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد. در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است.

هرچند که که حریم ملک با توجه به محل احداث و عرض معبر، پیاده‌رو و کوچه توسط شهرداری تعیین می‌شود، ولی در هر صورت ساکنان حق نصب این تابلوها یا نوشتن چنین جملاتی را روی دیوار ندارند، چون نصب این تابلو به صراحت تهدید محسوب می‌شود.اما محاکم باید طور دیگری برخورد کنند و مجرمان را راهنمایی کنند.

همچنین دقت به این موضوع لازم است که شرایط و ویژگی‌های فرد تهدید کننده و تهدید شونده از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و مقام، قدرت جسمانی و… در تحقق جرم تهدید و میزان مجازات موثر است.

مجازات جرم تهدید:

تهدید در لغت به معنی ترساندن و در حقوق به معنای وادار نمودن فردی به ارتکاب جرم یا  یا ترساندن وتهدید شخص به وسیله آسیب جانی، مالی، و… است. بنابراین از منظر علم حقوق، تهدید باید در مورد موضوع خاص ومشخصی باشد.

واقعیت تهدید، تأثیری در جنبه جرم ندارد؛ جرم تهدید زمانی است که فرد با ترس از رفتار نامشروع آینده روبرو شود.

تهدید کردن اشخاص به وسیله ترساندن آنها به آسیب های جسمی ، مالی و حیثیتی در قوانین جزایی کشور ما جرم محسوب شده و قانون گذاربرای این عمل ، مجازات های سنگین را در نظر گرفته است که این مجازات ها شامل شلاق و حبس می باشد.

پارک مساوی با پنچری
پارک = پنچری !!

مجازات تهدید همراه بااجبار:

تهدید همراه با اجبار، عنوان مجرمانه ای است که در ماده 668 قانون مجازات اسلامی، بخش مجازات های تعزیری مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است به موجب این ماده : « هر کس با جبر و قهر یا با اکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضا و یا مهر نماید و یا سندی و نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می باشد را از وی بگیرد ، به حبس از سه ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

راهکار صحیح چیست؟

اگر با خودروی مزاحمی مواجه شدید که مانع از رفت‌وآمد شما به منزل می‌شود و در مقابل ورودی ساختمان شما پارک کرده؛ می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید، آنها برای شما جرثقیل می‌فرستند تا خودرو به پارکینگ منتقل شود. به این ترتیب شهروند بی‌ملاحظه برابر قانون تنبیه و جریمه خواهد شد.

تابلوهای توقف ممنوع:

لازم به ذکر است که استفاده از تابلوهای «توقف ممنوع» آن هم فقط جلوی پل یا ورودی درب خانه بلامانع است. طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی پارک کردن جلوی درب پارکینگ منازل از حقوق ساکنین منزل بوده و پارک خودرو در این مکان‌ها ممنوع است و در صورت تکرار پارک مزاحم، صاحب‌خانه می‌تواند دعوای مزاحمت مطرح کند اما کسی حق ندارد خودسرانه نسبت به اعمال قانون اقدام کند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

حرف آخر:

بدانید که کسانی که از این تابلو استفاده می کنند و به خودروی پارک شده آسیبی وارد می آورند یاهمان صاحب‌خانه‌ای که وسیله نقلیه در مقابل درب آن پارک شده ومقابل درب ازتابلوی پارک مساوی باپنچری استفاده نموده است، باید خسارت وارده را جبران کند.

 

مشاوره حقوقی رایگان

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکردید ، اینجا بپرسید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. شما پاسخ سوالات خود را در اینجا می توانید بیابید .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما پیرامون مسائل  مختلف حقوقی همانند حقوق زن و شوهر ، حق استفاده از پارکینگ و … به صورت حضوری ، تلفنی ، آنلاین و رایگان می باشد.

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

اگر تمایل به مشاوره حضوری دارید و یا به دنبال بهترین وکلای تهران از طریق لینک وکیل خوب تهران اقدام به شناسایی وکلا از طریق معرفی انجام شده نموده و درخواست مشاوره حضوری نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *