رابطه نامشروع و شکایت از آن

روابط نا مشروع رابطه ارتباط نامشروع وتفاوت آن بازنا


 

مجازات روابط نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا از یک تا 99 ضربه شلاق است.

قاضی می‌تواند با توجه به شخصیت مرتکب و اوضاع و احوال  جرم، مجازات را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند. لازم به ذکر است تحت شرایطی می توان مجازات شلاق را به جریمه نقدی تبدیل کرد.

توصیه می شود جهت اثبات رابطه نامشروع وگرفتن حکم ازوکیل رابطه نامشروع بهره بگیرید.

 رابطه نامشروع 

امروزه یکی از پرونده‌های رایج و مطرح در دادگاه ها، پرونده های مربوط به خیانت و رابطه نامشروع است. یکی از مهم ترین و پرچالش ترین موضوعاتی که همیشه مطرح بوده و بحث‌های زیادی را پیرامون خود ایجاد کرده است. موضوع روابط بین مرد و زن است. که در جامعه ما که جامعه اسلامی می باشد. طبیعتاً با محدودیت‌های خاص خود همراه است.

شرع مقدس اسلام حدود و ضوابط رابطه بین زن و مرد را تعیین کرده است. و انجام هرگونه اعمال خلاف آن را نهی کرده است. از طرفی قوانین و مقررات ما نیز که برگرفته از شرع است. و ریشه فقهی دارد در همین سو گام برداشته اند. در اذهان عمومی شاید خیلی از مردم این تصور را داشته باشند که رابطه نامشروع همان زنا است و مجازات آنان یکی است.

برای فهم بهتروکسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زنای محصنه و مجازات آن که درهمین سایت منتشرشده است رجوع کنید.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

تفاوت روابط نامشروع و زنا:

  • رابطه نامشروع دون (کمتراز) زنا

رابطه نامشروع دون زنا یعنی  بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی منظور از اعمال منافی عفت یا روابط نامشروع غیرزنا، رابطه هایی است که در نهایت به رابطه جنسی به معنای خاص( مواقعه) منجر نمی شوند. مثل بوسیدن بغل کردن و یا همبستر شدن.

در واقع روابط نامشروع دون زنا، باید به صورت مادی و فیزیکی باشد. بنابراین اگر از روی شهوت به دیگری اشاره شود. مثل چشمک زدن، لبخند عاشقانه و شهوانی .این موارد در این دسته جای نمی‌گیرند.

طبق قانون برای کسانی که عمل بوسیدن و همبستر شدن را انجام داده‌اند. مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته می شود. و چنانچه عمل با عنف(زور) و از روی اکراه باشد برای اکراه کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولاً ۷۵ ضربه شلاق است.

  • رابطه نامشروع زنا

چنانچه رابطه بین دو زن و مرد که به سن بلوغ رسیده اند. و هیچ گونه صیغه عقد و محرمیتی بین آن‌ها نیست منجر به نزدیکی جنسی و زنا شود، رابطه نامشروع منجر به زنا تلقی می شود و مجازات زنا برای آن در نظر گرفته می شود و بسته به اینکه چه زنایی باشد مجازات خاص خود را در پی خواهد داشت.

چنانکه زنای با محارم نسبی موجب اعدام مرد و زن است یا زنای به عنف (زور) باز هم اعدام را در پی دارد. حد زنا برای کسی که همسر داشته و در دسترس او بوده اند و امکان برقراری رابطه جنسی با آنها بوده است(زنای محصن ومحصنه) سنگسار است.

 

روابط نامشروع و شکایت از آن
روابط نامشروع و شکایت از آن

اقسام رابطه نامشروع زنا:

  • زنای محصنه

زنای زن یا مردی است که همسر داشته و همسر او در دسترس بوده و هر زمان که اراده کند امکان برقراری رابطه جنسی با او می باشد حال اگر چنین فردی مرتکب زنای با دیگری شود زنای محصنه نام دارد.

  • زنای غیر محصنه

زنای کسی است که همسر ندارد یا اگر همسری دارد به علت غیبت، بیماری صعب العلاج یا بیماری مانع نزدیکی، یا شرایط دیگر در دسترس او نیست و هر زمان که بخواهد هم امکان برقراری رابطه جنسی با او نمی باشد.

  • زنای به عنف

منظور از زنای به عنف درواقع زنا وانجام عمل جنسی از روی زور واکراه با کسی است بنابراین اگر مردی بدون رضایت زن با او نزدیکی جنسی کند تجاوز محسوب شده وبه مجازات آن محکوم می شود. لذا چنانچه اگر یکی از زن یا مرد برای رابطه نامشروع  به زور مجبور به این کار شود ، مجازات فقط نسبت به اکراه کننده اعمال می شود.

مصادیق جرم ارتباط نامشروع مطابق بخش پنجم قانون مجازات اسلامی در فصل هجدهم:

  1. انجام اعمال منافات با عفت عمومی به غیر از زنا و ایجاد رابطه نامشروع
  2. قرار گرفتن دو نفر مرد یا دو نفر زن برهنه در زیر یک پوشش مشترک
  3. ارتکاب به زنا با کمتر از ۴ شاهد یا ۴ مرتبه اقرار
  4. اعمال شهوت در عمل بوسیدن
  5. برپایی و تاسیس مراکز فساد
  6. تظاهر به انجام فعل حرام در دید عمومی
  7. حضور یافتن بانوان بدون حجاب شرعی در اماکن عمومی و دید انظار عمومی و..

گروه وکلای حق وران

ادله لازم جهت شکایت از رابطه نامشروع:

برای شکایت از جرم رابطه نامشروع بهتر است پیش از هرکاری با وکیل رابطه نامشروع مشورت کنید. زیرا اثبات این جرم بدون مدارک کافی و محکمه پسند بسیار سخت است و در صورت عدم اثبات فرد می تواند از شما شکایت کند.

اقرار مرتکب :

بهترین روش برای اثبات  جرم ، اقرار مرتکب به رابطه نامشروع یازنا می باشد .

دیگراینکه، چنانچه دختری از یک پسر بابت رابطه نامشروع شکایت  کند، این خود می تواند یک نوع اقرار به داشتن ارتباط نامشروع باشد.

مراجعه به پزشکی قانونی:

در صورتی که شخصی بدون رضایت خود مورد آزار جنسی قرار گیرد. باید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت جهت اقامه شکایت به پزشکی قانونی مراجعه کنند. و مدارک و اسنادی که نشان دهنده صحت ادعای او است به همراه داشته باشد.  افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. پس از مراجعه به مراجع قضایی و پزشکی قانونی، مورد معاینات لازم قرار می گیرند. گاها لباس افراد یا سایر وسایلی که می توانند جرم را اثبات کنند برای تشخیص آزمایشگاهی فرستاده می شوند.

اثبات رابطه نامشروع ازطریق پرینت مکالمات:

اما برای شکایت از رابطه نامشروع دیگری، راه های زیادی برای اثبات اینگونه روابط وجود دارد. مانند کارهایی همچون بررسی مکالمه های بین زن و مرد و همچنین پرینت گرفتن از آنها، پرینت پیامک های بین زن و مرد، وجود تصاویر و یا فیلم، و بررسی رابطه آنها، اقرار، شهادت شهود و علم قاضی قابل اثبات است.

علم قاضی :

 البته در چنین پرونده هایی علم و دانایی قاضی بسیار مهم است. و همچنین پذیرفتن این مسئله به قاضی نیز بستگی خواهد داشت.در حال حاضر، قاضی می‌تواند دستور شنود مكالمات و دریافت پرینت پیامک ها را در این پرونده‌ها بدهد. و این موضوعی است كه در رویه فعلی قضایی اتفاق می‌افتد.

گروه وکلای حق وران

مجازات جرم روابط نامشروع : 

مجازات هر یک از طرفین جرم ارتباط نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا از یک تا 99 ضربه شلاق است.

قاضی می‌تواند با توجه به شخصیت مرتکب و اوضاع و احوال  جرم، مجازات را از یک تا ۹۹ ضربه شلاق تعیین کند. لازم به ذکر است تحت شرایطی می توان مجازات شلاق را به جریمه نقدی تبدیل کرد.

گروه وکلای حق وران

سخن پایانی :

اثبات رابطه نامشروع بسیار کار سختی است و برای متهم کردن یک فرد باید ادله و مستندات کافی جهت ارائه به دادگاه وجودداشته باشد. توصیه می شود جهت اثبات رابطه نامشروع وگرفتن حکم ازوکیل رابطه نامشروع بهره بگیرید. زیراخود به تنهایی معمولا قادر به دفاع دراین پرونده نمی باشید.
البته بهترین روش برای اثبات این جرم این است که مرتکب  اقرار کندواین بسیار دورازذهن می باشد.

 

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشاوره حقوقی رایگان

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکردید ، اینجا بپرسید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. شما پاسخ سوالات خود را در اینجا می توانید بیابید .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما پیرامون مسائل حقوق زن و شوهر ، حقوق زوجه و … به صورت حضوری ، تلفنی ، آنلاین و رایگان می باشد.

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

اگر تمایل به مشاوره حضوری دارید و یا به دنبال بهترین وکلای تهران از طریق لینک وکیل خوب تهران اقدام به شناسایی وکلا از طریق معرفی انجام شده نموده و درخواست مشاوره حضوری نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *