قانون نگهداری حیوانات در شهر

قانون نگهداری حیوانات در شهر


 

نگهداری حیوانات در هر محل و هر مکانی، حتی در محیط‌های روستایی، در صورتی مجاز است که به سلامت سکنه آسیبی وارد نشود و قواعد بهداشت و حفظ پاکیزگی محیط رعایت شود.

امکان نگهداری حیوانات در مشاعات ساختمان اصلا وجود ندارد مگر با رضایت تمامی مالکان ساختمان.

قانون نگهداری حیوانات در شهر ، یکی از قوانینی ست که امروز به دلیل رایج شدن نگهداری حیوانات ، تصویب شده است.

امروزه هر روز به تعداد دارندگان حیوانات خانگی به ویژه سگ و گربه اضافه می شود. که نگهداری آنها در مجتمع های مسکونی و اماکن عمومی اغلب ممکن است؛ موجب نارضایتی همسایه ها و افراد حاضر در مکانهای عمومی شود. آیا قوانینی برای نگهداری حیوانات خانگی خصوصا سگ و گربه در آپارتمان وجود دارد که بتواند بسیاری از مشکلات و دعاوی بین همسایگان را برطرف کند؟

 

قانون نگهداری حیوانات در شهر

وکیل برای قانون نگهداری حیوانات در شهر

 قوانین نگهداری حیوانات در مکان های شخصی:

  1. اول از همه باید بگیم که نگهداری حیوانات در مکان خصوصی و واحد شخصی فرد اصولاً جرم نیست. و خلاف قانونی اتفاق نیافتاده است. و او مسئول نیست. مگر اینکه سایر همسایگان بتوانند اثبات کنند که نگهداری آن حیوان حتی در واحد اختصاصی نیز باعث ایجاد بیماری و یا سلب آسایش اعضای ساختمان است.
  2.  اگر کسی مدعی باشد که نگهداری سگ حتی در واحد شخصی نیز، بهداشت عمومی ساختمان را به هم میزند. و بتواند آن را ثابت کند. شخص تحت عنوان مجرمانه اقدام علیه بهداشت عمومی تعقیب مجازات می شود.
  3.  نبایدایجاد مزاحمت نکند. مثلا اگر بر اثر صدای زیاد موجب مزاحمت برای واحد کناری را داشته باشد شخص می تواند شکایت نماید. پس دو شرط برای نگهداری حیوانات در منزل شخصی وجود دارد:
  • برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت نکند.
  • ازنظر مقررات و قوانین بهداشت ایجاد بیماری نکند.
گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

نگهداری حیوانات در حیاط مجتمع یا راهرو ها و پارکینگ:

بنا به ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک اپارتمان‌ها، قسمت‌‌‌هایی از ساختمان که به ‌طور مستقیم و یا غیر‌مستقیم مورد استفاده تمام شرکا ‌‌می‌‌باشد، قسمت‌های مشترک محسوب ‌‌می‌‌شود و ‌‌‌نمی‌‌توان انحصاری از آنها استفاده کرد. در تبصره ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، گذاشتن میز و صندلی و… در قسمتهای مشترک ممنوع است‌. قسمت‌‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هر چند که در قسمت های اختصاصی واقع شده باشد.

قانون نگهداری حیوانات در شهر
وکیل برای قانون نگهداری حیوانات در شهر

حیوان گردی در سطح شهر:

از این جهت که حیوانات خصوصا سگ نیاز به گردش و جست و خیز دارد، باید اذعان داشت که گردانیدن سگ از سوی مالکان آن اکثراً در مناطق و معابر عمومی ازجمله کوچه، خیابان، پارک و … اتفاق می‌افتد، اما به جهت دفع ادرار و مدفوع و انتشار و انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان، گردانیدن سگ از نظر بهداشتی و قانونی منع شده است.

 

تفسیرماده 501:

مطابق ماده‌ی ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی اگر سگ تربیت‌شده و دارای قلاده هم باشد و اگر از سوی مالک آن با هر انگیزه‌ای اعم از شوخی و مزاح یا به قصد ترساندن و ایجاد خوف یا بدون هیچ انگیزه‌ای، حیوان به سمت اشخاص اعم از کودکان، بانوان یا سالمندان و حتی افراد بزرگ‌سال حرکت کند. یا حیوان در مقابل این افراد پارس کند. و موجبات ترس شخص را فراهم کند. و از وحشت واردشده، صدمه جسمی، روحی و روانی به اشخاص وارد گردد. یا اینکه موجب سقط جنین زنان باردار یا سکته و فوت اشخاص شود.

به موجب عمل مادی غیر اصابتی، مطابق با بند «پ» ماده‌ی ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، در صورت فوت شخص، قتل عمدی محسوب شده و مالک سگ محکوم به قصاص است.

همچنین در صورتی که عمل حیوان منجر به آسیب جسمی و صدمه روحی یا روانی گردد، صاحب حیوان به استناد مواد ۵۲۲ و ۵۲۳ قانون مذکور ملزم به جبران خسارت به جهت تقصیر در نگهداری حیوان است.

نحوه شکایت از نگهداری حیوانات در آپارتمان:

همانطور که می دانید نگهداری برخی از حیوانات در شهر و آپارتمان‌ها مشروط به رعایت قوانین و مقررات مربوطه است.همچنین عدم رعایت قوانین قابل پیگیری و شکایت است.

البته این شکایت‌ها در صورتی است که حیوانات باعث ایجاد مزاحمت برای همسایگان شوند. بهترین شیوه برای حل مشکل استفاده از روش‌های مسالمت آمیز می‌باشد. در واقع با صحبت و گفتگو بهتر است افراد اقدام به حل مشکل کنند.

در غیر این صورت وقتی طرفین عدم تمایل خود را به حل مشکل نشان دهند؛ شاکی می‌تواند برای حل مشکل و مصالحه اقدام به طرح شکایت و ارجاع امر از طریق مراجع قضای مربوط اقدام کنند.

گروه وکلای حق وران

مراحل شکایت :

الف)ارسال اظهارنامه قضایی

ب) تماس با مامورین کلانتری

پ) استشهادیه محلی

ت) پیگیری پرونده

الف ) ارسال اظهارنامه : با ارسال اظهارنامه در واقع به شخص اخطار داده می‌شود که این اظهارنامه امکان ارائه در دادگاه را دارد. لذا می‌تواند تصمیم قاضی در صدور رای موثر واقع شود.

 ب) تماس با مامورین کلانتری :با تماس با مامورین کلانتری شما می‌توانید در خصوص طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر صورت جلسه‌ای را تنظیم کنید تا به تصویب شورای نگهبان برسد. مطابق ماده ۶۸۸ مکرر سه قانون مجازات اسلامی بعد از تصویب این طرح در صورتی که هر یک از همسایگان اعلام گزارش نسبت به نگهداری از حیوان را در آپارتمان اعلام کند؛ مراجع مربوط اعم از مامورین انتظامی و ضابطین قضایی موظف به پیگیری موضوع هستند. بر همین اساس صورت جلسه کلانتری جزو ادله اثبات دعوا نیز قابل ارائه به دادگاه خواهد بود.

پ) استشهادیه محلی : از جمله موارد موثر بر تصمیم قاضی تنظیم استشهادیه و امضای آن می‌باشد و در آخر شکایت‌نامه از طریق مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای ارجاع به دادسرا و دادگاه تنظیم خواهد شد.

قانون نگهداری حیوانات در شهر
وکیل برای قانون نگهداری حیوانات در شهر :09129426674

 

ت) پیگیری پرونده : برای پیگیری پرونده با محرز شدن موضوع طرف مقابل مجرم بوده و چنانچه طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات مضر و خطرناک توسط شورای نگهبان تصویب شود فرد مجرم در دادگاه محکوم به مجازات نقدی و ضبط حیوان خواهد شد.

نگهداری حیوانات وحشی وخطرناک :

 حیوانات نگهداری شده جزو حیوانات مضر و خطرناک باشند مطابق ماده ۶۸۸ مکرر ۱ قانون مجازات اسلامی هر یک از مرتکبین محکوم به پرداخت جزای نقدی از ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات کامل‌تر در خصوص چگونگی شکایت از نگهداری حیوانات در آپارتمان می‌توانید با کارشناسان متخصص مجموعه حق وران تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره‌ای آنلاین و چت واتساپی نیز بهره‌مند شوید.

سخن آخر:

در نهایت اگر فردی محکوم گردد. قاضی می‌تواند اگر ‌که در بار اول این جرم صورت گرفته باشد، مجازات را تبدیل کند. یعنی زندان را تبدیل به جریمه‌ی نقدی نماید. که بین ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان مبلغ جریمه را شامل می‌گردد. البته قاضی طبق ماده‌ی ۲۲ قانون مجازات اسلامی می‌تواند طبق اختیاراتی که قانون‌گذار به وی داده است در حکم تخفیف دهد. و هم می‌تواند حکم را تبدیل کند. اما تبدیل و تخفیف فقط در مرتبه‌ی اول امکان‌پذیر می‌باشد. در صورت تکرار این جرم، حکم به همان شکل اصلی جاری می‌گردد.

 

گروه وکلای حق وران

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

مشاوره حقوقی رایگان

در صورتی که پاسخ سوال خود را دریافت نکردید ، اینجا بپرسید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. شما پاسخ سوالات خود را در اینجا می توانید بیابید .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما پیرامون مسائل مربوط به قوانین نگهداری از حیوانات و تخلفات نگهداری از حیوانات و … به صورت حضوری ، تلفنی ، آنلاین و رایگان می باشد.

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

اگر تمایل به مشاوره حضوری دارید و یا به دنبال بهترین وکلای تهران از طریق لینک وکیل خوب تهران اقدام به شناسایی وکلا از طریق معرفی انجام شده نموده و درخواست مشاوره حضوری نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

3 دیدگاه

  • سلام .همسایه ما سگ داره وخیلی ازار و اذیت داره و قبلا مرغ خروس داشت
    الان سگ هم اورده با اعتراض هم این مشکل حل نمیشه چون هربار اعتراض میکنیم
    ی حیوان جدید بهشون اضافه میکنه

    • با سلام. شما به دو صورت می تونید شکایت کنید: 1- به بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنید و وجود حیوانات را در منزل فوق گزارش کنید تا بهداشت پس از تهیه گزارش موضوع را به دادسرا ارجاع دهد. 2- مستقیما به دادسرای محل وقوع جرم شکایت کنید

  • باسلام وارد سایتی که برای شما ارسال شده شوید وامضای الکترونیکی انجام دهید وبرای حمایت از این درخواست برای دوستان وآشنایان وکسانی که از این طرح بهره مند می‌شوند ارسال کنید تا اینکه از این درخواست حمایت نمایند تا گوشه ای از سختی های اقتصادی از روی دوش مردم خسارت دیده برداشته شود
    درضمن اگر می‌خواهید این درخواست مانند طرح های بسیار موفق در این سایت با قدرت بیشتر و هرچه سریعتر اقدام بشه از ۱۰ هزار تا میزان مبلغ حمایت ویژه کمک مالی نمایید تا این طرح برای افراد بیشتری نشان داده شودhttps://www.karzar.net/40757

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *