حق وران

قاچاق قاچاق کالا کالا وکیل قاچاق وکیل متخصص قچاق


ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به بیان اصطلاحات کاربردی در این قانون می پردازد. قاچاق کالا و ارز را این گونه تعریف نموده: هرگونه فعل و یا ترک فعلی که باعث نقض شدن تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد.

در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد (1.000.000.000)ریال باشد به دوسال تا پنج سال حبس و به جزای نقدی معادل هفت تا ده برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق مشمول جریمه می شود.

آیا قاچاق جرم است؟

به طور کلی معامله هر کالایی که در کشور انجام شود که دولت ان را منع کرده باشد،  قاچاق کالا نام می گیرد. از دید علم اقتصاد هرنوع کالایی که به طور مخفی به مرزهای کشور وارد و یا از آن خارج شود نیز به عنوان قاچاق کالا شناخته می شود.قاچاق کالا بر دونوع خارجی و داخلی است.

$7.1m of smuggled goods seized nationwide

قاچاق به چه معناست؟

قاچاق به معنای واردات، صادرات، یا حمل در ساحل، یا انتقال یا خروج به داخل یا خارج از کشورهای شریک، کالاهایی با هدف کلاهبرداری از درآمد گمرکی، یا فرار از هرگونه ممنوعیت، مقررات یا شرایط مربوط به این موارد است. واردات، صادرات، حمل و نقل به سمت ساحل، انتقال یا خروج هر کالا را، قاچاق تعریف می کنند.

به طور خلاصه قاچاق فعالیتی است که شامل واردات یا صادرات کالا با هدف فرار مالیاتی است.

گروه وکلای حق وران

انگیزه های قاچاق کالا :

به طورکلی انگیزه های زیادی برای قاچاق کالا وجود دارد.  مثل مشارکت در تجارت غیرقانونی مانند تجارت مواد مخدر، تجارت غیرقانونی اسلحه، تجارت عجیب و غریب حیات وحش، سرقت آثار هنری، الماس ،  فرار مالیاتی، محدودیت واردات، محدودیت صادرات، ارائه کالای قاچاق به زندانیان یا سرقت اقلام قاچاق.

قاچاق و آثار آن:

قاچاق یک روش غیرقانونی برای انجام تجارت است.علل اصلی قاچاق، طمع به ثروت، جهل و عدم ملی گرایی است.این شکل از قاچاق عموماً با کالاهای بسیار قابل فروش، کالاهایی با ارزش مالیاتی بالا و کالاهای ممنوعه یا محدود همراه است

ا. کم اظهاری کالا:
این در شرایطی است که واردکننده در اسناد واردات ، مقدار کمتری نسبت به کالای واقعی وارد شده اعلام می کند. این شکل از قاچاق از طریق کنترل های گمرکی رخ می دهدومعمولا ازطرف واردکننده و به صورت کاملا عمدی است.

2.کم ارزش سازی کالاها:
این وضعیتی است که در آن به کالاها ارزش کمتری نسبت به آنچه که در واقع دارند داده می شود. کم ارزشی اغلب از روی سهل انگاری اتفاق می افتد. که به طور غیر مستقیم به قاچاق کمک می کند.

3.طبقه بندی نادرست کالاها:
این بدان معناست که کالاها تحت یک کلاس وارداتی متفاوت به ویژه برای جذب نرخ های مالیاتی پایین تر، با هدف کاهش بدهی مالیاتی اظهار می شوند. که ممکن است  از روی ناآگاهی، سهل انگاری یا عمدی اتفاق بیفتد. این مشکل به قاچاق نیز کمک می کند.

.

دو دلیل عمده  برای جلوگیری ازورود کالای قاچاق وجود دارد:

  1. حمایت از اقتصاد؛ مانند صنایع محلی، بازارهای محلی و تولید اولیه
  2. .حفاظت از جامعه در برابر خطرات بهداشتی و محیطی.

کالای ممنوعه چیست؟

به معنای هر کالایی است که واردات، صادرات، یا حمل آن از سوی ساحل به موجب  قانون در حال حاضر  ممنوع است.قاچاق یک عمل فرار مالیاتی است که دولت را از درآمد برای هزینه های عمومی محروم می کند.

 

پیامدهای قاچاق کالا درکشورچگونه است:

♦تحریف قیمت های بازار

کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند اغلب بسیار ارزان تر از کالاهایی هستند که از طریق روش های صحیح وارد بازار می شوند. بنابراین قاچاق با ایجاد رقابت ناروا با کسانی که مالیات پرداخت کرده اند، تجار را از رقابت آزاد محروم می کند.

♦فروپاشی صنایع محلی

یک کشور با توسعه پایگاه صنعتی خود به رشد اقتصادی بهتری دست می یابد. قاچاق باعث کاهش قیمت کالاهای تولید داخل می شود و در نتیجه بازار محصولات محلی را از بین می برد. این امر منجر به فروپاشی صنایع محلی می شود.

♦بیکاری

زمانی که رقابت ناعادلانه در بازار وجود داشته باشد و با فروپاشی صنایع همراه شود، بازار کار (پایه اشتغال) فرسوده می شود. بسیاری از متخصصان، پرسنل ماهر و غیر ماهر بیکار می مانند.

فروپاشی زندگی

اکثر کالاهای قاچاق به عنوان مثال مواد مخدر غیر استاندارد هستند و در نتیجه برای زندگی افرادی که آنها را مصرف می کنند مضر است. این بدان معناست که اگر وارد کشور شوند، زندگی مصرف کنندگان را در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی قرار می دهند که متعاقباً منجر به مرگ مصرف کننده و فروپاشی زندگی اطرافیان می شود.

♦افزایش ناامنی

قاچاق می تواند باعث ایجادعدم امنیت شود، به ویژه زمانی که کالاهای محدود شده مانند اسلحه قاچاق می شوند. چنین کالاهایی به دست افراد معدودی می رسد که می توانند از آنها برای برهم زدن امنیت شهروندان کشور استفاده کنند.

تعریف قاچاق در قانون :

در ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به بیان اصطلاحات کاربردی در این قانون می پردازد. قاچاق کالا و ارز را این گونه تعریف نموده: هرگونه فعل و یا ترک فعلی که باعث نقض شدن تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد.

 طبق این قانون و دیگر قوانین کشور، قاچاق به شمار بیاید. و مجازات برای آن پیش بینی شده باشد. چه در مدخل ورودی و چه در هر نقطه ی دیگر از کشور و حتی اگر در محل عرضه ی آن در بازارهای داخلی نیز کشف گردد، قاچاق کالا و ارز محسوب می گردد.

باید بدانیم که منظور از کالا، هر جنسی است که از نظر اکثریت مردم از ارزش اقتصادی برخوردار باشد و مردم حاضر باشند در ازای به دست آوردن آن مبلغی پرداخت نمایند.

 

مجازات قاچاق در قانون:

بر اساس قانون اگر شخصی مرتکب  قاچاق کالای ممنوعه شد مشمول مجازات های زیر خواهد شد:

درصورتی‌که ارزش‌کالا تا ده میلیون (10.000.000)ریال باشد، به جزای نقدی معادل دو تا سه برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق جریمه می شود.

درصورتی که ارزش کالا از ده میلیون (10.000.000) تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال باشد به جزای نقدی معادل سه تا پنج برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق جریمه می گردد

در صورتی که ارزش کالا از یکصد میلیون (100.000.000) تا یک میلیارد (1.000.000.000)ریال باشد به بیش از شش ماه تا دو سال حبس و به جزای نقدی معادل پنج تا هفت برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق بایدجریمه بپردازد

در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد (1.000.000.000)ریال باشد به دوسال تا پنج سال حبس و به جزای نقدی معادل هفت تا ده برابر ارزش کالای ممنوع قاچاق مشمول جریمه می شود.

آیا کالای قاچاق توسط دولت ضبط می شود :

الف)وجوه حاصل از کالای قاچاق نیز ضبط خواهد شد.

ب)ابزار و وسایلی که که جهت ساخت کالای ممنوع به منظور قاچاق یا تسهیل ارتکاب قاچاق کالا ممنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضبط می‌شود.

مصادیق کالای قاچاق :

مشروبات الکلی، اموال تاریخی- فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به‌طور غیرمجاز، آلات و وسایل قمار و آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن از مصادیق کالای قاچاق است.

 نگهداری کالای قاچاق:

محل نگهداری کالاهای قاچاق ممنوع که در مالکیت مرتکب باشد، در صورتی که مشمول حکم مندرج در ماده (19 مکرر 2) این قانون نشود، توقیف و پلمب می‌شود و در صورتی که محکومٌ علیه ظرف دوماه از تاریخ صدور حکم قطعی، جریمه نقدی را نپردازد، حسب مورد از محل فروش آن برداشت و مابقی به مالک مسترد می‏گردد.

عرضه وفروش کالای قاچاق :

قابل ذکر است که  عرضه و فروش کالای قاچاق موضوع ماده 18 حسب مورد توسط واحد های صنفی یا صرافی ها تخلف محسوب شده است و مرتکب علاوه بر ضبط کالا به ترتیب زیر جریمه می شود :

مرتبه اول :

جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالا.

مرتبه دوم :

جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش کالا.

مرتبه سوم :

جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش کالا.

و نصب پارچه یا تابلو در سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیلی محل کسب به مدت شش ماه

گروه وکلای حق وران

دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به پرونده قاچاق:

با توجه به نوع جرم و میزان آن، رسیدگی به پرونده های قاچاق در مراجع مختلفی از قوه قضاییه صورت می گیرد. همچنین رسیدگی به پرونده های قاچاق های سازمان یافته و حرفه ای، قاچاق کالاهای ممنوع درصلاحیت قوه قضائیه است . همچنین پرونده های قاچاق کالا و ارزی که مجازات آنها حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد. با دادسرا و دادگاه انقلاب می باشد.

صلاحیت رسیدگی به دیگر پرونده های قاچاق کالا و ارز با سازمان تعزیرات حکومتی است.

 

سخن پایانی:

در نهایت با توجه به مطالب فوق الذکر، پرونده قاچاق  کالا از جمله پرونده های پیچیده حقوقی است. که قطعا دراین گونه پرونده ها حضور وکیل قاچاق وارز متخصص و ماهر می تواند راهگشا باشد. لذا حتما با وکلای مجرب و ماهر حق وران تماس بگیرید.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. مشاهده سایر سوالات و پاسخ ها  در اینجا .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما در مسائل مختلف از قبیل حقوق زوجین ، حق موجر و مستاجر ، قاچاق کالا و ارز و …. می باشد.

حق وران در این لینک به معرفی وکلای خوب تهران میپردازد تا با شناخت کامل از هر وکیل بتوانید مشاور حقوقی خود را انتخاب کنید.

خدمات حق وران به صورت ارائه مشاوره :

حضوری 

تلفنی 

آنلاین 

می باشد.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

یکی از خدمات محبوب کاربران گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *