محارب کیست؟ مجازاتش چیست؟

محاربه محارب وکیل کیفری وکیل محارب مجازات محارب


محارب کیست؟ مجازات آن چیست؟

 

کشیدن سلاح به‌ قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها، به‌نحوی که موجب ناامنی در محیط شود، محاربه است.

امنیت عمومی، اولین و مهمترین خواسته مردم در هر کشوری است و مقامات کشور، موظف به تامین این خواسته و برقراری نظم و امنیت در جامعه هستند و با وضع و قوانین و مقررات در این زمینه، سعی در فراهم کردن هر چه بهتر امنیت در جامعه دارند.

در قانون کشور ما، برخی از جرائم، به عنوان جرایم علیه امنیت کشور، شناسایی شده اند که محاربه، یکی از آن ها می باشد و با دست به سلاح بردن، تحت شرایطی خاص، محقق می شود و مجازاتی بسیار سنگین، برای مرتکب آن، در پی خواهد داشت.

با بالاگرفتن دامنه اعتراضات درایام اخیر، شاهد بازداشت عده کثیری از معترضین و معرفی آنها به محاکم قضایی برای رسیدگی و تعیین مجازات هستیم. لذا بر آنیم که ابتدا مشخص نماییم که محارب کیست و قانون چه مجازاتی را برای ایشان در نظر گرفته است.

 

قانون و تعریف محارب:

محارب از واژه حرب گرفته شده است که معنای در ماده ۲۷۹ مندرج قانون مجازات اسلامی محاربه اینگونه تعریف شده است: محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است. در فقه نیز به اجماع تمامی فقها محاربه “کشیدن سلاح برای ترساندن مردم ” تعریف شده است.

بر اساس این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده شود، همچنین، هر راهزن و سارق و قاچاقچی ای که دست به سلاح ببرد و امنیت مردم یا راه ها را سلب کند، محارب است. شایان ذکر است، کسی که در برابر دفاع از محارب، دست به سلاح می شود، محارب محسوب نمی شود.

 

مجازات محارب در قانون:

حد محاربه بر اساس ماده 282 قانون مجازات اسلامی یکی از چهار مجازات زیر است:

  • الف – اعدام
  • ب – صلب
  • پ – قطع دست راست و پای چپ
  • ت – نفی بلد

همچنین در ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی انتخاب هر یک از مجازات های چهارگانه به انتخاب قاضی واگذار شده است.

 

در حکم محارب:

پس از مشخص شدن محارب و مجازات آن اصطلاح دیگری وجود دارد که از آن تعبیر در حکم محارب شده است. بعضی جرایم هستند که از منظر قانون گذار، در حکم محاربه محسوب می شوند و مجازات محارب، بر مرتکب آن ها، اعمال می شود که به این جرایم، در حکم محاربه می گویند.

ماده 130  قانون مجازات اسلامی، مقرر می دارد: ” زمانی که عنوان محارب یا مفسد فی الارض بر سردسته گروه مجرمانه صدق کند، حسب مورد، به مجازات محارب یا مفسد فی الارض محکوم می گردد.”بر اساس این ماده، می توان گفت، در برخی موارد، چنانچه سردستگی گروه مجرمانه، متصف به عنوان محارب شود، در حکم محاربه بوده و مجازات محارب که بسته به نظر قاضی، یکی از 4 مورد، اعدام، صلب، نفی بلد یا قطع دست راست و پای چپ، خواهد بود، بر سردسته، اعمال می گردد.

ماده 17 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مقرر می دارد: ” هر نظامی که برنامه براندازی به مفهوم تغییر و نابودی اساس نظام‌ جمهوری اسلامی ایران را طراحی یا بدان اقدام نموده و به این منظور، جمعیتی تشکیل‌ دهد یا اداره نماید یا در چنین جمعیتی شرکت یا معاونت موثر داشته باشد، محارب‌، محسوب می‌ شود.” بر اساس این ماده، تشکیل جمعیت، به منظور براندازی و نابودی اساس نظام جمهوری اسلامی یا معاونت موثر در چنین جمعیتی یا شرکت در آن، در حکم محاربه بوده و مجازات محاربه، بر این افراد، اعمال خواهد شد.

با توجه به پروسه پیچیده پرونده های کیفری قطعا همراهی وکیل متخصص کیفری در این حوزه لازم و ضروری است. لذا برای مشاوره های حقوقی _کیفری با وکلای ماهر حق وران مشورت نمایید.

 

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی حق وران تنها با یک تماس با شما فاصله دارند.

اگر سوالی دارید که میخواهید به صورت مشاوره رایگان بپرسید از طریق تکمیل فرم پائین صفحه اقدام نمایئد.

وکیل خوب تهران در گروه وکلای حق وران پاسخ گوی شما خواهند بود

وکلای مجموعه حق وران آماده پاسخگویی به سوالات شما در خصوص پرونده ها زمینه:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛ وکیل ملکی ؛ وکیل مالیات ؛  وکیل ارث ، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع ؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تجاوز جنسی؛ وکیل پیش فروش آپارتمان ، وکیل سرقفلی ، وکیل خانواده  و وکیل شهرداری

تخلیه مغازه و ملک تجاری؛ دعاوی موجر و مستاجر؛ دعاوی تملک آپارتمانها؛ تعهدات و کلیه دعاوی ملکی می باشد.

۲۴ ساعت شبانه روز می توانید جهت ارائه خدمات مشاوره به صورت تلفنی و حضوری و آنلاین با ما در تماس باشید.

تماس با وکیل متخصص09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید
haghvaran@

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *