مزایا و معایب وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت

یکی از شیوه های وصول وجه چک، اقدام از طریق اداره اجرای ثبت است. در نوشتار حاضر مزایا و معایب وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت را بررسی می کنیم.


مزایا و معایب وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت

 

وصول چک از طریق اداره اجرا ؛ یکی از شیوه های وصول وجه چک، اقدام از طریق اداره اجرای ثبت است. در نوشتار حاضر مزایا و معایب وصول چک از طریق اداره اجرای ثبت را بررسی می کنیم.

1- اداره اجرا ثبت

منظور از اداره اجرا، اداره اجرای ثبت است. اداره اجرای ثبت در تهران، اداره مستقلی است و در چهارراه جهان کودک متمرکز است. در شهرستان ها، اداره اجرا در همان محل اداره ثبت اسناد و املاک مستقر است.

2- نحوه اقدام و مدارک مورد نیاز ازطریق اداره اجرای ثبت

در این روش دارنده چک ضمن همراه داشتن اصل کارت ملی ، اصل چک و گواهی عدم پرداخت به اداره اجرای مربوطه که همان اداره اجرای محل بانک صادر کننده چک است مراجعه می نماید .

ضروریست  امضای صادرکننده چک با نمونه آن، توسط بانک در گواهی عدم پرداخت قید گردد.

یکی از بانک های مجاز کشور باید چک را صادر کرده باشد تا بتوان آن را به روش ثبتی وصول کرد. این شرط مطابق ماده 2 قانون صدور چک است و موسسات قرض الحسنه را شامل نمی شود.

ضمن تکمیل فرم و ذکر موارد خواسته، اصل لاشه چک بهمراه گواهی عدم پرداخت از دارنده اخذ می شود و تا پایان عملیات اجرایی، چک در اختیار و نزد اداره اجرا باقی می ماند.

در این فرض اداره اجرا ضمن تشکیل پرونده اجرایی اقدام به تعیین کارشناس پرونده می نماید و پرونده جهت انجام استعلام اموال در اختیار کارشناس مربوطه قرار داده می شود.

  • اموالی که معرفی گردیده نباید جزء مستثنیات دین باشد چون در آن صورت اجراییات ثبت از توقیف آن خودداری می نماید.

کارشناس اقدام به انجام استعلام می نماید و در صورتیکه متعهد دارای اموالی باشد اقدام به توقیف اموال فوق می نماید و جهت سیر مراحل قانونی و مزایده اموال وقت مزایده تعیین می شود.  (طلبکار و بدهکار )می تواند در مزایده شرکت کند .در صورتیکه مال توقیف شده در روز مزایده به فروش برسد اداره اجرائیات از ثمن حاصل از فروش آن اقدام به پرداخت بدهی متعهد به متعهد له خواهد نمود.

3-  مزایای اقدام از طریق اداره اجرا

مزایای اقدام از طریق اداره اجرا را می توان به موارد زیر خلاصه نمود:

الف- عدم پرداخت هزینه دادرسی در بدو امر:

یکی از مزایای اقدام از این طریق، عدم نیاز به پرداخت هزینه دادرسی در بدو امر است. در حالی که اقدام از طریق دادگاه مستلزم پرداخت هزینه دادرسی در ابتدای رسیدگی است. در این روش اصل چک  تحویل اداره شده و اداره اجرا در پایان، نیم عشر اجرا را از محکوم علیه دریافت و لاشه چک را به وی مسترد می نماید.

ب- سرعت رسیدگی:

برخلاف دادگاه که نیازمند تعیین وقت رسیدگی است. در اداره اجرا نیازی به تعیین وقت رسیدگی نیست. در واقع اداره اجرا بدون تعیین وقت رسیدگی اقدام به تعیین کارشناس و توقیف اموال متعهد می نماید. اجرائیه بلافاصله صادر می شود و دارنده چک نیاز نیست منتظر رسیدگی و  صدور حکم قطعی بماند.

حال اگر طرف مقابل ادعایی داشته باشد مکلف است از طریق دادگاه نسبت به توقف عملیات اجرایی و ابطال اجراییه اقدام نماید.

نکته دیگراینکه اداره اجرائیات می تواند به درخواست دارنده چک (چنانچه بیم فراروجودداشته باشد) بدهکار راممنوع الخروج نماید.

4- معایب اقدام از طریق اداره اجرا

مشکلات و معایب اقدام از طریق اداره اجرای ثبت را می توان به چند مورد زیر خلاصه نمود:

الف- اخذ لاشه چک :

شروع هرگونه اقدام در اداره اجرای ثبت موکول به سپردن اصل لاشه چک به آن اداره است.  علت اخذ لاشه چک، وصول حقوق دولتی است. بنابراین برخلاف اقدام از طریق دادگاه که در همان ابتدا هزینه دادرسی به ماخذ سه و نیم درصد ارزش خواسته وصول می شود در مطالبه از طریق اداره اجرای ثبت، مبلغی از بابت هزینه دادرسی دریافت نمی شود بلکه در پایان عملیات اجرایی مبلغ هزینه دادرسی که معادل یک بیستم مبلغ چک است از متعهد اجرایی وصول می شود.

پرداخت هزینه بیشتر جهت وصول چک ازطریق اجرای ثبت ازدیگر معایب این روش می باشد.

دراداره اجرای ثبت برای  وصول چک  فقط می توان صدور اجراییه علیه صادر کننده چک تقاضا نمود، درحالیکه ازطریق دادگستری می توان  علیه سایر امضا کنندگان نیز اقدام کرد .

ب – عدم امکان جلب متعهد

یکی دیگر از مشکلات وصول وجه چک از طریق اداره اجرا اینست که اگر متعهد و یا صادر کننده چک دارای مال و یا وجوه نقد نباشد نمی توان برای جلب وی اقدام نمود. در واقع برخلاف اقدام از طریق دادگاه که نهایتا با برگ بنده ای بنام جلب محکوم علیه همراه است در اقدام از طریق اداره اجرا، امکان جلب محکوم علیه وجود ندارد و در واقع اگر که صادر کننده فاقد مال و یا وجه نقد باشد عملا اداره اجرا قادر به انجام کاری موثر نخواهد بود.

ج – عدم امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه

برخلاف اقدام از طریق دادگاه که خواهان می تواند ضمن وصول اصل مبلغ چک، خسارت تاخیر تادیه را تا زمان پرداخت وصول نماید در اقدام از طریق اداره اجرای ثبت امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجود ندارد. و متعهد له باید جهت مطالبه خسارت تاخیر تادیه نسبت به وصول آن از طریق دادگاه و تقدیم دادخواست جداگانه اقدام نماید.

البته مشکلی که اینجا بروز می نماید اینست که متعهد عملا تا پایان عملیات اجرایی نمی تواند اقدامی در جهت وصول خسارت تاخیر تادیه انجام دهد چرا که اصل لاشه چک در اختیار اداره اجراست و باید منتظر پایان عملیات اجرایی گردد و متعاقبا در جهت وصول آن اقدام کند.

د- عدم امکان مطالبه حق الوکاله

یکی از مشکلاتی که تا قبل از سال 1400 وجود داشت عدم امکان مطالبه حق الوکاله وکیل از طریق اداره اجرا بود. در حال حاضر این مشکل مرتفع شده و دارنده چک می تواند از طریق اداره اجرا علاوه بر وصول وجه چک، حق الوکاله را نیز مطالبه کند. اما باید توجه داشت که حق الوکاله وکیل به مآخذ قانون و آیین نامه تعرفه حق الوکاله مصوب اسفند ماه 1399 قابل مطالبه خواهد بود.

 

در صورتی که سوالی در مورد وصول چک دارید ،و در تهران ساکن هستید ، می توانید از یکی از وکیلان خوب تهران که به شما معرفی میشود ، بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره تلفنی با وکلای حق وران راهکار شماست .

 

 

 

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *