نفقه دوست دختر در حقوق ایران

نفقه دوست دختر در حقوق ایران گروه وکلای حق وران


نفقه دوست دختر در حقوق ایران

درصورت برقراری رابطه نامشروع (یعنی بدون اینکه عقد نکاح منعقد شده باشد ) به خانم نفقه تعلق نمی گیرد و لی در صورتی که فرزندی از این رابطه متولد شود ، همه حقوق فرزند قانونی را  دارد و تنها استثنا آن این است که فرزند طبیعی (ولد زنا) از زانی ارث نمی برد

برای پیگیری پرونده خود را به وکیل روابط نامشروع متخصص بسپارید.

مشاوره حقوقی تلفنی حق ورا

آیا به دوست دختر نفقه تعلق میگیرد؟

برابر با ماده 1107 قانون مدنی نفقه به صورت کلی شامل مسکن ، لباس ، غذا و اثات البیت وهزینه های درمانی و بهداشتی است .موارد مورد اشاره در این ماده جنبه تمثیلی دارد و حصری نمی باشد و ممکن است شامل موارد دیگری نیز بشود .

نفقه به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

وفق ماده 1113 در عقد موقت به زوجه نفقه تعلق نمی گیرد.

مگر اینکه شرط شده باشد یا عقد بر این مبنا واقع شده باشد .

در واقع پرداخت نفقه در عقد منقطع بستگی به توافق و تراضی طرفین دارد وقراینی مانند مدت نکاح ، داشتن فرزند یا زندگی مشترک نشان ازتوافق و تراضی بر وجوب پرداخت نفقه است .

مطابق قانون ،زوج ملزم است نفقه زوجه دائمی خود را ، درصورتی که در تمکین وی باشد بپردازد.

بنابراین اگر زوجه در تمکین همسر خود نباشد مستحق نفقه نیست.

اگر زن بدون دلیل محکمه پسند خانه را ترک کند و شوهر به این امر رضایت نداشته باشد،چنین زنی ناشزه خوانده می شود و در صورت اثبات ، مرد ملزم به پرداخت نفقه نیست و می تواند در خواست ازدواج مجدد بکند .

باتوجه به موارد فوق در جایی هم که رابطه نامشروعی بین زن ومرد برقرار شود نیز به زانیه نفقه تعلق نمی گیرد.

اما در صورتی که فرزندی از این رابطه نامشروع متولد شود ، زانی پدر عرفی تلقی می شود و تمام تکالیف مربوط به پدر مانند پرداخت نفقه و اخذ شناسنامه بر عهده او می باشد و تنها استثنایی که در این زمینه وجود دارد این است که حسب ماده 844 قانون مدنی ولد زنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی برد

نفقه دوست دختر در حقوق ایران

نفقه دوست دختر در حقوق ایران

شاید شما به خواندن این مطلب هم علاقه مند باشید

سوال ۹۱۳( تعلق نفقه به زن ناشزه )

نفقه دوست دختر در حقوق ایران

نفقه دوست دختر در حقوق ایران
نوار بنر مشاوره حقوقی تلفنی حق وران

به چه کسانی نفقه تعلق می گیرد؟

زوجه دائمی :

در نکاح دائم پرداخت نفقه بر عهده شوهر است.

این تکلیف به حکم قانون است و قابل اسقاط نمی باشد .مگر انکه زن بدون عذر موجه حاضر نشود با مرد زندگی کند و مرد نشوز زن را اثبات نماید .

در صورتی که زن خود تمکن مالی داشته باشد یا درآمد داشته باشد بازهم موجب نمیشود که تکلیف پرداخت نفقه از مرد ساقط شود .

در نفقه زوجه تمکن مرد برای پرداخت نفقه شرط نیست و مرد حتی در صورتی که فقیر باشد باز هم موظف به پرداخت نفقه می باشد

اگر زن به دلیل عذر شرعی یا عقلی مانند حیض ، احرام و اعنکاف و یا بیماری نتواند تمکین کند ، نفقه او از بین نمی رورد

زوجه می تواند در صورت امتناع زوج از پرداخت نفقه ،نسبت به نفقه گذشته و نفقه جاریه خود اقامه دعوا نماید که در این صورت میزان مهریه را دادگاه معین و مرد را ملزم به پرداخت می نماید .

در طلاق رجعی ،تا پایان مدت زمان عده ،زن مستحق نفقه است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد .

در مدت عده به جهت فسخ نکاح یا طلاق باین زن مستحق نفقه نیست مگر اینکه باردار باشد که تا زمان وضع حمل نفقه خواهد داشت .

در عده وفات نیز به زن مطلقا نفقه تعلق میگیرد در صورت عدم پرداخت ، از اموال ااقاربی که پرداخت نفقه به موجب قانون برعهده آنهاست تامین می شود

برای مطالبه نفقه زوجه نیاز به اثبات تمکین ندارد و کافی است دلیل رایطه زوجیت را به دادگاه ارائه نماید ولی زوج باید برای عدم تمکین و اثبات نشوز دلیل محکمه پسند ارائه کند .

در صورتی که شوهر از پرداخت نفقه امتناع نماید و در صورت عدم امکان الزام وی به دادن نفقه و یا در صورتی که شوهر از دادن نفقه عاجز و ناتوان باشد ، طبق قانون زن می تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه نماید و دادگاه شوهر را اجبار به طلاق می کند

نفقه فرزند :

نفقه فرزند یا فرزندان در صورتی که پسر باشند تا سن 18 سالگی و در صورتی که دختر باشند تا وقتی که ازدواج نکرده است با پدر می باشد .

در صورت عدم توانایی مالی پدر یا فوت او ، نفقه فرزند به ترتیب  بر عهده اجداد پدری و سپس اجداد مادری می باشد .

فرزند نفقه معوقه یا گذشته ندارد و اصولا نمی تواند برای نفقه گذشته خود شکایت کند مگر اینکه منفق به موجب حکم دادگاه محکوم به پرداخت نفقه شده باشد و پرداخت نکرده باشد .

در تعیین میزان نفقه دختر و پسر ، علاوه بر شرایط نفقه گیرنده و نیازهای او ، شرایط مالی منفق نیز در نظر گرفته می شود

اقارب واجب النفقه .:

نفقه اقارب ( بستگان ونزدیکان ) شامل خوراک و پوشاک و لباس و وسایل موردنیاز به اندازه ای که رفع حاجت شود و با در نظر گرفتن توان مالی منفق می باشد .

باید بین اقارب رابطه نسبی برقرار باشد و شامل خویشان نسبی و رضاعی نمی شود .

نفقه اقارب بین خویشان خط عمودی (پدر و مادر و فرزند و نوه ) برقرار است .منظور از خویشان خط عمودی پدر و اجدادپدر  ی هر قدر که بالاتر رود (صعودی ) و اولاد و اولاد اولادهر قدر که پایین تر رود ( نزولی ) .

نفقه گیرنده باید کسی باشد که طبق قانون ندار بوده و نمی تواند به وسیله اشتغال به شغلی وسایل امرار معاش خود را فراهم نماید

منفق باید متمکن از دادن نفقه باشد یعنی باید دارا باشد و توانایی انفاق را داشته باشد و در وضع ومعیشت خود دچار مشکل نشود در غیر این صورت اولویت پرداخت نفقه با زوجه است .

طبق قانون اگر افراد واجب النفقه چند نفر باشند و منفق نتواند نفقه همه آنها را بدهد ، نفقه اقارب در خط عمودی نزولی ( یعنی اولاد واولاد اولاد ) مقدم بر نفقه اقارب در خط عمودی صعودی ( یعنی پدر واجداد پدری ) می باشد

نفقه ابوین یعنی پدر و مادر بارعایت نسل بر عهده اولاد و اولاد اولاد است .

در مورد اقارب مطالبه نفقه گذشته موضوعیت ندارد و فقط زوجه است که می تواند نفقه گذشته خود را  مطالبه نماید .

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

مجازات ترک انفاق

وفق ماده 53 قانون حمایت خانواده ، شخصی که استطاعت مالی داشته اما نفقه همسر خودبا وجود تمکین زوجه ،نپردازد ویا از پرداخت نفقه به افراد واجب النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه 6 یعنی از6 ماه تا 2سال محکوم می شود که بر طیق قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به 3 ماه تا 1 سال حبس کاهش یافته است .

ضمانت اجرای عدم ارسال بسته توسط فروشگاه های آنلاین

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

این مجموعه به صورت پاسخگویی تلفنی؛ آنلاین؛ حضوری  در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

خدمات رایگان مشاوره از بخش پرسش و پاسخ را از دست ندهید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

شماره تماس:09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *