مالیات کارت به کارت

مشاوره با وکیل برای مالیات کارت به کارت : 09129426674


مالیات کارت به کارت در واقع مالیات بر عملکرد یا مالیات بر درآمد محسوب می‌شود که اگر افراد با انجام هر ۱۰۰ تراکنش در ماه مبلغ ۳۵ میلیون تومان جابجایی داشته باشند حساب آنها تجاری شناسایی می‌شود.در حساب های تجاری پرداخت مالیات کارت به کارت از طریق سامانه مالیاتی جام می‌پذیرد.

مالیات کارت به کارت

مالیات های کارت به کارت از جمله سیاست‌های دولت است که جهت پیشگیری از فرار مالیاتی استفاده کنندگان از دستگاه‌های پوز فروشگاهی یا سامانه مودیان می‌باشد. چون برخی افراد از اعلام هزینه های خود خودداری می‌کنند. مثلاً در برخی از مشاغل مثل: آرایشگری؛ پزشکی؛ سوپرمارکت‌ها غالباً از دستگاه‌های کارتخوان برای ارائه خدمات به مشتری استفاده می‌شود که برای استفاده از آنها باید یک شماره حساب برای امور مالیاتی اعلام شود.

اما از آنجایی که برخی از افراد از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند و یا از مشتری تقاضا می‌کنند که هزینه‌ها را به کارت دیگر واریز نمایند تا بتوانند فرار مالیاتی داشته باشند و در واقع این یک نوع پنهانکاری درآمد اصلی از سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

برای اینکه عملاً مالیات کمتری را بپردازند بر همین اساس دولت یا سازمان مالیاتی حساب‌های تجاری را از غیرتجاری تفکیک کرده است. برای آن دسته از حساب‌های افراد حقیقی که در طول ماه ۱۰۰ تراکنش آنها مبلغی بالغ بر ۳۵ میلیون تومان یا بیشتر داشته باشد؛ در این ترفند حتی اگر افراد اقدام به تراکنش‌های مالی به حساب‌های دیگر داشته باشند؛ چون افراد دیگر مشمول مالیات می‌شوند.

بر همین اساس فرارهای مالیاتی با کاهش چشمگیری روبرو خواهد بود. چرا که همه افراد به راحتی قبول نمی‌کنند.

مالیات کارت به کارت

چرا که مشمول مالیات خواهند شد. طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف بانک مرکزی طی آخرین تغییراتی که در سال ۱۴۰۱ اعلام شده یعنی فعلاً در حال حاضر در حال ۱۴۰۲ هنوز اطلاع رسانی نشده است در خصوص دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین کرده است که چنانچه گردش مالی افراد از حد مشخصی فراتر روند مشمول پرداخت مالیات شود. مگر اینکه بتوانند خلاف آن را اثبات کنند که مبالغ واریزی یا برداشتی از حساب آنها مربوط به چیزی غیر از کسب و کار آنها بوده است.

حال سقف این مبالغ سالانه عبارت است از:

  • برای بازنشستگان ۲ میلیارد تومان
  • برای مستمری بگیران یک میلیارد تومان
  • برای بیکاران و غیر فعالان مالیاتی ۵۰۰ میلیون تومان
مالیات کارت به کارت

سامانه پرداخت مالیاتی کارت به کارت در سال ۱۴۰۲

در حال حاضر تمامی امور پرداخت مالیاتی از طریق سامانه tax.gov.ir انجام می‌شود. متقاضیان می‌توانند از طریق این سامانه اقدام به پرداخت مالیات‌های خود نمایند. همچنین سامانه مالیات کارت به کارت تمهیداتی مانند صدور قبض مالیاتی پیگیری پرونده مالیاتی همینطور ارسال اظهارنامه مالیاتی را برای افراد کان‌پذیر کرده است.

محاسبه مالیاتی کارت به کارت

مقدار و میزان مالیات های کارت به کارت بر اساس تمامی تراکنش‌های انجام شده + حقیقی یا حقوقی بودن اشخاص + شغل و صنف مشمولین متفاوت است. لذا نمی‌توان نرخ و مقدار مشخصی از مالیات کارت به کارت را برای مشمولین تعیین کرد. بر همین اساس بهتر است تا برای محاسبه دقیق مالیات های کارت به کارت حتماً از یک وکیل مالیاتی یا مشاور مالیاتی کمک بگیرید.

مطابق ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم میزان مالیات اشخاص حقوقی ۲۵ درصد از جمع درآمد آنها می‌باشد. قابل توجه اینکه به جز درآمدهای حاصل از سود سهام یا سهم و شراکت که شامل مالیات نخواهند بود.

مطابق ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه مالیات اشخاص حقیقی به این صورت است که:

  • اگر درآمد اشخاص حقیقی ۱۵ درصد مالیات سالانه برای هر ۲۰۰ میلیون تومان است.
  • اگر درآمد شخص حقیقی سالانه بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان و تا ۴۰۰ میلیون تومان بود به میزان ۲۰ درصد سالانه مالیات تعلق می‌گیرد.
  • اگر درآمد اشخاص حقیقی سالانه بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد مالیات سالانه آنها ۲۵ درصد می‌شود.
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com
مشاوره حقوقی تلفنی

سوالات متداول

مالیات کارت به کارت چیست؟

یکی از سیاست‌های دولت برای پیشگیری از فرار مالیاتی افرادی که دارای دستگاه پوز هستند می‌باشد این مالیات بر اساس تعداد و میزان مشخص از تراکنش‌های انجام شده می‌باشد.

سامانه پرداخت مالیات کارت به کارت چیست؟

از جمله درگاه‌های ایمن پرداخت مالیات کارت به کارت My.tax.gov.ir می‌باشد . علاوه بر پرداخت مالیات کارت به کار سایر خدمات مالیاتی نیز می‌توان پیگیری کرد.

 چه کسانی باید مالیات های کارت به کارت بپردازند؟

از جمله افرادی که باید اقدام به پرداخت مالیات های کارت به کارت کنند کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که در طول ماه دارای ۱۰۰ تراکنشی باشند که جمع آنها از ۳۵ میلیون تومان بیشتر باشد .چرا که حساب آنها تجاری تشخیص داده شده و باید مالیات بپردازند.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *