تخفیف مهریه

تخفیف مهریه


تخفیف مهریه زمانی امکان پذیر است که زن و مرد در طلاق توافقی با یکدیگر بر روی میزان پرداخت مهریه توافق کنند. برای توافق بهتر است تا حتماً از وکیل خانواده یا وکیل طلاق کمک بگیرید. چون در غیر این صورت ممکن از مهریه که عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد به هر جهت دین بر گردن زوج خواهد ماند.

شرایط تخفیف از طریق قانونی باید مشخص شود در صورتی که مرد نتواند مهریه بپردازد باید درخواست اعسار از دادگاه نماید و اقدام به تقسیم بندی مهریه کند.

چگونه تخفیف مهریه اعمال می شود؟
شرط مدت برای پرداخت مهر در قانون مدنی قرارداده شده است که بر طبق ماده 1083 قانون مدنی :« برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد.» پس از مفهوم این ماده چنین استنباط می گردد که زن به محض وقوع ازدواج مالک مهریه می گردد و می تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید البته در صورتی که برای پرداخت آن مهلتی در نظر گرفته شده باشد حق مطالبه فوری برای زن وجود ندارد.

همچنین منوط کردن مطالبه ی مهریه به توانایی زوج نوعی شرط است که تحت عنوان مهریه عندالاستطاعه شناخته می شود و در این نوع از مهریه بر خلاف نفقه اقارب که شرط پرداخت مهریه داشتن توانایی مالی لازم می باشد این در حالی است که در مهریه عندالاستطاعه دین بر گردن زوج خواهد ماند و مطالبه آن تا زمان تمکن مالی مرد به تاخیر می افتد. در این مقاله به بررسی تخفیف مهریه و ونحوه ی تقسیط مهریه می پردازیم. جهت اطلاع از تقسیط مهریه با یکی از ده وکیل خوب تهران در حوزه خانواده مشاوره نمایید.

تخفیف مهریه
تخفیف مهریه

شرایط دریافت تخفیف در پرداخت مهریه

ادعای اعسار توسط مرد ، حالتی را پیش می آورد که بتواند از دادگاه در خواست تعدیل مهریه را داشته باشد. در این حالت زنی که درخواست پرداخت مهریه توسط همسر خود را داشته باشد و در دادگاه مرد ادعا کند که توان پرداخت مهریه را از نظر مالی ندارد ، عنوان فرد معسر شناخته می شود که امکان پرداخت بدهی هایش را ندارد.

جهت اثبات اعسار برای عدم پرداخت دین زن که یک دین حقوقی می باشد ، باید از دادگاه درخواست کارشناسی های لازم را داشت. جهت اثبات اعسار باید مدارک های لازم وجود داشته باشد و به صرف ادعای اعسار این امر مورد قبول نیست. این مدارک را در ضمن دادخواست تحت عنوان اعسار باید ثبت نمود تا دادگاه بررسی های لازم را انجام دهد.

جهت مشاهده ی نمونه دادخواست اعسار روی لینک زیر کلیک نمایید:

نکته:

مطابق با قانون اجرای احکام مدنی ، اموال زیر جهت دریافت مهریه توقیف نمی گردد و از موارد اعسار نمی باشد :

1. پوشاک و وسایل به قدر نیاز جهت گذراندن زندگی مرد و خانواده او؛
2. خوراک و غذا به اندازه ی یک ماه ؛
3. وسائل ساده مخصوص کاسب ها و کشاورزان؛
4. اموالی که به موجب قانون غیرقابل توقیفند.

در صورتی که درخواست اعسار مرد در دادگاه اثبات گردد ، مهریه چگونه پرداخت می شود ؟

در صورتی که درخواست اعسار مرد در دادگاه اثبات گردد ، مهریه چگونه پرداخت می شود ؟
در صورتی که درخواست اعسار مرد در دادگاه اثبات گردد ، مهریه چگونه پرداخت می شود ؟

اگر اعسار مرد توسط دادگاه پذیرفته شود در آن هنگام مهریه تقسیم بندی می گردد و مرد ملزم به پرداخت یکجای مهریه نمی شود و در زمان های مشخصی که تعیین میگردد اقدام به پرداخت مهریه ی قسطی می نماید.

نحوه ی تقسیم بندی پرداخت مهریه

تقسیط مهریه میتواند براساس شرایط مختلفی صورت بگیرد. از جمله این شرایط می تواند درآمد وحقوق دریافتی مرد سر ماه یا ارثیه ای که به وی می رسد باشد که دادگاه مقداری را به عنوان پیش قسط مهریه و باقیمانده ی مبلغ را قسط بندی می نماید.

مدارک لازم جهت درخواست تقسیم بندی مهریه چیست؟

1. محکوم شدن مرد به پرداخت مهریه
2.استشهادیه دو شاهد
3.لیست گردش اموال فرد

دریافت مهریه تا مقدار مشخصی در قانون

مدارک لازم جهت درخواست تقسیم بندی مهریه چیست؟
مدارک لازم جهت درخواست تقسیم بندی مهریه چیست؟

مطابق با قانون حمایت خانواده در صورتی که میزان مهریه بیش از 110 سکه بهار آزادی باشد دریافت آن مشروط به تمکن مالی زوج می باشد که زن باید توانایی مالی مرد را اثبات نماید و در غیر این صورت اگر سکه با میزان فوق برابری کند یا کمتر از آن باشد قانون زوج را محکوم به پرداخت آن می نماید.

بدون اینکه نیاز به اثبات تمکن مالی توسط زن داشته باشد و تنها در صورتی که مرد ادعای اعسار نماید دادگاه به درخواست وی رسیدگی می کند.
جهت اطلاع از میزان مهریه ی متعلق به زوجه از وکیل خانواده کمک بگیرید.

رابطه ی حق حبس زوجه و تقسیط مهریه

براساس قانون مدنی ایران تا وقتی که مهریه به زن تسلیم نگردد وی می تواند از انجام وظایفی که در قبال همسر خود دارد خودداری نماید.
در صورتی که پرداخت مهریه منوط به تمکن مالی شوهر شده باشد تمکین باشد توسط زن صورت بگیرد.

برای مشاهده ی نمونه رای مربوط به اعمال حق حبس در فرض تقسیط مهریه روی لینک زیر کلیک نمایید:

آیا تخفیف گرفتن در مهریه امکان پذیر می باشد؟

پاسخ به سوال فوق بله تخفیف مهریه امکان پذیر است؛ زوجین در حین طلاق توافقی می توانند بر دریافت مهریه تخفیف قائل شوند و یا در صورتی که طلاق از سمت زوجه باشد تخفیف مهریه می تواند شرط قرار گیرد.

جهت اطلاع از شرایط اخذ تخفیف مهریه از وکیل خانواده مشاوره بگیرید. گروه وکلای حق وران آماده پذیرش دعاوی در خصوص مهریه و تنظیم درخواست اعسار می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *