مالیات صادرات و واردات

مالیات صادرات و واردات :09129426674


مالیات صادرات و واردات جزو انواع مالیات‌های غیر مستقیم می‌باشد که صادر کنندگان و وارد کنندگان کالا یا خدمات آنها را می‌پردازند. مالیات صادرات و واردات دارای، میزان مشخص و نحوه پرداخت مخصوص می‌باشد.

حتی در برخی موارد در صادرات کالا یا خدمات به صورت مشروط و بر اساس قوانین مشخصی مالیات‌های پرداختی قابل استرداد هستند.منتها افراد شخصا نمیتوانند مبادرت به مطالبه کنند و نیازند دانش حقوقی وکیل مالیاتی هستند که بهتر است حداقل امر از یک کارشناس مالیاتی یا مشاور مالیاتی مشاوره لازم را داشته باشند.

مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی از نوع مالیات ارزش افزوده می‌باشد. در موقع نحوه محاسبه مالیات صادرات و واردات مبلغ پرداختی هر کدام متفاوت محاسبه .می‌شود.

مالیات صادرات و واردات چیست؟

همانطور که می‌دانید گروه‌های مالیاتی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند که مالیات‌های مستقیم از بخش درآمد و دارایی مودیان مالیاتی محاسبه می‌شود .اما در بخش مالیات‌های غیر مستقیم مربوط به کالاها و خدمات مصرفی هستند که مودیان باید آن را بپردازند و مالیات بر ارزش افزوده جزو این مالیات‌ها می‌باشد.

مثل: مالیات صادرات و واردات که به منظور صدور کالا یا خدمات به خارج از مرزهای کشور می‌باشد یا وارد کردن کالا یا خدماتی به مرزهای گمرکی کشور مناطق آزاد تجاری صنعتی و به طور کلی مناطق ویژه اقتصادی است.

بر همین اساس می‌توان مالیات صادرات و واردات را هم نوعی مالیات ارزش افزوده دانست که صادر کنندگان و وارد کنندگان باید آن را بپردازند.

محاسبه مالیات صادرات و واردات

گفتیم مالیات صادرات و واردات از نوع مالیات ارزش افزوده هستند اما درباره میزان پرداخت مالیات هر کدام به صورت جداگانه و نحوه محاسبه مالیات صادرات یا مالیات واردات میزان پرداختی هر کدام کاملاً متفاوت می‌باشد. بر اساس ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مالیات واردات و صادرات کالا مشمول این قانون می‌باشند.

نکته:

در صادرات خدمات یا کالاها که منجر به ورود ارز به کشور و باعث افزایش رونق اقتصادی می‌شود مراجع قانونی افراد مذکور که مبادرت به صادرات می‌کنند را معاف از مالیات کرده است.بر اساس ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی درآمد حاصل از صادرات کالا مشمول معافیت مالیاتی می‌شود.

محاسبه مالیات صادرات و واردات

البته برای صادرات مواد خام تنها ۲۰ درصد کاهش مالیاتی در نظر گرفته شده است. به استناد ماده ۱۰ قانون مالیات ارزش افزوده چنانچه یکی از موارد معاف از مالیات درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات باشد به شرط اینکه از طریق مواد گمرکی صادره توسط گمرک یا برگ خروجی و صادرات خدمات با ارائه قرارداد مربوط و گواهی انجام کار که تایید نزدیک‌ترین نمایندگی رسمی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد رسیده باشد یا گواهی ارزآوری با تایید بانک مرکزی یا کلیه اسناد و مدارک مثبت انجام پذیرد.
معافیت مالیاتی صادرات مشروط به این است که ارز به دست آمده از صادرات به چرخه اقتصادی کشور برگردد لذا باید صادر کنندگان جهت رفع تعهد ارز خود اقدامات لازم را انجام دهند.

این رفع تعهد توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی تعیین و تصویب می‌شود و به عنوان یک بسته سیاستی اعلام می‌گردد.

روش‌های بازگشت ارز به چرخه اقتصادی

  1. فروش ارز در قالب حواله در سامانه نیما
  2. ورود کالا در مقابل صادرات انجام شده
  3. انتقال ارز حاصل از صادرات به شخص دیگر
  4. بازپرداخت وام ارزی دریافت شده از سیستم بانکی
  5. صندوق توسعه ملی
  6. حساب ذخیره ارزی و فاینانس
  7. فروش ارز به بانک و صرافی‌های مجاز به صورت اسکناس
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

نکته

اگر صادر کنندگان کالا و خدمات تعهدات ارزی خود را انجام ندهند باید مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۹ درصد از حاصل صادرات خود پرداخت مالیاتی داشته باشند.

میزان مالیات ورودی به کشور

طبق ماده ۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده میزان مالیات ورودی کالا و خدمات ۹ درصد است. میزان مالیات پرداختی مطابق با مجموع ارزش گمرکی کالا یا خدمات و حق ورودی محاسبه و گرفته می‌شود.

حق ورودی در واقع حقوق گمرکی و سود بازرگانیست که نرخ حقوق گمرکی ۴ درصد ارزش کالای وارداتی است و سود بازرگانی از طرف دولت هر سال برای کالاهای مختلف مبلغ مشخصی تعیین می‌شود.

با این وجود علاوه بر میزان دریافتی مالیات کالاهای ورودی برخی از خدمات کالاها می‌توانند مشمول معافیت مالیاتی شوند. از جمله کالاهای معاف از مالیات واردات شامل:

  • دام زنده و خوراک آنها
  • خمیر کاغذ و کاغذ باطله
  • دفتر تحریر کاغذ چاپ
  • تحریر و روزنامه‌های کاغذی و الکترونیکی
  • کتاب
  • شمش طلا
  • فرش دستباف
  • ادوات و ابزار آلات با کاربری: دفاعی؛ نظامی؛ امنیتی و اطلاعاتی
  • داروها و واکسن‌ها
  • وسایل و ادوات مصرفی درمانی و توانبخشی
  • رادارها؛ تجهیزات کمک ناوبری ؛هوانوردی ؛ورود کالاهای بلاعوض برای هلال احمر؛ بهزیستی؛ کمیته امام خمینی؛ اورژانس ؛حوزه‌های علمیه و موارد مشابه که با تایید مراجع مربوطه معاف از مالیات واردات خواهند شد.
نحوه پرداخت مالیات صادرات و واردات
تماس با وکیل متخصص09129426674

نحوه پرداخت مالیات صادرات و واردات

مالیاتی برای اینکه بتوانند ۹ درصد مالیات بخش صادرات و واردات را بپردازند باید از طریق درگاه خدمات مالیاتی کشور از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به آدرس  My.tax.gov.ir اقدام کنند .

قابل توجه اینکه سامانه خاصی به منظور پرداخت مالیات صادرات و واردات طراحی نشده و فقط در حال حاضر از طریق همین سامانه باید پرداختی‌ها انجام شود. اما طبق آخرین قوانین مالیات بر ارزش افزوده مویان مالیاتی برای پرداخت مالیات‌ها نیاز به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند از طریق سامانه پرداخت نمایند.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *