اگر یکی از وراث امضا نکند

اگر یکی از وراث امضا نکند


اگر یکی از وراث امضا نکند و در تقسیم ارث عقب نشینی کند؛ باعث اختلال در تقسیم ارث می‌شود.چون همیشه همکاری و هماهنگی ورثه در تقسیم ارث متوفی می‌تواند به خوبی و طلب خیر و آمرزش برای متوفی همراه باشد. اما ممکن است به هر دلیلی یکی از ورثه یا تعدادی از سایر وراث مخالف تقسیم ارث باشند.

در این گونه مواقع مراجع صالح راهکارهای قانونی را در این خصوص ارائه داده اند. لذا کسانی که تمایل به تقسیم ارث دارند؛ باید با ارائه گواهی فوت و ارائه گواهی انحصار وراثت دادخواستی را با مضمون تقسیم ترکه به دلیل عدم همکاری ورثه در تقسیم ارث مطرح کنند.اگر به هیچکدام یک از مراحل آشنا نیستید یا اطلاعات دست و پا شکسته دارید حتما از یا یک وکیل ارث مشاوره تلفنی داشته باشید . چون با یک هزینه ناچیز میتوانید مراحل کار را خیلی راحت تر ادامه بدهید.

چه بسا وقتی به مراحل آشنایی دقیق ندارید فارغ از ترددها و رفت و آمدهای بیشتر ممکن است به نتیجه دلخواهتان نرسید یا از حق و حقوق کمتری بهره مند شوید.

اگر یکی از وراث امضا نکند چه اتفاقی می‌افتد

اگر یکی از وراث امضا نکند در واقع عدم همکاری ورثه در تقسیم ارث اتفاق افتاده است. سایر ورثه می‌توانند اقدامات قانونی را برای تقسیم ترکه انجام دهند که برای این منظور باید به دادگاه محل اقامت متوفی مراجعه کرد. گاهی شخص متوفی در خارج از ایران اقامت دارد که در این گونه موارد رسیدگی به پرونده در صلاحیت دادگاهی است که متوفی در آنجا اموال غیرمنقول دارد.

گاهی هم اتفاق می افتد که متاسفانه ورثه به دلیل عدم همکاری یک یا چند تن از وراث ممکن است اقدام به جعل نماید . گروه وکلای حق وران با دارا بودن تیم متخصص وکیل جعل می تواند در این صورت پرونده شما را به صورت تخصصی دنبال کند.

مدارک مورد نیاز برای دادخواست تقسیم ارث اگر یکی از وراث امضا نکند

اگر یکی از امضا نکند سایر ورثه یا وکیل ارث به نمایندگی تمامی ورثه می‌توانند نسبت به تقدیم دادخواست تقسیم ترکه به دادگاه اقدامات لازم را انجام دهد. برای این منظور از جمله مدارک مورد نیاز برای دادخواست تقسیم ارث شامل:

  • برگه چاپی مخصوص
  • دادخواست تقسیم ارث به اضافه ثبت دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی
  • مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کپی شناسنامه کارت ملی و کپی کارت ملی
  • گواهی انحصار وراثت صادره از شورای حل اختلاف گواهی فوت مورث
  • در صورت لزوم تحریر ترکه
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

محل رسیدگی به دعاوی تقسیم ارث به علت عدم همکاری ورثه

ورثه برای تقسیم ترکه می‌توانند شخصا یا یک وکیل به نمایندگی سایر ورثه به واحد ثبتی محل وقوع ملک مراجعه کنند. اگر که در تقسیم ترکه اموال غیرمنقول دارای سابقه ثبتی باشد؛ رسیدگی پرونده در صلاحیت واحد ثبتی نمی‌باشد و در صلاحیت دادگاهی می‌باشد که در آخرین محل اقامتگاه متوفی بوده است. اگر شخص متوفی در خارج از ایران باشد؛ محل رسیدگی به پرونده دادگاهی است که اموال غیرمنقول در آنجا قرار دارد.

محل رسیدگی به دعاوی تقسیم ارث به علت عدم همکاری ورثه

بر این اساس وقتی که عدم همکاری یکی از ورثه یا تعدادی از وراث برای دادگاه محرز باشد ؛با انجام تشریفات قانونی شامل :

  • دریافت دادخواست تقسیم ترکه
  • تحریر ترکه به اضافه مدارک مورد نیاز

اقدام به تشکیل دادگاه می‌کنند و با عدم توافق ورثه دادگاه به طور قانونی اقدام به تقسیم ترکه خواهد نمود.

اگر یکی از وراث امضا نکند دادگاه چگونه سهم الاث را تقسیم می‌کند؟

پس از اینکه سایر ورثه اقدام به دادخواست تقسیم ارث را به دادگاه ارائه کردند و دادگاه پس از احراز شرایط اقدام به تقسیم ارث می‌کند.

اگر یکی از وراث امضا نکند

برای اطلاع دقیقتر در خصوص اموال مشاعی و سرقفلی مغازه یا سر قفلی ملک تجاری بهترین وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی ارث میتواند 24 ساعته پاسخگوی  سوالات شما باشد.

اما اگر مال و ارثیه غیر قابل تقسیم باشد با توجه به ارزیابی کارشناس ارث را به مزایده می‌گذارد و نهایتاً بعد از فروش سهم هر شخص از قیمت اموال داده می‌شود یا اینکه خواهان می‌تواند دادخواستی مبنی بر خلع ید مشاعی تقدیم دادگاه کند.

روش‌های تقسیم دادگاه

به دو روش تفکیک و تساوی می‌باشد.

  • تقسیم به تفکیک

در این روش سهم الارث توسط کارشناس دادگستری قیمت گذاری می‌شود و به ورثه اعلام می‌شود. ورثه می‌توانند با پرداخت یا دریافت مابالتفاوت قیمت مالک سهم شود.

  • تقسیم به تساوی

در روش تقسیم به تساوی دادگاه برای اینکه اموال از ارزش و بهای یکسانی برخوردار است سهم الاث هر یک از ورثه را به طور مساوی و برابر انتقال می‌دهد.

نکته

اگر بین سایر ورثه تقسیم نامه وجود داشته باشد اما اگر یکی از وراث امضا نکند این تقسیم نامه فاقد اعتبار خواهد بود

تماس با وکیل متخصص09129426674

دادخواست فروش مال مشاع در دادگاه

زمانی که یک یا هر یک از ورثه در خصوص تقسیم ارث توافق نداشته باشد؛ بقیه ورثه می‌توانند از طریق راه‌های مختلفی اقدام به فروش کنند. یکی از این راه‌ها دادخواست فروش مال مشایی از طریق دادگاه می‌باشد.یعنی با فروش آن هیچ ارزشی از مال کم نشود.

دادگاه می‌تواند اقدام به فروش مال مشایی نماید که در این گونه موارد پس از اینکه کارشناس دادگستری قیمت نهایی را تعیین کند. مال به فروش گذاشته می‌شود. ماه حصل فروش به صندوق دادگستری واریز می‌شود و هر کدام از ورثه می‌توانند سهم خود را از صندوق دادگستری بگیرند.

اگر یکی از ورثه برای انحصار وراثت همکاری نکند چه باید کرد؟

اصلا جای نگرانی وجود ندارد در این گونه مواقع هر کدام از ورثه که خواهان سهم و ارثشان هستند؛ می‌توانند بعد از ثبت دادخواست تقسیم ترکه در دادگاه به موضوع رسیدگی کنند. همانطور که پیشتر هم اشاره شد اگر ترکه قابل تقسیم باشد؛ سهم ارث هر کدام از ورثه توسط دادگاه مشخص می‌شود. اگر هم که غیر قابل تقسیم بود مال به مزایده گذاشته می‌شود و سپس از ورثه داده خواهد شد.

دادخواست فروش مال مشاع در دادگاه

می توانید با پر کردن و ارسال فرم زیر ، سوالات خود را بپرسید و از وکلای پایه یک دادگستری گروه حق وران مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره آفلاین

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *