مالیات بر سود سپرده های بانکی

مالیات بر سود سپرده های بانکی گروه وکلای حق وران


مالیات بر سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ تغییر پیدا کرد و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۲ از پرداخت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی معاف می‌باشند.
پیش از سال ۱۴۰۲ مالیات بر سود سپرده بانکی به میزان ۲۵ درصد سود محاسبه می‌شد که از اشخاص حقوقی دریافت می‌شد. بر همین اساس اشخاص حقیقی معاف از پرداخت سود سپرده بانکی هستند برای پرداخت مالیات سود سپرده بانکی باید از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی و به وسیله یک شناسه ۳۰ رقمی نسیم اقدام کنید

مالیات بر سود سپرده بانکی چیست؟

از جمله مالیات‌های جدید در بودجه سال ۱۴۰۱ ور می‌باشد که سود آن را از سپرده بانکی افراد یافت می‌کنند.

نکته مهم

بهتر است بدانید مالیات‌های تعلق گرفته به سپرده‌های بانکی مربوط به تمامی سپرده‌ها نمی‌باشد و تنها بخشی از سپرده‌های بانکی را مشمول می‌شود.

سپرده‌های بانکی انواع مختلفی دارند:

  • سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
  • سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت یک ساله
  • سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت ۲ ساله
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com
راهکارهای قانونی برای فروش ملک در رهن بانک

قانون معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی

مطابق ماده ۱۴۵ قانون مالیات مستقیم بند ۲ سود یا جوایز متعلق به های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانک‌های ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز معاف از پرداخت مالیات هستند
نکته البته به موجب بند ر تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری کشور معافیت مالیاتی بند ۲ ماده ۱۴۵ قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص اشخاص حقوقی اجرا نمی‌شود. بر همین اساس اشخاص حقوقی باید مالیات سود سپرده‌های بانکی خود را بپردازند و تنها اشخاص حقیقی معاف از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی هستند. از جمله این اشخاص عبارتند از:

  • صندوق توسعه ملی
  • صندوق نوآوری و شکوفایی
  • بیمه مرکزی ایران
  • شرکت‌های بیمه بازرگانی
  • صندوق بیمه همگانی
  • حوادث طبیعی ساختمان
  • صندوق بیمه محصولات کشاورزی
  • صندوق‌های بازنشستگی
  • صندوق تامین خسارت‌های بدنی

راه و روش محاسبه مالیات سود سپرده بانکی

از آنجایی که در قانون بودجه مبلغ مشخصی برای سودهای سپرده بانکی تعیین نشده مطابق ماده ۱۵۰ قانون مالیات‌های مستقیم تمامی درآمدهای شرکت‌ها و فعالیت انتفاعی اشخاص حقوقی مشمول ۲۵ درصد مالیات ‌می باشد که از طریق سامانه پرداخت قبوض مالیاتی پرداخت می‌شود. آدرس سامانه: payments.tax.gov.ir

تماس با وکیل متخصص09129426674

بهترین جایگزین سپرده بانکی برای شرکت‌های حقوقی چیست؟

صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت از جمله راهکارهای حقوقی برای اخذ سود بدون ریسک هستند و حتی نرخ سود آنها بیشتر از بانک است.
گفتیم که شرکت‌ها به هر میزانی که در بانک‌های دولتی و خصوصی سپرده داشته باشند؛ باید مالیات آن را بپردازند.

البته که برخی از صندوق‌هایی که در بخش معافیت مالیاتی به آنها اشاره شد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌باشند.بر همین اساس برخی از شرکت‌ها به خاطر نگرانی از تبعات این قانون مکاتباتی را با سازمان بورس و اوراق بهادار با سازمان امور مالیاتی انجام دادند. بر اساس مکاتبات صورت گرفته سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سود حاصل از سپرده گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌های معاف از مالیات می‌باشند.

بنابراین صندوق‌های درآمد ثابت بورسی و تمامی تراکنش‌های مدیریت دارایی بازار سرمایه به عنوان جایگزین جذاب برای سپرده‌های بانکی می‌باشند. در واقع صندوق درآمد ثابت بورسی و سبدهای اختصاصی درآمد ثابت بر جایگزین بانک جهت شرکت‌ها و شخصیت‌های حقوقی می‌باشد که هم سود بانکی دریافت می‌کند و هم ‌می تواند یک بازدهی بدون ریسک داشته باشد.

می توانید با پر کردن و ارسال فرم زیر ، سوالات خود را بپرسید و از وکلای پایه یک دادگستری گروه حق وران مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره آفلاین

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *