فروش ملک در رهن بانک

وکیل برای فروش ملک در رهن بانک : 09129426674


فروش ملک در رهن بانک کاملاً امری غیرقانونی است. چون مبلغی که عنوان رهن گذاشته می‌شود همیشه از مبلغ بدهی بیشتر است که مرتهن باید میزان طلب و بدهی را از مال رهن بردارد و بقیه را به مدیون یا راهن برگرداند. به دو صورت می توان ملکی که در رهن بانک است را به فروش رساند :

  • فک رهن ملک در رهن بانک
  • انتقال تسهیلات بانکی اخذ شده به خریدار

فروش ملک در رهن بانک

در حال حاضر با وجود وام‌های زیادی که افراد از بانک می‌گیرند و به عنوان ضمانت سند ملکی را به عنوان امانت در اختیار بانک قرار می‌دهند، برخی مبادرت به فروش ملک رهنی می‌کنند در صورتی که برای نقل و انتقالات ملک باید ملک قابلیت نقل و انتقال قانونی را داشته باشد .

چرا که در غیر این صورت رهن باطل است.بانک به خاطر تسهیلات و وامی که به مشتری می‌پردازد از ملک به عنوان یک تضمین استفاده می‌کند تا بتواند جهت بازپرداخت طلب بانک در صورت عدم اقدام قانونی بتواند اقدام کند.

چرا که بانک در صورتی که مشتری نتواند طلبش را بپردازد؛ اقدام به فروش ملک در رهن بانک و وصول بدهی مشتری می‌کند. بیشتر بساز و بفروش‌ها هم برای اینکه بتوانند هزینه‌های ساخت و ساز را تامین کنند از این طریق اقدام به دریافت وام می‌کنند.

برای استعلام سند مالکیت از طریق کد ملی از سایت inquirystatus.ssaa.ir می توانید اقدام نمائید.

البته در زمان اخذ وام یک قرارداد بین مشتری و بانک منعقد می‌شود که؛ مشتری حق وصیت؛ بیع؛ هبه ملک را ندارد و هرگونه اقدام انجام شده غیر نافذ است.

فروش ملک در رهن بانک
تماس با وکیل متخصص09129426674

قانون فروش ملک در رهن بانک

مطابق ماده ۷۹۳ قانون مدنی راهن نمی‌تواند در رهن تصرف داشته باشد. چرا که مانع از منافی حق مرتهن است مگر اینکه مرتهن اجازه دهد.

بر اساس این ماده قانونی هرگونه خرید و فروش یا قصد آن باطل بوده و از نظر قانون اثری ندارد.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com
راهکارهای قانونی برای فروش ملک در رهن بانک

راهکارهای قانونی برای فروش ملک در رهن بانک

  • فک رهن ملک در رهن بانک
  • انتقال تسهیلات بانکی اخذ شده به خریدار

 

فک رهن ملک در رهن بانک یعنی چه ؟

یعنی اینکه شما برای فروش ملک در رهن بانک باید بتوانید از دو طریق آن را از رهن بانک خارج کنید. چون تا زمانی که ملک از رهن بانک خارج نشود امکان خرید و فروش آن غیر ممکن است از جمله این دو روش شامل:

  • تسویه کامل طلب با بانک
  • تعویض سند در رهن بانک با سند دیگر
  1. در روش اول یعنی برای تسویه کامل طلب با بانک شخص می‌تواند بدهیش را با بانک تسویه کند که دیگر اصلاً نیازی به باقی ماندن ملک در رهن بانک وجود ندارد و ملک خیلی راحت از رهن بانک خارج می‌شود و شما می‌توانید آن را بفروشید.
  2. اما در روش دوم یعنی تعویض سند در رهن بانک با سند دیگر ا می‌توانید یک سند دیگر را به جای سندی که در رهن بانک است قرار دهید تا ملکی که قصد شود البته در این روش باید مالک سند دقیقاً همان شخصی باشد که تسهیلات را گرفته است.

مجازات فروش ملک در رهن بانک

از آنجایی که فروش ملک در رهن بانک همیشه باعث بروز مشکلات متعدد بین طرفین خریدار و فروشنده می‌شود ؛قانونگذار مطابق ماده ۷۹۳ اذعان داشته که :

هرگونه تصرف در ملک رهنی بدون اجازه مرتهن ممنوع است و این گونه معاملات کلاهبرداری بوده در واقع مصداق انتقال مال غیر می‌باشد. لذا در قانون مجازات اسلامی انتقال مال غیر مشمول مجازات خواهد بود.

چگونه در زمان خرید و فروش املاک بفهمیم که سند در رهن بانک است یا نه؟

برای اینکه شما بتوانید پیش از خرید ملک وضعیت ملک را از نظر محدودیت قضایی احراز کنید؛ می‌توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی از طریق سامانه استعلام الکترونیکی ملک اقدام کنید.

افراد می‌توانند برای ورود به سامانه استعلام الکترونیک ملک از طریق کد ملی از سایت inquirystatus.ssaa.ir اقدام کنند.

پیشنهاد می‌کنیم افراد بهتر است تا پیش از هرگونه معامله تنظیم مبایعه نامه یا پرداخت هرگونه وجهی ابتدائاً اقدام به استعلام ملک یا زمین یا خانه کنند و آخرین وضعیت ملک را احراز نمایند.

همچنین امکان استعلام الکترونیکی ملک از طریق بارکد برای استعلام کنندگان نیز وجود دارد از طریق همین سامانه می‌توانید اقدام نمایید. برای این منظور از قسمت پیگیری استعلام الکترونیکی ملک و با وارد کردن شناسه یکتای سند ‌می توانید اقدام به استعلام نمایید.

در چه صورتی فروش املاک رهنی امکان‌پذیر است؟

شاید بتوان گفت راه‌های زیادی وجود داشته باشد؛ اما همیشه مطمئن‌ترین راه انتقال رهن است. علاوه بر دو روشی که در بالا به آن اشاره شد برای املاک رهنی که همچنان در رهن بانک است و شما در هر صورت قصد خرید آن را دارید و یا قصد فروش آن را دارید؛ بهتر است تا اقدام به انتقال تسهیلات به خریدار و در پی آن انتقال قانونی سند کنید.

برای این منظور برای اینکه نقل و انتقالات ملک در رهن بانک قانونی باشد؛ شما باید به بانک مراجعه کنید و درخواست تغییر نام تسهیلات و به طبع آن انتقال سند نمایید.این کار در بانک مسکن به راحتی امکان‌پذیر است.

تماس با وکیل متخصص09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *