نحوه توقیف سرقفلی

نحوه توقیف سرقفلی( 09129426674)


نحوه توقیف سرقفلی دارای شرایط و ضوابط مختلفی می‌باشد”از جمله اینکه مال باید شرایط مالیت داشته باشد و همچنین باید قابلیت نقل و انتقال آن نیز وجود داشته باشد”

در توقیف سرقفلی چون که در جامعه ما چهره اقتصادی مشاغل بسیار اهمیت دارد و بر مداومت مکان‌های تجاری توجه ویژه‌ای می‌شود سرقفلی نیز در این خصوص اهمیت زیادی دارد.

معمولا املاکی که در آنها از یک تخصص خاص برای اجاره استفاده می‌شوند؛ دارای حق سرقفلی هستند. یعنی سرقفلی یک حق و حقوق مالی می‌باشد که امکان دارد در خصوص اجاره ملک تجاری به وسیله مستاجر به موجر و یا برعکس پرداخت شود.

قابل توجه این که توقیف ها در حوزه املاک تجاری امکان‌پذیر است. سرقفلی مطابق با قوانین مصوب سال ۱۳۷۶ مبلغی می‌باشد که مستاجر موقع اجاره به صاحب ملک پرداخت می‌کند و صاحب ملک باید در زمان پایان تاریخ مدت اجاره مبلغ سرقفلی را که مستاجر به او پرداخته است را به نرخ روز به مستاجر بازگرداند.

چنانچه مطابق با اجاره نامه که در خصوص یک ملک می باشد و از ارزش اقتصادی برخوردار است ؛بنابراین مطابق با قوانین می‌توان اقدام به توقیف سرقفلی نیز در شرایط خاص نمود. چرا که سرقفلی‌ها جزو مستثنیات دین نیستند بر همین اساس در ادامه در خصوص نحوه توقیف سرقفلی توسط طرفین اجاره نامه یعنی موجر و مستاجر می‌پردازیم.

نحوه توقیف سرقفلی

نحوه توقیف سرقفلی
نحوه توقیف سرقفلی : 09129426674

نحوه توقیف سرقفلی به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • حالت اول :توقیف سرقفلی زمانی که مستاجر به موجر مبلغی را به عنوان سرقفلی پرداخته باشد.

  • حالت دوم: وقتی مستاجر پولی را به عنوان سرقفلی از معجر یا یک مستاجر دیگر در برابر عقد قرارداد گرفته باشد

  • حالت اول :توقیف سرقفلی زمانی که مستاجر به موجر مبلغی را به عنوان سرقفلی پرداخته باشد.

در این حالت چون سرقفلی در واقع مبلغ پولی است که بر ذمه مستاجر می‌باشد نحوه توقیف سرقفلی در این روش مشمول توقیف طلب در قانون اجرای احکام مدنی می‌باشد. مطابق ماده ۶ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۰ لذا بر اساس این قانون اگر شخص طلبکار از مستاجر پولی طلب داشته باشد؛ می‌تواند اقدام به توقیف سرقفلی او نماید.

  • حالت دوم: وقتی مستاجر پولی را به عنوان سرقفلی از موجر یا یک مستاجر دیگر در برابر عقد قرارداد گرفته باشد.

در این نوع از نحوه توقیف سرقفلی مربوط به زمانیست که مستاجر با وجود قراردادی که بسته است؛برای حق انتقال به غیر می‌باشد .یعنی در قبال سرقفلی محل کسب و کار را به شخص سومی اجاره داده است .با این وجود چون که در این نوع از سرقفلی هم مبلغ و وجه بر ذمه موجر یعنی همان مستاجر ثانی می‌باشد.

امکان توقیف طلب مطابق با قوانین اجرای احکام مدنی وجود دارد. بنابراین شخص طلبکار از مستاجر اول می تواند اقدام به توقیف طلب خود از این طریق نماید و به حق و حقوق خود برسد.

نحوه توقیف سرقفلی به صورت قانونی

برای توقیف از این روش شخص طلبکار از مستاجر اول می‌تواندبه کمک وکیل سر قفلی اقدام اثبات توافق در خصوص دادن وجه در قبال واگذاری حق ماندن در ملک تا پایان زمان اجاره به عنوان سرقفلی؛ می تواند اقدام به توقیف کند.

واحد اجرا اخطاریه‌ای به مستاجر دوم یا موجر ابلاغ خواهد کرد که بر اساس این اخطاریه مستاجر دوم نمی‌تواند سرقفلی را به مستاجر اول بپردازد و باید حق سرقفلی به مامور اجرا تسلیم کند.

آیا سرقفلی جز مستثنیات دین است یا خیر؟

خیر؛ مغازه و سرقفلی مشمول مستثنیات دین نخواهند بود .چون مغازه و سرقفلی وسیله و ابزار کار نیستند. بر اساس بند (ه) از ماده ۲۴ قانون محکومیت‌های مالی تمامی ابزارآلات کشاورزان ؛پیشه وران و کسبه که از طریق آن امرار معاش می‌کنند جزو مستثنیات دین است.

مزایده سرقفلی

گفتیم که در نحوه توقیف سرقفلی هیچ ایراد و اشکالی وجود ندارد اما در مزایده سرقفلی باید به برخی از شرایط و نکات توجه لازم را داشته باشیم. سرقفلی نباید بدون اجازه مالک جهت مزایده و نقل و انتقالات مورد استفاده باشد.

چرا مزایده سرقفلی غیرقانونی است؟

چون که مزایده در واقع انتقال مال به شخص دیگر می‌باشد. معمولاً شخص بدهکار وقتی اجازه مالک را دریافت کند؛ می‌تواند برای مزایده سرقفلی از طریق بخش احکام دادگستری اقدام نماید.

معمولا دادگاه به بررسی موضوع پرداخته سپس رای لازم را در خصوص سرقفلی صادر می‌کند .سپس سرقفلی به مالک یا شخص ثالث فروخته می‌شود و نهایتاً فرد می‌تواند اقدام به گرفتن طلب خود از این طریق کند. البته بعد از فروش باید برای اینکه نقل و انتقالات رسمی باشد تمامی مراحل در دفتر اسناد رسمی پیگیری شود.

توقیف سرقفلی برای پرداخت مهریه به چه صورتی است؟
توقیف سرقفلی برای پرداخت مهریه به چه صورتی است؟

توقیف سرقفلی برای پرداخت مهریه به چه صورتی است؟

مطابق ماده ۱۷ آیین نامه دادرسی در صورتی که سرقفلی جزو مستثنیات دین نباشد؛ زوجه با مراجعه به دادگاه خانواده یا اداره ثبت در خصوص احقاق حق اقدام به توقیف سرقفلی می کند.

چنانچه توقیف سرقفلی پیش از درخواست مهریه باشد ؛زوجه باید تا ۱۰ روز اقدام به ثبت درخواست خود کرده وگرنه دادگاه بر اساس دادخواست زوج قرار تامین خواسته یا توقیف اموال را لغو می‌کند. اما چون زنان در این خصوص اطلاعات خاصی ندارند می‌توانند از وکیل سرقفلی مشاوره حقوقی بگیرند.

کدام اموال قابل توقیف است؟

یکی از شرایط و نحوه توقیف سرقفلی آشنایی با اموالیست که قابل توقیف باشد. یعنی باید اموالی را توقیف کرد که شرط مالیت داشته باشند از جمله شرایط اموال باید شامل:

قابلیت نقل و انتقال مال به شخص حقوقی یا غیر حقوقی وجود داشته باشد. چون اگر قابلیت انتقال نداشته باشد؛ جزو اموال نیست.

دارای شرایط عقلایی و ارزش ذاتی باشد

در دسته‌بندی مال طلق باشد. یعنی اینکه هیچ معارضی نداشته باشد و در واقع شخص ذینفع بتواند برای اینکه نسبت به مال تملک به دست آورد اقدام قانونی انجام دهد.
چنانچه مال غیر منقول سابقه ثبتی نداشته باشد و در صورتی که محکوم الیه تصرف مالکانه به آن داشته باشند یا طبق حکم نهایی صادر شده تحت عنوان مالک جدید شناسایی شود. امکان توقیف سرقفلی وجود خواهد داشت.

در نهایت برای اینکه نسبت به زیر و بم کار اطلاعات بیشتری کسب کنید بهتر است تا در این گونه از پرونده‌های ملکی و اجرایی از وکیل ملکی یا وکیل سرقفلی متخصص و کاربلد کمک بگیرید.

همچنین در مبحث توقیف سرقفلی به منظور مهریه علاوه بر وکیل سرقفلی می‌توانید از وکیل خانواده مشاوره حقوقی داشته باشید. مجموعه گروه وکلای حق وران علاوه بر وکیل سرقفلی و وکیل ملکی ؛ سایر وکلای متخصص در حوزه‌های حقوقی و کیفری و ثبتی آمادگی پاسخگویی در تمامی ۲۴ ساعت شبانه روز می‌باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *