مراحل فروش خانه ورثه‌ای

مراحل فروش خانه ورثه‌ای


مراحل فروش خانه ورثه‌ای  بسیار مهم است و ملک باید از لحاظ قانونی فاقد مشکل باشد؛ موجب ضرر زیان‌های آتی نشود.

احراز مالکیت ملک و انحصار وراثت باید انجام شده باشد. همچنین چک کنید ورثه نباید کمتر از 15 سال باشد چرا که در آن صورت باید با قیم وی معامله کنید.

هم چنین باید به وصیت نامه ی متوفی دقت کنید که وصیت خاصی درمورد ملک نکرده باشد و همینطور مفاصا حساب مالیاتی را نیز دریافت کنید.

این تنها بخشی از نکات مهم هنگام معامله ملک ورثه ای ست که در ادامه به آن کاملتر خواهیم پرداخت . در صورت نیاز به بررسی تخصصی تر  وکیل ملکی و وکیل ارث  حق وران میتوانند به شما در رسیدن به حق و حقوق قانونیتان کمک کنند.

مراحل فروش خانه ورثه‌ای

احراز مالکیت ملک

احراز مالکیت ملک یعنی اینکه ملک موروثی به اسم شخص متوفی باشد که ورثه بتواند اقدام به انحصار وراثت کند و تعیین میزان سهم الارث هر یک از ورثه مشخص باشد .در صورتی که ملک ورثه‌ای به اسم همسر یا یکی دیگر از ورثه باشد؛ این ملک موروثی شناخته نمی‌شود. هیچ کدام یک از افراد خانواده نمی‌توانند جهت فروش ملکی که مربوط به کس دیگری است اقدام کند و در قالب موارد معامله در این خصوص می‌تواند باعث ضرر شود.

دریافت گواهی انحصار وراثت

از جمله مدارک مهم که در زمان فروش ملک ورثه اهمیت دارد گواهی انحصار وراثت است و در واقع یکی از مراحل فروش خانه ورثه‌ای دریافت گواهی انحصار وراثت جهت معامله املاک می‌باشد. چون به موجب این گواهی شما خواهید دانست که در معامله ملک با چه افرادی روبرو خواهید بود. لذا ممانعت از بروز هرگونه مشکل در خصوص معامله ملک ورثه‌ای ضمن مشاهده دیگری وجود نداشته باشد

بررسی ورثه صغیر

یکی از موارد مهمی که در مراحل فروش خانه ورثه‌ای باید به آن توجه داشت بررسی ورثه صغیر می‌باشد. شما موقع معامله مدارک هویتی نظیر شناسنامه کارت ملی ورثه

مراحل فروش خانه ورثه‌ای

را چک کنید. همچنین سال تولد ورثه را چک کنید که اگر ورثه کمتر از ۱۵ سال در بین وراث باشد؛ حق و حقوق معامله ملک با قیم او است؛ و شما مستقیماً با قیم او معامله می‌کنید و از آنجایی که مستقیماً خود قیم اجازه فروش ندارد باید درخواست مجوز فروش را از دادسرا داشته باشد.

دادستان مجوز مربوطه در خصوص فروش ملک را برای فرزند صغیر به نماینده قانونی او اعطا می‌کند. در بررسی ورثه صغیر نسبت به قیم او احراز هویت کنید و از واحد سرپرستی دادسرا مجوز اجازه فروش ملک صغیر را مطالبه و بررسی کنید.

وصیت‌نامه متوفی

در زمان خرید و فروش املاک ورثه‌ای یکی از نکاتی که مورد توجه هست وصیت نامه متوفاست. ممکن است متوفی در وصیت‌نامه خود قید کرده باشد که ملکی دارد یا نه و نسبت به اموال و دارایی خود چیزی را وصیت کرده باشد در این صورت شخص مذکور در زمان معامله باید حضور داشته باشد.چون در صورت عدم حضور این شخص می‌تواند معامله دچار اشکال شود.

توافق ورثه

برای اینکه مراحل فروش خانه ورثه‌ای برای خریدار بدون هرگونه مشکلی طی شود بهتر است تا تمامی ورثه نسبت به معامله انجام شده توافق داشته باشند.

پرداختی‌های مربوط به ورثه مطابق با معامله انجام شده

وقتی یک خریدار اقدام به خرید ملک ورثه‌ای می‌کند؛ معمولاً پول را به حساب یکی از وراث یا نماینده وراث واریز می‌کند که ورثه باید این مبلغ پول را بین خود تقسیم کنند. برای اینکه بین ورثه اختلافی پیش نیاید بهتر است تا بر اساس سهم هری ک از ورثه به حساب افراد واریز شود.

بررسی مفاصا حساب مالیاتی متوفی

مفاصا حساب مالیاتی متوفی طی مدت ۶ ماه باید به اداره مالیاتی ارائه شود. چرا که اداره مالیات اموال منقول و غیرمنقول متوفی را بررسی می‌کند و بدهی‌های مالیاتی شخص متوفی را مشخص کرده و نهایتاً با تسویه حساب آن مفاصا حساب مالیاتی صادر می‌شود.

نگهداری مدارک و مستندات مهم

جهت پیشگیری از بروز هرگونه مشکل در مراحل فروش خانه ورثه‌ای بهتر است تا در موقع تنظیم مبایعه نامه بین ورثه و خریدار برخی از مشخصات مهم بایگانی شود. نظیر:

  • شماره و مشخصات و مرجع صدور
  • کلیه مدارک و مستندات
  • شماره سریال سند
  • گواهی انحصار وراثت
  • مفاصا حساب مالیات بر ارث قیم نامه
  • وکالت‌نامه وصیت‌نامه
  • مجوز قیم از واحد سرپرستی دادسرا
  • پایان کار شهرداری
  • کپی از مدارک و مستندات سایر ورثه

مدارک لازم جهت فروش خانه ورثه ای

در بالا مراحل فروش خانه ورثه به اقتصاد اشاره شد اما پیش از اینکه اقدام به ش خانه ورثه‌ای کنید باید مدارک لازم جهت خرید و فروش ملک ورثه‌ای را ارائه نمایید.

مدارک شامل

  • ارائه مدارک هویتی طرفین معامله
  • دریافت گواهی انحصار وراثت
  • اجازه دادستان جهت فروش سهم الاث فرد مهجور
  • گواهی مفاصا حساب مالیاتی متوفی
  • گواهی پرداخت مالیات ملک موروثی
مراحل فروش خانه ورثه‌ای
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

در صورتی که سوال دارید میتوانید از طریق مشاوره تلفنی اقدام کنید.

اگر تمایل دارید رایگان پاسخ خود را بگیرید سوال خود را از فرم زیر بپرسید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *