تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نامشروع چیست؟

تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نامشروع چیست؟ گروه وکلای حق وران


تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نامشروع

تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نامشروع

جرایم منافی عفت مادون زنا و زنا زیر مجموعه جرم رابطه نامشروع است. مهم ترین تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نامشروع در حدی و تعزیری بودن مجازات این جرایم است. جرم رابطه ی نامشروع و اعمال منافی عفت مادون زنا، روابط میان زن و مردی است که همسر نیستند و تا حدی  که به زنا منجر نشود. در حالی که زنا رابطه ی زن و مردی که با یکدیگر جماع داشته باشند.

برای پیگیری پرونده خود را به بهترین وکیل رابطه نا مشروع بسپارید

مشاوره حقوقی تلفنی حق ورا

رابطه نامشروع

در قانون مجازات اسلامی راجع به رابطه  زن ومردی که زوجیت میان آنها وجود ندارد، جرم انگاری شده است. که ابعاد گوناگونی دارد و با عنوان روابط نا مشروع نام برده می شود.روابط نا مشروع خود به دو عنوان زنا و رابطه نامشروع دون زنا دسته بندی می شود.

به طور کلی می توان گفت؛ رابطه نامشروع، هر گونه ارتباط خارج از حد و منافی عفت میان زن و مردی است که نامحرم هستند.

مادون زنا

دون زنا به معنی پایین تر از زنا است.برابر با ماده 637 قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن ومردی که بین آنها رابطه زوجیت برقرار نیست مرتکب اعمال نا مشروع و منافی عفت همچون تقبیل(بوسیدن) ومضاجعه (هم خوابگی بدون دخول) شوند به 99 ضربه شلاق محکوم می شوند که اگر این اعمال با زور و اجبار یکی از طرفین انجام شود، فقط اکراه کننده به مجازات محکوم خواهد شد.

بنابراین دون زنا اعمالی است، پایین تر از زنا،میان زن و مردی که ازدواج نکرده اند، واقع می شود.

زنا

زنا یک جرم حدی است و به رابطه ی جنسی زن و مرد، بدون وجود رابطه زوجیت میان آنها، گفته می شود، که از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.در اصطلاح فقه و حقوق هم، زنا به جماع و آمیزش نا مشروع زن و مرد گفته می شود.

وطی به شبهه یا نزدیکی به شبهه، یعنی زن و مردی به گمان وجود رابطه ی مشروع با یگدیگر نزدیکی کننددر حالی که واقعا چنین مشروعیتی وجود نداشته باشد.

اگر متهم به زنا، مدعی رابطه زوجیت میان خود و زانیه باشد و یا ادعای وطی به شبهه کند، ادعای وی بدون گواه و سوگند پذیرفته خواهد شد مگر اینکه خلاف ادعای وی با حجت شرعی لازم اثبات شود.

زنا با شخص نا بالغ:

اگر یکی از طرفین یا فرد نابالغ باشند، زنا محقق می شود و شخص نا بالغ به مجازات محکوم نمی شود وحسب مورد به اقدامات تامینی تربیتی محکوم می شود.

نزدیکی با میت:

نزدیکی با میت نیز زنا محسوب می شود.مگر در مواردی که زوج با زوجه متوفی خود جماع کند که در این حالت زوج به 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.علاوه بر اینکه زنا با میت جرم است، اهانت به متوفی و خویشان او نیز هست.لازم به ذکر است در سایر موارد، همچون مجازات زنا با شخص زنده است.

مواردی که حد زنا اعدام است

  1. زنا با محارم نسبی(محارمی که نسبت خونی دارند)
  2. زنا با همسر پدر، که زانی اعدام می شود
  3. زنا با عنف و اکراه(با زور و خشونت)، که موجب اعدام زانی است
تفاوت حکم زنا با حکم رابطه نا مشروع چیست؟
نوار بنر مشاوره حقوقی تلفنی حق وران

تفاوت حکم زنا با حمک رابطه نا مشروع

گفتیم که رابطه نامشروع دون زنا، رابطه ای پایین تر از زنا است و زنا جماع زن و مردی است که علقه زوجیت میان آنها برقرار نیست. در ادامه تفاوتهای دیگر دو جرم بررسی می شود.

  • رابطه نامشروع دامنه وسیع دارد که زنا و دون زنا را در خود جای می دهد.و جرمی تعزیزی است و شامل هر گونه رابطه منافی عفت زن و مردی که همسر هم نیستند، می شود که به زنا و جماع ختم نشود.

زنا جرمی حدی است که شامل جماع میان زن و مردی که با یکدیگر ازدواج نکرده اند، می باشد. در تبصره ماده 221 آمده است که جماع با دخول اندم تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه قبل یل دبر زن محقق می شود.

  • وجود شرایط احصان در زنا، موثر در میزان مجازات است. و احصان به این معناست که زن یا مرد، همسر داشته و امکان برقرای رابطه جنسی با همسر خود را دارد. ولی در رابطه نامشروع دون زنا احصان بی تاثیر است.
  • مرور زمان در رابطه با فعل زنا اعمال نمی شود و هر چند مدت که گذشته باشد قابل شکایت و پیگیری است.ولی در رابطه نامشروع مادون زنا شکایت پس از گذشت هفت سال، قابل شکایت نمی باشد

حکم رابطه نامشروع زن و مرد متاهل

اگر زن شوهر دار با مردی رابطه نامشروع داشته باشد و یا بالعکس مردی  که متاهل است با زنی رابطه نامشروع داشته باشد، طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات به تحمل 99 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

حالا در صورتی که رابطه ی نا مشروع زن شوهردار اثبات شود، نشوز زن تلقی می شود و از نفقه محروم می گردد ولی همچنان مستحق مهریه می باشد.

و در صورتی که رابطه نا مشروع مرد را همسر وی اثبات کند، این موضوع از مصادیق عسر و حرج زن محسوب می شود و با تشخیص دادگاه می تواند از دلایل طلاق از جانب زوجه باشد.

حکم رابطه نا مشروع در فضای مجازی

تحقق جرم رابطه ی نا مشروع واعمال منافی عفت مادون زنا در فضای مجازی مانند تلگرام، اینستا گرام، واتساپ   و….امروزه در بسیاری از محاکم پذیرفته می شود. و معمولا به این صورت است که زوج یا زوجه از محتویات پیام رسان اسکرین شات تهیه کرده و برای اثبات جرم از این طریق، در محکمه به آن استناد می کنند.

مرجع صالح رسیدگی به جرم رابطه نا مشروع

برابر با ماده 306 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به جرایم منافی عفت در صلاحیت محاکم کیفری2 صورت می پذیرد.هنگامی که جرم مورد نظر از طریق فضای مجازی صورت گرفته باشد ابتدا در دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم بررسی و در صورت صدور قرار جلب به دادرسی در محاکم کیفری رسیدگی می شود

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

ضمانت اجرای عدم ارسال بسته توسط فروشگاه های آنلاین

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

این مجموعه به صورت پاسخگویی تلفنی؛ آنلاین؛ حضوری  در ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی شما خواهند بود.

خدمات رایگان مشاوره از بخش پرسش و پاسخ را از دست ندهید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

شماره تماس:09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال کنید: haghvaran@

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *