رأی وحدت رویه شماره 6۴۸ مورخ ۱۳۷۸/۱۱/۲۸ هیات عمومی دیوان عالی کشور (تعیین مرجع رسیدگی به دعوی مال غیرمنقول متعلق به شرکت)
با مورد لحاظ قراردادن این امر كه اصولاً برطبق مادۀ 559 قانون آیین دادرسی مدنی و بند 2 مادۀ 23 قانون تشكیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، دیوان عالی كشور در اظهار نظر درمورد صلاحیت محلی وارد نمی‌شود،‌ چون به موجب مادۀ 23 قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به دعاوی راجعه به غیر‌منقول اعم از دعوی ‌مالكیت و سایر حقوق راجعه به آن دادگاهی به عمل خواهد آمد كه مال غیرمنقول در حوزۀ آن واقع است؛ اگرچه مدعی و مدعی‌علیه مقیم آن حوزه نباشند و مادۀ 36 قانون مزبور كه صرفاً ناظر است به دعاوی مربوط به اصل شركت و دعاوی بین شركت و شركاء، و اختلافات حاصله ‌بین شركاء و… شامل دعاوی مربوط به غیرمنقول موضوع مادۀ 23 قانون مارالذكر نمی‌شود و طبعاً رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال ‌غیرمنقول خواهد بود. لذا به نظر اكثریت هیأت عمومی دیوان عالی كشور رأی شعبۀ 24 دیوان عالی كشور كه رسیدگی به دعوی مال غیرمنقول مربوط‌ به شركت را در صلاحیت دادگاه محل وقوع غیرمنقول دانسته و حكم دادگاه عمومی را در این زمینه تأیید كرده، صحیح و موافق موازین قانونی‌ تشخیص می‌گردد.

خلاصه

با توجه به مادۀ 22 ق.آ.د.م، دعاوی مربوط به شرکت، باید در مرکز اصلی شرکت مطرح شود و نیز برابر مادۀ 12 قانون مذکور، دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول است. لذا به استناد این رأی وحدت رویه، تنها مرجع رسیدگی به دعاوی مربوط به مال غیرمنقول متعلق به شرکتها، دادگاه عمومی محلّ وقوع مال غیرمنقول است.

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

مشاوره رایگان

تماس تلفنی فوری

مشاوره های آنلاین

باده وکیل خوب تهران در مجموعه حق وران در ۲۴ ساعت شبانه روز توسط بهترین وکلای حوزه‌های تخصصی شامل:

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان و وکیل دعاوی شهرداری ؛وکیل دعاوی خانواده

اطلاعات بیشتر: 09129426674

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *