نمونه رای تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی در بزه توهین

در جرم توهین، صدور حکم به شلاق و سپس تبدیل آن به جزای نقدی با اعمال کیفیات مخففه از سوی دادگاه بدوی، بر خلاف منظور قانونگذار است و دادگاه بدوا می تواند جزای نقدی را مورد حکم قرار دهد.

 رای شعبه بدوی

در خصوص اتهام آقای ح. ق. متولد 1360 ساکن در اسلامشهر دائر بر توهین، موضوع شکایت خانم ن. ن. ، حسب مفاد کیفرخواست صادره به شماره 5263، دادگاه از توجه به مجموع اوراق پرونده، نظر به تحقیقات انجام شده در شعبه اول دادیاری و نیز در جلسه رسیدگی دادگاه، ضمن انطباق موضوع با مفاد ماده 608 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 (کتاب تعزیرات) وی را به تحمل چهل ضربه شلاق تعزیری محکوم می نماید. لیکن با توجه به فقدان سابقه کیفری و جوانی وی، با در نظر داشتن وضعیت خاص وی، مجازات مقرر را به استناد مواد 37 و 38 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به یک میلیون ریال تبدیل و تخفیف می نماید. رای صادره حضوری است و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.

دکتر زینب جنیدی مقدم

خواننده عزیز سلام !

من از گروه وکلای حق وران در خدمت شما هستم..

نکته حایز اهمیت در این رای این است که در دادگاه بدوی ابتدا مجازات را شلاق و بعد به خاطر وجود عوامل مخففه، آن را تبدیل به وجه نقد نموده است. که این کار بر خلاف نظر قانونگذار است. و دادگاه باید یک مجازات را برای آن بیان نماید.

رأی شعبه تجدیدنظر استان تهران

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای آقای ح. ق. نسبت به دادنامه شماره 9509972886201138 مورخ 1395.06.17 صادره از شعبه 102 دادگاه کیفری دو شهرستان اسلامشهر که موجب آن مشارالیه به اتهام توهین به پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک میلیون ریال بدل از شلاق تعزیری محکومیت جزایی حاصل نموده است. از عطف توجه به اوراق متشکله پرونده و نظر به اینکه متهم تجدیدنظرخواه ایراد و اعتراض موجه و مدللی که نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را ایجاب نماید، بعمل نیاورده است و از طرفی از حیث دلایل احراز بزه و انتساب آن به متهم تجدیدنظرخواه و انطباق آن با قانون و رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز اشکال مؤثری که مستلزم گسست دادنامه تجدیدنظرخواسته باشد، ملاحظه نمی گردد. افزون بر اینکه متهم تجدیدنظرخواه در مراحل مختلف دادرسی به دفعات اقرار به ارتکاب بزه معنونه نموده است. لهذا دادگاه ضمن رد تجدیدنظرخواهی توجهاً به بند “الف” ماده 455 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات بعدی دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید و استوار می نماید. ضمناً متذکر می گردد تعیین مجازات تحمل چهل ضربه شلاق تعزیری و سپس تبدیل آن به مجازات پرداخت جزای تقدی به مبلغ یک میلیون ریال در حق دولت، در حالی که مقنن بزه توهین را بشرح مندرج در ماده 608 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 1375 مستوجب مجازات تخییری شلاق تعزیری تا هفتاد و چهار ضربه یا جزای نقدی پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال دانسته برخلاف منظور نظر قانونگذار است. چرا که دادگاه بدوی با عنایت به اختیارات قانونی خود اساساً می توانسته در بدو امر مجازات جزای نقدی یک میلیون ریال را از میان مجازات های مقرر در قانون مورد لحوق حکم قرار دهد، بدون اینکه با اعمال کیفیات مخففه قضایی همان مجازات جزای نقدی در قانون را در قالب مجازات تبدیل یافته، مورد رأی قرار دهد که از این باب به دادگاه بدوی تذکر داده می شود. رأی دادگاه قطعی است.

مشاوره حقوقی تلفنی

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ، ارائه خدمات مشاوره تلفنی حقوقی می باشد.  با توجه به شلوغی شهرها امروزه دیگر نیازی به طی مسیر طولانی و یا ساعت ها انتظار  برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی همچون گذشته نیست ، بلکه شما می توانید به راحتی با رزرو یک مشاوره تلفنی از وکلای پایه یک دادگستری تهران از خدمات مشاوره تخصصی حقوقی بهره مند شوید.

خدمات رایگان ما برای همه

آیا میدانید گروه وکلای حق وران خدمات مشاوره رایگان ارائه نموده است ؟

گروه وکلای حق وران به منظور ارائه خدمات عمومی گسترده برای همه ی مردم با توان های مالی مختلف و به منظور ارائه راهنمایی موثر ، اقدام به ارائه مشاوره رایگان حقوقی نموده است.

برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان کافی است که در فرم زیر سوال خود را بپرسید  و سپس در قسمت مشاوره افلاین پاسخ سوالات خود و دیگران را ببینید.

گروه وکلای حق وران با همکاری  جمعی از وکیل خوب تهران به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در زمینه های زیر می نماید :

وکیل قاچاق کالا و ارز، وکیل شرب خمر، وکیل رابطه نامشروع، وکیل ارث ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل پیش فروش آپارتمان، وکیل مالیات، وکیل ملکی وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل سقط جنین ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل سرقفلی ، وکیل جعل ، وکیل فروش مال غیر ، وکیل وقف

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس در ۲۴ ساعت شبانه روز : 09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید: haghvaran

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *