نمونه رای میزان دیه زنان در تصادفات رانندگی

گاهی سوال پیش می آید که در تصادفات رانندگی آیا میزان دیه زنان نصف مردان خواهد بود؟ یا چون بیمه گذار موظف به جبران خسارت است تنصیف در کار نیست. باید این این رای را مورد مداقه قرار دهیم تا پاسخ سوال را پیدا نماییم.

 رای شعبه بدوی

در خصوص اتهام آقای ح.ب. فرزند ر.، 30 ساله، شغل کارمند، متأهل، فاقد پیشینۀ کیفری دایر به قتل غیرعمدی مرحومه ز.ه. 29 ساله به علّت بی احتیاطی در رانندگی خودروی پراید شماره … به میزان پنجاه درصد با توجه به شکایت اولیای دم مقتوله شامل 1- آقای ق.ه. فرزند ح. (پدر مقتوله) 2- خانم م.س. فرزند ح. (مادر مقتوله) 3- م.د.، 10 ساله (فرزند مقتوله) با ولایت قهری پدرش آقای م.د. فرزند ت. (همسر مقتوله که قبل از فوت با وی متارکه نموده)، کیفرخواست دادسرای ری، گزارش مرجع انتظامی، نظریه هیئت سه نفره که عیناً مورد تأیید هیئت پنج نفره کارشناسان رسمی منتخب دادگستری در امور تصادفات قرار گرفته، گزارش معاینۀ جسد مقتوله، اقرارصریح متهم در دادگاه و سایر محتویات پرونده بزهکاریش محرز و مسلم است، لذا دادگاه متهم موصوف را از حیث جنبۀ خصوصی بزه مستنداً به مواد 448 و 450 و 452 و 454 و 462 و 488 بند ب و 490 و 504 و 549 قانون مجازات اسلامی و با التفات به میزان تقصیرش در حادثه به پرداخت نصف یک فقره دیۀ کامل در حق اولیای دم به مقدار قدرالسهم هر یک از نوع دیه انتخابی ظرف مهلت دو سال از تاریخ وقوع جنایت (با این توضیح که گرچه دیۀ قتل زن مطابق ماده 550 قانون مرقوم نصف دیۀ مرد است لکن با توجه به بیمه بودن خودروی مذکور بیمه گر مکلف است در اجرای تبصره 2 ماده 4 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث و در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده را بدون لحاظ جنسیت و تا سقف تعهدات بیمه نامه تحت عنوان بیمه حوادث در حق زیاندیدگان پرداخت نماید) و از حیث جنبۀ عمومی جرم متهم را به استناد ماده 714 قانون مجازات اسلامی به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم می نماید. رأی صادره حضوری ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

دکتر زینب جنیدی مقدم

خواننده عزیز سلام !

من از گروه وکلای حق وران در خدمت شما هستم..

بر اساس نص قانون گرچه دیۀ قتل زن مطابق ماده 550 قانون مرقوم نصف دیۀ مرد است لکن با توجه به بیمه بودن خودروی مذکور بیمه گر مکلف است در اجرای تبصره 2 ماده 4 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث و در ایفاء تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده را بدون لحاظ جنسیت و تا سقف تعهدات بیمه نامه تحت عنوان بیمه حوادث در حق زیاندیدگان پرداخت نماید.

رأی شعبه تجدیدنظر استان تهران

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.پ. به وکالت از آقای ح.ب. نسبت به دادنامه شماره 35 مورخ 31/01/93 صادره از شعبه 103 دادگاه عمومی جزایی شهرری مبنی بر صدور حکم بر محکومیت تجدیدنظرخواه از اتهام بی احتیاطی در رانندگی منجر به یک فقره قتل غیرعمدی مرحوم ز.ه. به میزان 50 درصد تقصیر به پرداخت نصف دیه کامله در حق اولیای دم و از جهت عمومی جرم به تحمل 6 ماه حبس تعزیری محکوم گردیده است؛ با توجه به وضعیت خاص مرتکب و میزان تأثیر تقصیر وی در جرم مذکور و فقد سابقه با رعایت ماده 22 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب میزان حبس به نصف تقلیل و با توجه به محتویات پرونده و مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی نظر به این که حسب اوراق و مندرجات پرونده و دلایل منعکس در رأی ایراد و اعتراض موجه و مؤثری که موجبات نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب نماید ابراز و اقامه نشده و از حیث رعایت تشریفات قانونی و مبانی استنباط و توجه به مستندات فاقد اشکال می باشد، لذا با رد اعتراض به استناد بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می گردد. رأی صادره قطعی است.

مشاوره حقوقی تلفنی

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ، ارائه خدمات مشاوره تلفنی حقوقی می باشد.  با توجه به شلوغی شهرها امروزه دیگر نیازی به طی مسیر طولانی و یا ساعت ها انتظار  برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی همچون گذشته نیست ، بلکه شما می توانید به راحتی با رزرو یک مشاوره تلفنی از وکلای پایه یک دادگستری تهران از خدمات مشاوره تخصصی حقوقی بهره مند شوید.

خدمات رایگان ما برای همه

آیا میدانید گروه وکلای حق وران خدمات مشاوره رایگان ارائه نموده است ؟

گروه وکلای حق وران به منظور ارائه خدمات عمومی گسترده برای همه ی مردم با توان های مالی مختلف و به منظور ارائه راهنمایی موثر ، اقدام به ارائه مشاوره رایگان حقوقی نموده است.

برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان کافی است که در فرم زیر سوال خود را بپرسید  و سپس در قسمت مشاوره افلاین پاسخ سوالات خود و دیگران را ببینید.

گروه وکلای حق وران با همکاری  جمعی از وکیل خوب تهران به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در زمینه های زیر می نماید :

وکیل قاچاق کالا و ارز، وکیل شرب خمر، وکیل رابطه نامشروع، وکیل ارث ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل پیش فروش آپارتمان، وکیل مالیات، وکیل ملکی وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل سقط جنین ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل سرقفلی ، وکیل جعل ، وکیل فروش مال غیر ، وکیل وقف

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس در ۲۴ ساعت شبانه روز : 09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید: haghvaran

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *