۱- دادخواست مطالبه نفقه از طرف زوجه

۞ زوجه می تواند برای مطالبه نفقه خود از طریق شورای حل اختلاف یا دادسرا اقدام کند. اگر که زوجه اقدام از طریق شورای حل اختلاف را انتخاب کند،‌به آن دادخواست مطالبه نفقه گفته می شود که زوجه برای تنظیم و ثبت آن باید یا به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نماید یا وکیل دادگستری بگیرد که در فرض دوم، وکیل با توجه به دسترسی که به سیستم ثبت دادخواست دارد اقدام به ثبت دادخواست خواهد نمود.

۞ جهت آشنایی شما در زیر نمونه دادخواست خالی نمایش داده شده است.

 

۲- نحوه تنظیم دادخواست برای مطالبه نفقه

۞ در زیر نمونه دادخواست مطالبه نفقه توسط زوجه نمایش داده شده است. زوجه در قسمت خواهان اطلاعات خود و در قسمت خوانده اطلاعات همسر خویش را وارد می کند و در قسمت دلایل باید تصویر عقدنامه و استشهادیه شهود و عنداللزوم استعلام از بانک و همچنین درخواست ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری را قید کند و نهایتا در قسمت شرح خواسته که مهمترین قسمت دادخواست است، بشرحی که نوشته است موضوع خواسته خود را تشریح کند. البته باید توجه داشت که متناسب با هر فردی، شرح خواسته تغییر می کند.

 

۳- بایدها و نبایدهای تنظیم دادخواست مطالبه نفقه

۞برای تنظیم دادخواست مطالبه نفقه توسط زوجه، داشتن کد ملی زوج الزامی می باشد وگرنه امکان ثبت دادخواست توسط دفتر الکترونیک قضایی وجود ندارد.

۞برای تقدیم دادخواست مطالبه نفقه توسط زوجه، یا زوجه مبلغ خاصی را به عنوان نفقه تعیین می کند که در اینصورت ارجاع موضوع به کارشناسی منتفی خواهد بود و در غیر اینصورت زوجه می تواند نفقه خود را بدون ذکر مبلغ از طریق ارجاع به کارشناسی مطالبه کند.

۞به موجب ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم، نفقه زن بر عهده شوهر می باشد، بنابراین، در صورتی که عقد نکاح به صورت موقت، میان زوجین منعقد شده باشد، در این حالت، زن نمی تواند دادخواست مطالبه نفقه را تنظیم نماید.

۞فرد متقاضی ( زوجه) در درج مبلغ نفقه به عنوان خواسته باید با دقت، عمل کند، زیرا تغییر در مبلغ نفقه، منجربه تغییر مرجع رسیدگی می گردد. خواسته کمتر از بیست میلیون تومان، در شورای حل اختلاف و بیشتر از بیست میلیون تومان، در دادگاه خانواده بررسی می شود.

۞به موجب قانون، میزان نفقه تمام بانوان، یکسان نبوده و از شرایطی مانند میزان تحصیلات، سطح زندگی و همچنین میزان درآمد شوهر اثر می پذیرد که این موضوع قبل از رای دادگاه، توسط کارشناس نفقه بررسی و تعیین می گردد.

مشاوره حقوقی تلفنی

یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ، ارائه خدمات مشاوره تلفنی حقوقی می باشد.  با توجه به شلوغی شهرها امروزه دیگر نیازی به طی مسیر طولانی و یا ساعت ها انتظار  برای دریافت خدمات مشاوره حقوقی همچون گذشته نیست ، بلکه شما می توانید به راحتی با رزرو یک مشاوره تلفنی از وکلای پایه یک دادگستری تهران از خدمات مشاوره تخصصی حقوقی بهره مند شوید.

خدمات رایگان ما برای همه

 

آیا میدانید گروه وکلای حق وران خدمات مشاوره رایگان ارائه نموده است ؟

گروه وکلای حق وران به منظور ارائه خدمات عمومی گسترده برای همه ی مردم با توان های مالی مختلف و به منظور ارائه راهنمایی موثر ، اقدام به ارائه مشاوره رایگان حقوقی نموده است.

برای بهره مندی از خدمات مشاوره رایگان کافی است که در فرم زیر سوال خود را بپرسید  و سپس در قسمت مشاوره افلاین پاسخ سوالات خود و دیگران را ببینید.

گروه وکلای حق وران با همکاری  جمعی از وکیل خوب تهران به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در زمینه های زیر می نماید :

وکیل قاچاق کالا و ارز، وکیل شرب خمر، وکیل رابطه نامشروع، وکیل ارث ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل پیش فروش آپارتمان، وکیل مالیات، وکیل ملکی وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل سقط جنین ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل سرقفلی ، وکیل جعل ، وکیل فروش مال غیر ، وکیل وقف

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس در ۲۴ ساعت شبانه روز : 09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید: haghvaran

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *