مجازات مزاحمت تلفنی

وکیل مزاحم تلفنی حق وران مزاحم مزاحم تلفنی مزاحمت شکایت از مزاحم مزاحمت تلفنی


فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند درصورت شکایت شاکی خصوصی علاوه بر اعمال مقررات شرکت مخابرات به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهدشد

این طور به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی، اجرای مجازات متوقف نخواهد شد زیرا  این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت است.

شما می توانید برای پیگیری شکایت مزاحمت تلفنی با وکیل جرایم اینترنتی تماس بگیرید. تا کوتاه ترین راه برای رسیدن به مقصود را به شما نشان دهند.

مزاحمت تلفنی

اگر تماس‌های تلفنی آزاردهنده را دریافت کرده‌اید، می‌دانید که چقدر این تماس ها ناخوشایند هستند.

ممکن است احساس ناراحتی یا ترس کرده باشید.

بسته به ماهیت تماس تلفنی، ممکن است حتی از امنیت خود یا خانواده تان هم ترسیده باشید.

مزاحمت تلفنی یکی از مشکلاتی است که متاسفانه  با آن درگیر هستیم. البته که یک مزاحم تلفنی می‌تواند هدف‌های مختلفی برای کار خود داشته باشد.

برای مثال، تماس‌هایی که در اواخر شب برقرار می‌شوند ممکن است حاکی از آزار و اذیت باشند، در حالی که تماس‌هایی که در ساعات کاری عادی انجام می‌شوند ممکن است اینگونه نباشد.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

مزاحم تلفنی چه کسی است ؟

شخصی است عاقل و بالغ،  که با استفاده از وسایل مخابراتی مثل تلفن  ، تلفن همراه و .. آگاهانه ، اقدام به آزار و اذیت  شخصی دیگری کند به گونه ی که آسایش و آرامش را از فرد سلب نماید.

مزاحمت تلفنی چیست؟

مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه فردی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.

مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد. مگر اینکه مرتکب با ارائه دلائلی به دادگاه ثابت کند که عمل او از روی حسن نیت بوده و با هدف مشروع صورت گرفته است.

توجه به این نکته ضروری است که طبق قانون هر تماس تلفنی آزاردهنده ای مزاحمت تلفنی محسوب نمی شود.

 

جرم مزاحمت تلفنی در قانون

فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند درصورت شکایت شاکی خصوصی علاوه بر اعمال مقررات شرکت مخابرات به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهدشد.

این طور به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی، اجرای مجازات متوقف نخواهد شد زیرا  این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت است.

یعنی حتی اگر شاکی خصوصی هم  رضایت دهد ، به دلیل جنبه عمومی جرم ،بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود که البته  به دلیل رضایت شاکی خصوصی ،برای مزاحم تلفنی مجازات کمتری درنظر گرفته خواهد شد.

انواع مزاحمت تلفنی :

  1. تماس تلفنی مستمروآزاردهنده برای اعضای خانواده
  2. تهدید به آسیب رساندن به دیگران از طریق تلفن.
  3. برقراری تماس های تلفنی مکرر
  4. قطع نشدن برای ایجاد اختلال در سرویس.
  5. اظهارات نادرست برای آزار دادن
  6. ارائه  درخواست‌های زشت، زشت یا ناشایست
  7. تماس گرفتن و امتناع از شناسایی خود، خواه مکالمه ای در کار باشد یا نباشد
  8. برقراری تماس های تلفنی مکرر بدون قصد درگیر شدن در گفتگوی واقعی، بلکه تنها با هدف آزار و اذیت قربانی
  9. برقراری تماس تلفنی و استفاده از تنفس سنگین یا سکوت به قصد ترساندن.

گروه وکلای حق وران

مجازات مزاحمت تلفنی :

بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی،  جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، به حبس از یک تا ۶ ماه منجر خواهد شد.

بر اساس قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱4 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۵۰، هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار اول پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم هزینه‌های مربوط خواهد بود.

مجازات مرتکب برای مرتبه دوم :

برای بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفنی او به‌مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم تقاضای مشترک و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم شرکت ارتباط تلفنی وی را به‌ طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مربوط به مشترک را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

 

نحوه پیگیری و شکایت از مزاحم تلفنی

در صورتی که مدارک لازم را برای اثبات داشته باشید،به دفتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت خود را ثبت نمایید.بعد از آن پرونده شما به دادسرای مرتبط فرستاده می‌شود. در صورتی که مدارک لازم را نداشته باشید، برای شما ابلاغیه رفع نقص می‌آید، اگر نقص را برطرف کنید، پرونده ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت پرونده بسته خواهد شد.

مراحل انجام شکایت :

مراجعه به دفترخدمات قضایی وارائه مدارک مثبته

 مراجعه به دادسرا :

با رفتن پرونده به دادسرا موضوع خاتمه پیدا نمی‌کند، بلکه تازه همه چیز شروع می‌شود. شما در جلسات دادسرا باید باز هم به قاضی ثابت کنید که چنین شخصی برای شما مزاحمت ایجاد کرده است. در این زمان قاضی می‌تواند دستور استعلام از مخابرات را بدهد.

درصورتی که شما مزاحم را نمی شناسید با اجازه قاضی پرونده، مخابرات هویت شخص مزاحم را برای شما مشخص می‌کند.

دقت داشته باشید که در بعضی از موارد، سیم‌کارت‌ها به اسم شخص خاصی ثبت نشده‌اند، در چنین مواردی، برای ادامه پرونده با مشکل روبه‌رو می‌شوید.

آیا میدانید ما در گروه وکلای حق وران به صورت رایگان به سوالات شما پاسخ می دهیم ؟

در صورت تمایل برخی از سوالات کاربران پیرامون این حوزه را بخوانید : 

 اثبات مزاحمت تلفنی (سوال1248)

 جرم مزاحمت تلفنی (سوال۱۰۴۳)

مراجعه به دادگاه :

در صورتی که در دادسرا پرونده شما منع تعقیب نخورد، به دادگاه فرستاده می‌شود.

در دادگاه باز هم پرونده شما بررسی خواهد شد. به این موضوع هم توجه داشته باشید که در دادسرا حکم نهایی صادر نخواهد شد؛ بلکه در دادگاه رأی نهایی صادر می‌شود.

البته شما به رأی صادر شده در دادگاه می‌توانید اعتراض کنید.

این حق برای شما و شخص مزاحم وجود دارد. که در صورت عدم رضایت از رأی نهایی، به آن اعتراض کنند.

در چنین حالتی، پرونده به دادگاه تجدیدنظر فرستاده می‌شود.

مراجعه به مخابرات منطقه :

همچنین می توانید به مخابرات منطقه خود مراجعه نموده. و بعد از پر نمودن فرم شکایت ازمزاحم تلفنی زمانی که مزاحمت تشخیص داده شد. چون شماره ‌ای که با آن مزاحمت ایجاد می‌ شود. با اینکه روی صفحه نمایشگر تلفن می افتد. در مخابرات ثبت نمی‌ شود.

شخص شاکی باید به مخابرات محل زندگی خودش مراجعه کند. و فرم درخواست کشف مزاحمت تلفنی را بگیرد کامل کند. و تحویل دهد .

بعد از اینکه فرم تحویل داده شد، برای شخص روی خط تلفنش نرم ‌افزاری فعال می ‌شود.

و پس از آن به مشترک یک سری آموزش داده می ‌شود، که هر موقع فرد مزاحم تماس گرفت. کد مخصوصی را وارد کند تا با این کار شماره مزاحم ثبت شود. در این صورت ظرف 24 ساعت فرد شناسایی می ‌شود. و از طرف اداره مخابرات با او تماس گرفته می ‌شود. و برایش اخطاریه ارسال می‌ شود.

سخن آخر:

در نهایت میتونیم این گونه جمع بندی نماییم که اگر شاکی صرفا قصد توبیخ کردن مزاحم را دارد بهتر است از طریق مخابرات اقدام کند و اگر می ‌خواهد فرد را مجازات کند باید از طریق دادسرای محل وقوع جرم اقدام کند.

فرض کنید به مزاحمت تلفنی متهم شده اید. در این صورت، باید فوراً با یک وکیل مجرب تماس بگیرید تا شما را از طریق سیستم حقوقی پیچیده راهنمایی کند و به شما در سازماندهی بهترین دفاع کمک کند.

یک وکیل مجرب می‌تواند به شما کمک کند تا در صورت لزوم از شما در دادگاه دفاع کند.

شما می توانید برای پیگیری شکایت خود با برخی از 8 وکیل خوب تهران تماس بگیرید. تا کوتاه ترین راه برای رسیدن به مقصود را به شما نشان دهند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. مشاهده سایر سوالات و پاسخ ها  در اینجا .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما در مسائل مختلف از قبیل حقوق زوجین ، حق موجر و مستاجر ، قاچاق کالا و ارز و …. می باشد.

حق وران در این لینک به معرفی وکلای خوب تهران میپردازد تا با شناخت کامل از هر وکیل بتوانید مشاور حقوقی خود را انتخاب کنید.

خدمات حق وران به صورت ارائه مشاوره :

حضوری 

تلفنی 

آنلاین 

می باشد.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

یکی از خدمات محبوب کاربران گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *