دلایل ممنوع الخروج شدن

ممنوع الخروج شدن


 

ممنوع الخروجی وضعیتی حقوقی است که فرد به دلایل مختلف نمی تواند از مزر های یک کشور خارج شود. در حقیقت ممنوع الخروجی تضمینی است که قانونگذار برای جلوگیری از فرار متهمان ، در موارد کیفری و بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری و در موارد حقوقی، برای الزام فرد به انجام تعهد خود بر اساس قوانین مدنی و ثبتی در نظر گرفته است و یا گاهی ممنوع الخروجی در اثر قرار ممنوعیت خروج از کشور  صادر می شود.

ممنوع الخروجی یکی از قوانینی است که شامل بعضی افراد می‌شود. و تا زمان خروج از کشور متوجه آن نمی‌شوند. این اتفاق می‌تواند مشکلات بسیاری برای افراد ایجاد کند. و لازم است تا قبل از رزرو بلیط هوایپما ممنوع بودن یا نبودن خود را چک کنند.

 

شما پی از هرگونه اقدامی برای خرید بلیط و یا تدارکات لازم برای سفر می توانید شخصا و یا به کمک وکیل مهاجرت اقدام به استعلام ممنوع الخروجی خرود یا سایر بستگانتان از کشور نمایید.

دلایل ممنوع الخروجی:

به شکل کلی 5 دلیل برای ممنوع الخروج شدن وجود دارد. که شامل علل کیفری، مالیاتی، قضایی و مشکلات مربوط به سازمان دارایی است.

  •  اگر از سمت سرپرست خود اجازه خروج از کشور صادر نشود. ممنوع الخروج خواهید شد. در این میان زنان متاهل که سفر انفرادی به خارج از ایران دارند. باید قبل از راهی شدن ممنوع الخروجی خود را استعلام کنند. (ماده 18قانون گذرنامه )
  • دزدی، کلاهبردای و یا سوء شهرت از دیگر دلایل ممنوع الخروج بودن است که توسط قوه قضاییه اجرا می‌شود.
  • اگر بدهی مالیاتی بالا داشته باشید، دادگاه دستور ممنوع الخروجی شما را خواهد داد.(ماده 202 قانون مالیات های مستقیم)
  • اشخاصی که به هر نحوی خروجشان باعث ضرر منافع ملی شود. نیز در لیست ممنوع الخروجی قرار می‌گیرند.
  • اشخاصی که به موجب رای دادگاه و یا صدور اجرائیه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بدهکار شناخته می شوند .(ماده 17 قانون گذرنامه)

البته در برخی از موارد مذکور می توانید با کمک بهترین وکیل خوب تهران در حوزه مهاجرت بتوانید با ارائه راهکارهای قانونی ممنوع الخروجی خود را رفع کنید .

مثلا خانم ها و بانوانی که معمولا از طرف همسرشان ممنوع الخروج می شوند می توانند به کمک مهارت وکیل مهاجرت از طریق دریافت نامه از دادستان اقدام به خروج از کشور نمایند .

البته قابل ذکر است که شرایط خروج خیلی راحت نخواهد بود و منوط به شرایط و قوانین حقوقی مختلفی است که همگی در تخصص یک وکیل حاذق می باشد.

در سایر موارد نیز وکیل می تواند راهنمایی های لازم را نیز به شما داشته باشد.

 

دلایل ممنوع الخروج شدن
ممنوع الخروج شدن

مواد قانونی مرتبط به ممنوع الخروجی: 

منع خروج متهم از کشور در قانون آیین دادرسی کیفری : از جمله مواد مربوط به منع خروج متهم از کشور در قانون آیین دادرسی کیفری می توان به ماده 188 ،  بند ث ماده 247 و مواد 248 ، 292 و 509 اشاره نمود:

ماده 188- تا هنگامي كه به متهم دسترسي حاصل نشده. بازپرس مي‌تواند با توجه به اهميت و ادله وقوع جرم ، دستور منع خروج او را از كشور صادر كند. مدت اعتبار اين دستور، شش‌ماه و قابل تمديد است.

در صورت حضور متهم در بازپرسي و يا صدور قرار موقوفي، ترك و يا منع تعقيب، ممنوعيت خروج منتفي و مراتب بلافاصله به مراجع مربوط اطلاع داده مي‌شود. درصورتي كه مدت مندرج در دستور منع خروج منقضي شود،اين دستور خودبه‌خود منتفي است. و مراجع مربوط نمي‏ توانند مانع از خروج شوند.

ماده 247- بازپرس مي‌تواند متناسب با جرم ارتكابي، علاوه بر صدور قرار تأمين، قرار نظارت قضايي را كه شامل يك يا چند مورد از دستورهاي زير است، براي مدت معين صادر كند:

الف- معرفي نوبه‏اي خود به مراكز يا نهادهاي تعيين شده توسط بازپرس.

ب – منع رانندگي با وسايل نقليه موتوري.

پ- منع اشتغال به فعاليت‌هاي مرتبط با جرم ارتكابي.

ت – ممنوعيت از نگهداري سلاح داراي مجوز.

ث – ممنوعيت خروج از كشور.

گروه وکلای حق وران

تبصره 1- در جرايم تعزيري درجه هفت و هشت، در صورت ارائه تضمين لازم براي جبران خسارات وارده، مقام قضايي مي‌تواند فقط به صدور قرار نظارت قضايي اكتفاء كند.

تبصره 2- قرارهاي موضوع اين ماده ظرف ده روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است.

چنانچه اين قرار توسط دادگاه صادر شود. ظرف ده روز، قابل اعتراض در دادگاه تجديدنظر استان مي‌باشد.

ماده 248- مدت اعتبار قرار منع خروج از كشور شش‌ماه و قابل تمديد است.

در صورتی که مدت مندرج در دستور منع خروج منقضی شود. این دستور خود به خود منتفی است و مراجع مربوط نمی توانند مانع از خروج شوند .

ماده 292 – کلیه مراجع قضائی مکلفند در موارد قانونی پس از اتخاذ تصمیم بر ممنوعیت خروج اشخاص از کشور ، مراتب را به دادستانی کل کشور ارسال دارند. تا از آن طریق به مراجع ذی ربط اعلام  گردد .

تبصره – دادستان کل کشور در موارد انقضاء مدت قانونی ممنوعیت خروج از کشور اشخاص و عدم تمدید آن توسط مراجع مربوطه، نسبت به رفع ممنوعیت خروج اقدام  می کند.

ماده 509- هرگاه اقدامات قاضي اجراي احكام كيفري منتهي به دسترسي به محكومٌ‌عليه نشود و بيم فرار وي از كشور باشد، مي‌تواند دستور منع خروج او را از كشور صادر و به مراجع قانوني اعلام كند؛ اما به محض حضور يا دستگيري محكومٌ‌عليه نسبت به لغو اين دستور اقدام مي‌كند.

طبق مفهوم مخالف ماده 18قانون گذرنامه در موارد زیر برای اشخاص گذرنامه صادر نمی شود و به عبارتی اشخاص ممنوع الخروج می شوند:

  • اشخاص کمتر از 18 سال و کسانی که تحت ولایت یا قیمومیت می باشند، در صورتی که اجازه کتبی ولی یا قیم را نداشته باشند.
  • همچنین مشمولین وظیفه عمومی در صورتی که اجازه کتبی اداره وظیفه عمومی را نداشته باشند.
  • زنان شوهردار ولو کراراً از 18 سال تمام بدون موافقت کتبی شوهر خود و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه که مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد.
  • در رابطه با مهریه نیز می توان حکم ممنوع الخروجی مرد را گرفت.

که در این مورد، مرد به علت عدم پرداخت مهریه همسرش ممنوع الخروج می شود. که این ممنوع الخروجی از طریق مراجع ثبتی به عمل خواهد آمد.

 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا: بدهکاری که به دلیل عدم معرفی مال یا عدم دسترسی به اموال وی به درخواست بستانکار وفق مقررات از خروج وی از کشور جلوگیری می شود.

برابر قوانین کیفری: اشخاصی که دارای محکومیت کیفری قطعی هستند و مجازات دوره محکومیت خود را طی نکرده اند ممنوع الخروج می باشند.

برابر قانون گذرنامه : بدهکارانی که با صدور اجرائیه از سوی واحدهای اجرائی ثبت اسناد یا اجرای احکام دادگاه ها مواجه شوند. با احتمال ممنوع الخروجی مواجه خواهند بود.

ماده 202 قانون مالیات های مستقیم: در مورد بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها از 10 میلیون ریال بیشتر باشد و همچنین مدیر یا مدیران مسوول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بر درآمد شخص حقوقی یا مالیات هایی که به موجب این قانون شخص حقوقی مکلف به کسر و آن می باشد و مربوط به دوره مدیریت آنان بوده، وزارت امور اقتصاد و دارایی یا سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج آنان جلوگیری نمایند.

مراجع ذیربط با اعلام وزارت یا سازمان مزبور مکلف به اجرای این ماده می باشند.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

استعلام ممنوع الخروجی:

با استفاده از سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی exitban.ssaa.ir می توانید تنها وارد کردن کد ملی خود و بدون نیاز به مراجعه حضوری از وضعیت ممنوع الخروجی خود از کشور در رابطه با پرونده هایی که در دوایر اجرای ثبت در جریان است، مطلع شوید .

همچنین برای استعلام ممنوع الخروجی در رابطه با بدهی های مالیاتی می توانید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کنید و در مورد ممنوع الخروجی در سایر موارد می توانید از طریق اپلیکیشن پلیس استعلام بگیرید .

علاوه بر سامانه استعلام ممنوع الخروجی exitban.ssaa.ir، امکان پیگیری وضعیت ممنوعیت خروج. از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی ناجا امکان پذیر است .

برای دسترسی به این سامانه باید اپلیکیشن پلیس من را دانلود کنید.

که یکی از خدماتی که این اپلیکیشن ارائه می دهد. استعلام ممنوع الخروجی است .استعلام ممنوع الخروجی کیفری از طریق سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی exitban.ssaa.ir امکان پذیر نمی باشد. و سامانه مذکور تنها برای پرونده هایی است که در دوایر اجرای ثبت هستند. برای استعلام ممنوع الخروجی کیفری باید به اداره گذرنامه مراجعه کنید .

استعلام ممنوع الخروجی سامانه ثبت از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir امکان پذیر است. که با استفاده از این سامانه می توانید از ممنوع الخروج بودن یا نبودن خود در ارتباط با پرونده های ثبتی اطمینان حاصل کنید.

به خاطر داشته باشید که سامانه استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی exitban.ssaa.ir صرفا مربوط به پرونده های دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان اسناد و املاک کشور است .

دلایل ممنوع الخروج شدن
ممنوع الخروج شدن

راه های رفع ممنوع الخروجی:

اگر متوجه شدید که ممنوع الخروج شده‌اید. باید ابتدا دلیل آن را متوجه شوید.

باید مطلع شوید، که کدام دلایل کیفری و یا قضایی منجر به ممنوع الخروج شدن شما شده است.

تا برای حل آن اقدام کنید. سپس تا 20 روز حق اعتراض دارید. و بنا به درخواست شما پرونده دوباره بررسی خواهد شد.

به طور کلی ممنوعیت از خروج ۶ ماه اعتبار دارد. و پس از آن با حکم دادگاه قابل تمدید است.

اگر به دلیل پرداخت مهریه ممنوع الخروج شده‌اید، لازم است تا حکم اعسار بگیرید.

که طی آن مهریه قسط بندی می‌شود. و پس از آن می‌توانید از کشور خارج شوید.

اگر هم به دلایل مالی و یا مالیاتی امکان خروج از کشور از شما گرفته شده است، باید اقدام به سپردن تضمین بانکی کرده، و یا وثیقه بگذارید.

در نظر داشته باشید .که در همه حالات دادگاه تعیین‌کننده وضعیت شما است. از جمله اموری که باید انجام دهید عبارتند از:

  • تقاضای ابطال اجرایی .
  • پرداخت بدهی.
  • درخواست ابطال اجرایی ثبتی.
  • پرداخت مالیات.
  • اجازه خروج موردی در سفرهای ضروری .
  • معرفی مال جهت اجرای حکم.
  • واخواهی نسبت به حکم غیابی .
  • توقف اجرای حکم.
  • اجازه خروج موردی در سفرهای زیارتی .
  • گذاشتن وثیقه و خروج موقت .

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

کلام آخر:  

در نهایت شما قبل از سفر باید دقت داشته باشید. که ممنوع الخروج نباشید. لذا باید از طریق راه حل های فوق الذکر از طریق کد ملی خودتان ممنوع الخروج بودن خود را چک نمایید. و در صورت ممنوعیت در جهت رفع آن اقدام نمایید.

همانطور که اشاره شد دلایل ممنوع الخروجی افراد می‌تواند به عوامل مختلف :کیفری؛ قضایی ؛مالیاتی؛ عدم رضایت همسر و بسیاری از عوامل مختلف مربوط باشد. ولی به طور کلی بهتر است پیش از هرگونه اقدام غیرقانونی و خروج غیرمجاز از کشور حتماً با یک وکیل متخصص در حوزه مهاجرتی و تابعیتی مشاوره داشته باشید.

معمولاً عمده دلایل ممنوع الخروجی بسیار متنوع می‌باشد اما کمک وکیل می‌تواند به شما علاوه بر ارائه راهکارهای قانونی منجر به آرامش خاطر باشد.

مجموعه وکلای حق وران در این خصوص می‌تواند به شما در خصوص هرگونه ممنوع الخروجی از کشور بهترین وکیل مهاجرت به آلمان و ایتالیا را معرفی کند.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *