سوء استفاده از سیم کارت غیر

سرقت سیم کارت ، جعل سیم کارت سرقت جعل خیانت در امانت


بیشترین سواستفاده از اطلاعات اشخاص ابتدا از طریق سرقت و یا دسترسی غیر مجاز به گوشی همراه افراد محقق می شود.

لذا این موضوع با عنوان سرقت قابل پیگیری می باشد.

کلاهبرداری اینترنتی نیز یکی از دلایلی است که موجب سرقت سیم کارت می شود.درصورت مواجهه به سرقت سیم کارت یا از دسترسی غیرمجازبه سیم کارت خودمطلع شدید می توانید دراسرع وقت برای انجام مشاوره حقوقی از طریق وکیل جرایم اینترنتی  اقدام کنید یا برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

استفاده غیر قانونی از سیم کارت غیر

در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه از طریق سیم‌کارت، تا زمانی که مجرم اصلی شناسایی شود، مالک اصلی مقصر هرگونه سوء‌استفاده از سیم‌کارت است و باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

سیم کارتهای بدون هویت:

پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت که منجر به اقدامات خلاف‌کارانه از جمله کلاهبرداری و حتی قتل شد، طی سالیان گذشته مشکلات متعددی ایجاد کرد و از طرفی به واسطه این سیم‌کارت‌ها قاچاق ترافیک انجام می‌شد و حجم این قاچاق نیز بسیار بالا اعلام شده بود.

در نهایت این مشکلات موجب شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدامی جدی دست بزند.

 

همچنین همیشه منتشر کردن اطلاعات اشخاص  مشکلات زیادی را برای مالکان آن ها  به وجود آورده است  که به جز ضربه به ارزش و آبروی افراد باعث استفاده نادرست  اشخاص از آن اطلاعات  به دست آمده و پیرو آن اقدام به مرتکب شدن  جرم های مختلف  در راستای سودمندی خود می نمایند اطلاعات فردی فقط خلاصه به عکس، فیلم و…  نمی باشد سیم کارتی که در گوشی هرفردی وجود دارد هم می توان به عنوان قلمرو، واطلاعات فردی  او به شمار می‌رود.

شاید به این مطلب هم علاقه مند باشید :

 سوال۵۳ (سرقت گوشی موبایل)

 سوءاستفاده از سیم کارت (سوال1182)

سوء استفاده از سیم کارت دیگری در قانون

تحصیل سیم کارت دیگر امکان دارد از روشهای متفاوتی تحقق یابد به عنوان مثال:  صاحب سیم کارت به طور امانت سیم کارت را به شخص دیگری محول می کند و شخص بی اجازه از آن استفاده می نماید.

از موارد دیگر دزدیدن گوشی با سیم کارت می باشد و بعد مبادرت به استفاده از سیم کارت و انجام جرائم گوناگون  دیگر  در این زمینه می باشد.

در مورد اول جرمی محقق نشده ولی در حالت دوم اگر از سیم کارت دیگری  بی اجازه استفاده نموده و تحقق یافتن جرم هایی مانند توهین و استفاده کردن از لفظ های زشت و زننده درباره فردی،  ایجاد مزاحمت تلفنی،  و مبادرت به باج گیری کرده باشند. که مسئولیت جرم انجام شده  به طور کامل بر گردن صاحب سیم کارت می باشد به شرط این که بتواند ثابت کند او این عمل مجرمانه را مرتکب نشده است.

گروه وکلای حق وران

نحوه ی شکایت از سوء استفاده از سیم کارت:

شکایت به عنوان سرقت:

عمده ی سواستفاده از اطلاعات اشخاص ابتدا از طریق سرقت و یا دسترسی غیر مجاز به آنها محقق می شود. لذا این موضوع با عنوان سرقت قابل پیگیری می باشد.

شکایت با عنوان جعل:

این اقدام کمی متفاوت تر از موارد گفته شده می باشد.

دراین حالت شخص با قصد قبلی و با تهیه مدارک جعلی اقدام به گرفتن سیم کارت به جای مالک اصلی آن می کند.

سپس با گرفتن سیم کارت به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا می کند. در این حالت مالک با اطلاع یافتن. از این موضوع می تواند با عنوان مجرمانه ی جعل و استفاده از سند مجعول علیه شخص اقدام به شکایت نماید.

شکایت باعنوان خیانت درامانت :

ماده 674 قانون مجازات اسلامی  هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

استفاده ازسیم کارتهای غیرقانونی به قصد کلاهبرداری: 

سرقت سیم‌کارت مشکلی رایج برای جامعه امروزی است.

درست مانند یک کارت اعتباری دزدیده شده، سیم کارت دزدیده شده اغلب منجر به بروز هزینه های جبران ناپذیر می شودکه درصورت بروز،  شما نباید مسئول آن باشید.

این مسئله به کلاهبردار اجازه می دهد تا رمزهای عبور یکبار مصرف ارسال شده از طریق متن یا تماس های تلفنی ارسال شده به قربانی را رهگیری کند.

از آنجایی که بسیاری از سرویس‌ها اجازه بازنشانی رمز عبور را تنها با دسترسی به شماره تلفن بازیابی می‌دهند، این کلاهبرداری به مجرمان اجازه می‌دهد تقریباً به هر حساب مرتبط با شماره ربوده شده دسترسی پیدا کنند.

ممکن است به آنها اجازه دهد تا مستقیماً وجوهی را از یک حساب بانکی منتقل کنند، از مالک قانونی اخاذی کنند یا حساب هایی را در بازار سیاه برای سرقت هویت بفروشند.

نحوه استعلام تعداد سیم کارت‌ها

برای جلوگیری از استفاده غیر قانونی از سیم کارتتان. ؛اشخاص حقیقی میتوانند از طریق سیمکارتی که به نام خودشان ثبت شده. با ارسال کد ملی به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ مراجعه به سایت رگولاتوری به نشانی    www.cra.ir  . منوی حقوق کاربران، گزینه استعلام سرویس‌های مشترکین از تعداد سیمکارت‌هایی که در هر اپراتور به نام آن‌ها ثبت شده است، مطلع شوند.

یا اینکه از طریق سامانه مدیریت حساب هر اپراتور “رایتل من، همراه من، ایرانسل من” از تمامی سیم کارت‌های به نام خود در همان اپراتور مطلع شوند.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از استفاده از سیم کارت:

با توجه به اهمیت اطلاعات شخصی افراد ،سهل انگاری وعدم دقت کافی درنگهداری ازگوشی همراه یاسیم کارت ، گاهی ممکن است صدمات جبران ناپذیری  برای اشخاص  است به وجود بیاورد.

بهتر است در این خصوص بیش از پیش توجه و تامل بیشتری صورت گیرد.

به عنوان مثال چنانچه سرقت گوشی به همراه سیم کارت رخ داد، بلافاصله ازطریق دفتر اپراتور ، اقدام به ابطال سیم کارت نمایید.

سپس  برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی گزارش حادثه را دراسرع وقت اطلاع دهید تا از اقدامات بعدی سارق جلوگیری شود تادر صورت وقوع جرمی  توسط سارق ، مسئولیتی متوجه مالک سیم کارت نباشد.

سخن پایانی :

لازم است بدانید درصورت سرقت سیم کارت یامسائل مرتبط باآن، که ممکن است شمارا بامشکلات فراوانی مواجه کند بهتراست  فوراً با یک وکیل مجرب تماس بگیرید یا برای انجام مشاوره حقوقی از طریق وکیل کیفری موسسه حق وران  اقدام کنیدیا برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

 

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. مشاهده سایر سوالات و پاسخ ها  در اینجا .

گروه وکلای حق وران با همکاری 8 وکیل خوب تهران اقدام به ارائه خدمات مشاوره به سراسر کشور می نماید.

زمینه های تخصصی فعالیت این مجموعه در زمینه های زیر می باشد :

وکیل قاچاق کالا و ارز ؛وکیل ملکی؛ وکیل مالیات؛ وکیل ارث، وکیل شرب خمر؛ وکیل رابطه نامشروع؛ وکیل جرایم اینترنتی؛ وکیل تابعیت؛ وکیل پیش فروش آپارتمان؛وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل سرقفلی ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل ارز دیجیتال

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند.

خدمات حق وران به صورت ارائه مشاوره :

حضوری 

تلفنی 

آنلاین 

می باشد.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره حقوقی تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

یکی از خدمات محبوب کاربران گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *