شرایط خروج از کشور زوجه

راههای قانونی خروج زوجه ازکشور


شرایط خروج از کشور زوجه با انجام مواردی که شرح آن درادامه گفته خواهد شد امکانپذیر است.

البته باید بدانیم خروج زوجه از کشور به طورکلی منوط به اجازه کتبی همسر می باشد.

اگر زوجه قصد خروج از کشور داشته و بخواهد به هر دلیل ضروری یا غیر ضروری مسافرتی به کشورهای دیگر داشته باشد می باست اجازه شوهر را داشته باشد.

مصوبه مجلس جهت خروج زنان از کشور :

با مصوبه جدید دختران مجرد بالای ۱۸ سال و زنانی که همسر خود را از دست داده‌اند یا جدا شده‌اند نیز باید از سرپرست قانونی خود پدر یا پدربزرگ کسب اجازه کنند.

بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه که خروج زنان متاهل را منوط به اجازه همسر دانسته  در عمل مشکلات بسیاری را برای خروج بانوان متاهل از کشور ایجاد کرده است.

چرا که  بسیاری از موارد مردان با سوء استفاده از این حق مانع خروج همسران خود از کشور شدند.

در سال‌های اخیر نمونه‌های زیادی از این سوءاستفاده‌های غیر اخلاقی را در ممنوع الخروج کردن ورزشکاران زن ایرانی توسط همسران آنها شاهد بودیم.

مستند قانونی :

در کشور ما بر اساس قانونی که در سال 1351 به تصویب مجلس وقت رسیده (قانون گذرنامه ‌مصوب 1351/12/10) شرط صدور گذرنامه صرفا برای زنان متاهل  اجازه کتبی شوهر است.

مجلس قبل از انقلاب اسلامی و نزدیک به 50 سال قبل  این قانون را متناسب با شرایط آن زمان تصویب کرده حال آنکه روابط اجتماعی بانوان در کشورهای مختلف قابل قیاس با گذشته نیست.

 آیا راهی برای خروج از این مشکل وجود دارد؟

با توجه به قوانین امروز ممکن است شما این امر را اجتناب ناپذیر بدانید چرا که بر اساس قانون رسمی کشور این حق به زوج داده شده است.

اما باید بدانید که راه هایی برای گریز از این موضوع وجود دارد که می­توان با بهره ­مندی از جهات قانونی دیگر این موضوع را جبران کرد و البته منوط به این امر است که قبل از وقوع عقد نکاح، بانوان ایرانی از مشورت افراد خبره استفاده کنند.

 نکاتی درمورد خروج زوجه ازکشور

مطابق قوانین موجود شرایط خروج زوجه از کشور به دلیل مسافرت ،ادامه تحصیل و غیره نیازمند اخذ اجازه کتبی از همسر خود می‌باشد که این امر ممکن است موجب بروز مشکلاتی بین آنان شود.

بنابراین بعضی از بانوان ضمن عقد نکاح شرط می‌کنند که زن حق خروج از کشور را داشته باشد یا اینکه پس از عقد نکاح به صورت جداگانه طی یک وکالت نامه اصل با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی اجازه خروج از کشور را از همسر خود اخذ می‌کنند.

ب) اخذ وکالتنامه

نکته مهم در اینجا این است که صرف درج حق خروج از کشور زن در عقدنامه مورد قبول اداره گذرنامه نیست و حتماً لازم است یک وکالت نامه بلاعزل در یکی از دفاتر اسناد رسمی این حق را زوج به زوجه اهدا نماید.

زن می تواند با داشتن این وکالت نامه د به اداره گذرنامه مراجعه کند و قسمت مربوط به اجازه همسر را تکمیل نماید.

لازم است که وکالت مرد به همسرش بلاعزل باشد تا بعداً مرد نتواند از آن به بهانه پشیمانی منصرف شود.

سنگ اندازی دفاتر اسناد رسمی در تنظیم وکالت نامه خروج زن از کشور 

گاهی پیش می آید بعضی از دفاتر اسناد رسمی به استناد به اینکه مدت اعتبار گذرنامه ۵ سال است از تنظیم وکالت‌نامه بلاعزل مرد به همسر خود برای خروج از کشور به دلیل محدودیت زمانی خودداری می کنند و اعلام می کنند که اجازه شوهر بعد از ۵ سال مجدداً باید اخذ شود.

 عدم درج محدودیت زمانی دروکالت بلاعزل خروج از کشور

اگر وکالت‌نامه بلاعزل دارای محدودیت زمانی نباشد مرتباً قابل استفاده بوده و نیازمند اخذ مجدد اجازه نیست.

*دقت داشته باشیم که :

ماده ۱۹ گذرنامه مقرر می‌دارد در صورتی که زوج از اجازه خروج خود صرف نظر کند گذرنامه زوج تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

به عبارت ساده تر حتی در صورت موافقت كتبي در هنگام صدور گذرنامه براي همسر مطابق ماده 18 قانون گذرنامه ، هنوز مي توان بر طبق ماده 19 از اجازه كتبي عدول كرد و مانع خروج همسرشد.

اجازه خروج از کشور در شرط ضمن عقد

می‌توان حتی در صورت اخذ حق خروج از کشور طی شرط ضمن عقد ازدواج طی یک وکالت‌نامه بلاعزل جداگانه این حق را از مرد اخذ نمود.

الف) مدارک موردنیاز جهت اخذوکالت خروج از کشور

زنان متاهل برای خروج از کشور به اجازه کتبی همسر خود نیاز دارند. آنها برای این منظور، باید به همراه همسر خود در یکی از دفاتر اسناد رسمی حضور یابند

و فرم تعهد محضری  رضایت نامه  که همان رضایتنامه خروج از کشور است را امضا کنند.

ب) مدارک لازم جهت دریافت فرم محضری

فرم تکمیل شده پرسشنامه درخواست صدور گذرنامه را که پلیس +10 قبلاً اخذ کرده است. کارت ملی و شناسنامه زوج و کارت ملی و شناسنامه زوجه نیز موجود هستند . حال سوالی که ممکن است مطرح شود این است که اگر شوهر با هیچ کدام از این موارد موافق نبود چه کنیم.

طبق مصوبه کمیسیون قضائی مجلس ،در این شرایط می بایست از استثنایی که قانونگذار مقرر کرده استفاده کرد و آن هم کسب اجازه از دادستان در موارد اضطرار است  هر چند که تشخیص اضطرار و چگونگی آن با ابهامات فراوان مواجه است.

منظور از اجازه دادستان اعلام موافقت کتبی از سوی شخص دادستان به اداره گذرنامه جهت صدور گذرنامه زن برای عزیمت به خارج از کشور است.

منظوراز موارد اضطراری اضطرار عقلی و عرفی است و شامل موارداجباری نمی شود.

با وجود شرایط و محدودیت های قانونی در خصوص خروج بانوان از کشور ، می توان با  مشورت و راهنمایی از وکلای خبره این مشکل را برطرف نمود.

 

در صورتی که سوالی در مورد شرایط خروج زوجه را دارید و در تهران ساکن هستید می توانید از یکی از  ده وکیل خوب تهران که به شما معرفی میشود بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره حقوقی تلفنی راهکار شماست .

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *