وکیل قاچاق کالای قاچاق کالای دست دوم مجازات کالای قاچاق ماده 18 قانون کالای قاچاق قاچاق ارز و کالا


نگهداری، عرضه یا فروش کالا و ارز قاچاق  حسب مورد  تخلف و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز به ترتیب زیر جریمه می شود:

الف – مرتبه اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ب – مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ج – مرتبه سوم: جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیل محل کسب به مدت شش ماه

قاچاق کالا چیست:

زمانی که کالایی بدون اجازه دولت معامله و وارد کشور گردد قاچاق به شمار می رود. علم اقتصاد کالای اقتصادی را که به طور مخفیانه وارد مرزهای کشور می شود. و یا از آن خارج می گردد را کالای قاچاق می نامد. در ادامه وکلای متخصص قاچاق حق وران توضیحات لازم را می گویند.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

دلایل قاچاق کالا:

از جمله دلایل اصلی  قاچاق کالای ، تقاضای خریدارانی می‌باشد که داخلی هستند و تمایل دارند از کالاها و اجناس خارجی استفاده نمایند‌. علاوه بر این یک‌سری از بازارهای خارجی قصد دارند تا از اجناس و کالاهای ایرانی استفاده کنند در واقع همین درخواست‌ها موجب می‌گردند که به طور غیر قانونی قاچاق کالا و اجناس در بازارها عرضه گردند.

دولت با تعیین قوانینی که از ورود کالاها و اجناس خارجی به داخل کشور جلوگیری به عمل می‌آورد، البته هدف دولت از اجرای این قسم سیاست‌ها حمایت و پشتیبانی از تولیدات ملی و داخلی است. ولی از جهات منفی آن هم به سود آوری بسیار زیاد قاچاق کالا می‌توان اشاره داشت. چون تفاوت قیمت کالاها در بازارهای داخلی و خارجی به شدت بالا بوده و منافع بسیار زیادی بدای وارد کننده خواهد داشت.

یکی دیگر از علل قاچاق کالای ممنوع، وجود تعرفه‌های هنگفت گمرک می‌باشد که حتی تا چند برابر قیمت پایه موجب افزایش پیدا کردن قیمت کالا می‌گردد. نخرخ بیکاری در کشور به ویژه در مناطق مرزی یکی دیگر از عوامل قاچاق کالا است که در بعضی از نواحی همچون سیستان بلوچستان یا کردستان و خوزستان و آذربایجان غربی و … بیشتر مشاهده می‌شود.

گروه وکلای حق وران

اقسام کالا

قانون قاچاق کالا وارز برای واضح تر شدن موضوع اقسام کالا را تعریف کرده است که به شرح زیر می باشد:

  • کالای ممنوع: به کالایی گفته می شود که از نظر قانون ورود و یا خروج آن ممنوع است.
  • کالای مجاز مشروط: به کالایی گفته می شود که ورود و یا خروج آن علاوه بر انجام تشریفات گمرکی باید بر اساس قانون از سوی مرجع مربوطه قانونی مجوز دریافت کند.
  • کالای مجاز: به کالایی گفته می شود که ورود و یا خروج آن با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی، نیازی به دریافت مجوز ندارد.

تشریفات ورود کالا به کشور:

تشریفاتی که بر اساس قانون در نظر گرفته شده اند عبارت اند از: تشریفات گمرکی و بانکی؛ یعنی عملیاتی مانند دریافت مجوزهای مورد نیاز و ارائه آن به مراجع ذی صلاح که باید برای صادرات و یا واردات کالا در کشور مبدا و یا مقصد برای پرداخت مالیات و… از طریق صاحب کالا و یا نماینده ی قانونی وی صورت پذیرد تا کالا از گمرک ترخیص گردد.

 

ورود کالا به کشور
گروه وکلای حق وران

 

ماده 18 قانون قاچاق کالا و ارز

قانونگذار قاچاق کالا را به چهار بخش مجزا از جمله قاچاق کالاهای مجاز ، مجاز مشروط ، یارانه ای و ممنوع تقسیم کرده است که هر بخش مجازات های متنوع اعم از ضبط ، حبس و جزای نقدی دارد .

مجازات مندرج در ماده 18:

مطابق ماده 18- هر شخص که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط کالا یا ارز، به جریمه­ های نقدی زیر محکوم می شود:

الف – کالای مجاز: جریمه­ نقدی یک تا دو برابر ارزش کالا

ب – کالای مجاز مشروط: جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا

پ – کالای یارانه ­ای: جریمه نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا

ت (اصلاحی 21/7/1394)- ارز: جریمه نقدی ارز ورودی، یک تا دو برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی، دو تا چهار برابر بهای ریالی آن، جریمه نقدی خرید، فروش یا حواله ارز، دو برابر بهای ریالی آن

 

  • تبصره 1-
  • (اصلاحی 21/7/1394) عرضه و فروش کالای قاچاق موضوع این ماده ممنوع و مرتکب به حداقل مجازات­های مقرر در این ماده محکوم می شود.
    • تبصره 2
    • فهرست کالاهای یارانه ­ای با پیشنهاد وزارتخانه­ های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
  • تبصره 3
    وزارت  صنعت، معدن و تجارت مکلف است فهرست کالاهای مجاز مشروط را اعلام نماید.
    • تبصره 4 (الحاقی 21/7/1394)-
    • خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می گیرند به صورت تجاری مانند فرآورده ­های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می شود. دولت مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم ­الاجراء شدن این قانون دستورالعمل مورد نیاز را تصویب نماید.

ماده 18 مکرر(الحاقی 21/7/1394)

نگهداری، عرضه یا فروش کالا و ارز قاچاق موضوع ماده (18) این قانون حسب مورد توسط واحدهای صنفی یا صرافی­ ها تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا و ارز به ترتیب زیر جریمه می شود:

الف – مرتبه اول: جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ب – مرتبه دوم: جریمه نقدی معادل چهار برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق

ج – مرتبه سوم: جریمه نقدی معادل شش برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیل محل کسب به مدت شش ماه

مرجع صالح رسیدگی به جرم قاچاق

رسیدگی به جریمه های کالا و ارز هنگامی رخ می دهد. که قاچاق کالای ممنوع به شکل سازمان یافته. و حرفه ای صورت گیرد. زمانی که قاچاق کالا و ارز از طریق ماموران دولتی صورت پذیرد محکوم به حبس و یا انفصال از خدمات دولتی می گردد و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه انقلاب و دادسرا خواهد بود.

 

شاید به این موارد علاقه مند باشید 

نمونه رای مسئول پرداخت عوارض کالای قاچاق در فرض انتقال کالا 

قاچاق لباس از ترکیه تحت عنوان مسافر

 قاچاق زغال جرم قاچاق کالای خوراکی (سوال 1275)

قاچاق کالای دست دوم

در صورتی که به موجب قانون ورود کالایی به صورت نو ممنوع نباشد. ورود آن به صورت دست دوم یا مستعمل با توجه به اهمیت مصرفی آن ممکن است مجاز یا مشروط باشد. در حال حاضر کالاهایی که واردات دست دوم و مستعل آنها مجاز است.  شامل 5 گروه : کانتینر یخچال‌دار ، دریل واگن ، دستگاه حفاری تونل ،‌ شناور و  جرثقیل می باشند.

مستفاد از ماده 183  آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی ، میزان حقوق و عوارض گمرکی کالاهای مستعمل یا دست دوم.  با توجه به وضعیت فعلی کالا توسط گمرک مشخص می گردد. بر اساس این ماده در مورد کالاهایی که به استناد قانون خاص باید برای آنها بر اساس کالای نو حقوق ورودی پرداخت شود. ما به التفاوت حقوق ورودی ناشی از تفاوت بین ارزش واقعی مستعل با ارزش  نو تعیین شده مشمول جریمه یا ابطال پروانه صادراتی نخواهد بود.

گروه وکلای حق وران

سخن آخر

درپرونده های قاچاق به علت پیچیدگی های قانونی حضور یک وکیل متخصص قاچاق ضروری است. لذا وکلای حق وران متخصص در پرونده های قاچاق کالا و ارز میتوانند شما به نتیجه مطلوب برسانند.

 

شاید به این موارد علاقه مند باشید 

 مصادره ی کالای قاچاق (سوال1177) 

وکیل قاچاق دارو

 مجازات قاچاق دلار در ایران

ق

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

 

[/vc_

مشاوره حقوقی وکیل ملکی

برای انجام مشاوره حقوقی وکیل ملکی از طریق دکمه زیر اقدام کنید

[/vc_

[/vc_column][/vc_row]

گروه وکلای حق وران با همکاری  جمعی از وکیل خوب تهران به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در زمینه های زیر می نماید :

وکیل قاچاق کالا و ارز، وکیل شرب خمر، وکیل رابطه نامشروع، وکیل ارث ، وکیل جرایم اینترنتی، وکیل پیش فروش آپارتمان، وکیل مالیات، وکیل ملکی وکیل خانواده ؛ وکیل شهرداری ، وکیل تجاوز جنسی ، وکیل سقط جنین ، وکیل جرایم پزشکی ، وکیل سرقفلی ، وکیل جعل ، وکیل فروش مال غیر ، وکیل وقف

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس در ۲۴ ساعت شبانه روز : 09129426674

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید: haghvaran

[/vc_

[/vc_

[/vc_

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید
haghvaran@

[/vc_

[/vc_

[/vc_

[/vc_

[/vc_

[/vc_

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *