کلاهبرداری سنتی و اینترنتی

کلاهبرداری سنتی و اینترنتی و راهکارهای آن


هر اقدامی که با سوءنیت و به طور متقلبانه صورت گیرد و موجب فریب افراد شود و مرتکب بتواند مال دیگری را ببرد، مشمول عنوان کلاهبرداری سنتی است

درکلاهبرداری اینترنتی کلاهبردار باید از طریق وارد کردن ، تغییر یا محو کردن داده ها یا مختل کردن سامانه  مال یا وجهی را تصاحب کند .

جرم کلاهبرداری  برابر با یک تا ۷ سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار اخذ کرده‏ است را به دنبال دارد.

شاید تا به حال برایتان اتفاق افتاده که فردی با نیرنگ شما را فریب داده و شما معتقدید او کلاهبرداری کرده است. اینکه کلاهبرداری چیست ؟ و آیا از منظر قانونی جرم است ؟ و آیا قانونی برای آن وجود دارد یا خیر مساله ای است که دراین مقاله به آن بپردازیم.

معنی و مفهوم کلاهبرداری 

در تعریف اصطلاحی کلاهبرداری از نظر فقه: آن کس که در مال مردم با مکر و خدعه و نوشته های مزورانه و گواهی های دروغ و نامه های کذب و نظایر آن ها حیله و فریب روا دارد، بر وی تأدیب و تنبیه واجب است و باید آنچه را که گرفته است به طور کامل بازپس بدهد. و سزاوار است که حاکم عقوبت وی را آشکار سازد، تا دیگران عبرت گرفته و در آینده دیگران مرتکب این گونه اعمال نگردند.

بعضاً دیده می شود که در جامعه برخی از مردم می گویند که شخصی کلاهبرداری کرده است و پول مردم را پس نمی دهد ولی باید توجه کرد، که پرداخت نکردن دیون، قرض و صدور چک بلامحل را نمی توان کلاهبرداری دانست؛ بلکه برای کلاهبردار دانستن شخصی نیاز به این است که شرایطی وجود داشته باشد.

رفتارفیزیکی جرم کلاهبرداری :

بنابراین، هر اقدامی که با سوءنیت و به طور متقلبانه صورت گیرد ، موجب فریب افراد شود و از این طریق مرتکب بتواند مالی را به دست آورد ونیزمال دیگری را ببرد، مشمول عنوان کلاهبرداری است.

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی

 

جرم انگاری کلاهبرداری:

ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری به تعریف، ارکان و شرایط قانونی این جرم پرداخته است. به طور کلی برای اثبات جرم کلاهبرداری چندین عوامل نقش کلیدی بازی می کنند. این عوامل عبارت اند از:

  • توسل به وسایل متقلبانه باید مقدم بر تصاحب مال غیر باشد
  • لزوم متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده برای اغفال دیگری
  • اغفال و فریب قربانی
  • همچنین قربانی جرم کلاهبرداری باید مال را با رضایت‏ اما در نتیجه فریب خوردن در اختیار مجرم قرار دهد
  • مال برده شده متعلق به دیگری باشد؛ به عبارت دیگر، اگر کسی با وسایل متقلبانه موفق شود مال خود را که در نزد دیگری است تحصیل نماید، این عمل او کلاهبرداری محسوب نمی شود.

پس هر نوع بردن مال دیگری کلاهبرداری محسوب نمی شود. بلکه باید شروط فوق الذکروجود داشته باشد.

کلاهبرداری مشدد:

لازم به ذکر است که وجود برخی از شرایط باعث تشدید مجازات کلاهبرداری می گردد، که به آن کلاهبرداری مشدد می گویند.  وجود شرایط ذیل الزامی است:

  • کارمند دولت یا موسسات عمومی و شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی باشد.
  • مرتکب، خود را به‌ عنوان مامور دولت یا موسسات عمومی یا شهرداری، نهادهای انقلابی و شرکت‌های دولتی معرفی کند.
  • مرتکب برای فریب مردم از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله یا نطق در مجامع یا انتشار آگهی چاپی یا خطی استفاده کند.

 

کلاهبرداری اینترنتی:

کلاهبرداری اینترنتی معضل پیچیده برای جوامع امروز است

. تکنولوژی تمام جنبه‌های زندگی افراد رو تحت تاثیرش قرار داده ولی با این همه عرصه رو باز برای بزهکاران باز کرده به آنها با هزینه کمتر و وقت کمتر اعمال خود را انجام می‌دهند.

با پیشرفت شرایط ارتباطی به تازگی ، کلاهبرداری اینترنتی هم به جرگه این جرم پیوسته است. در کلاهبرداری اینترنتی کلاهبردار باید از طریق وارد کردن ، تغییر یا محو کردن داده ها یا مختل کردن سامانه و … مال یا وجهی را تصاحب کند . حتی ممکن است اینکار بدون آگاهی بزه دیده ( مال باخته ) انجام گیرد .

در صورت دچار مشکل کلاهبرداری اینترنتی شده اید ، در اسرع وقت با وکیل جرایم اینترنتی ارتباط بگیرید و از حقوق و حرکات صحیح بعدی مطلع شوید.

 

انواع کلاهبرداری
انواع کلاهبرداری

تفاوت کلاهبرداری اینترنتی باکلاهبرداری ساده:

تفاوت کلاهبرداری سنتی با کلاهبرداری رایانه ای در محیط ارتکاب این جرائم و همچنین تفاوت در وسایل ارتکاب جرم است.

به عبارتی در کلاهبرداری سنتی این فرد است که با توسل به وسایل متقلبانه فریب می خورد و مال او از دست می رود اما در کلاهبرداری اینترنتی فرد در کار نیست بلکه استفاده متقلبانه از رایانه است .

مجازات کلاهبرداری سنتی :

جرم کلاهبرداری ساده مجازاتی برابر با یک تا ۷ سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار اخذ کرده‏ است را به دنبال دارد.

مجازات کلاهبرداری مشدد:

مجازات جرم کلاهبرداری مشدد از ۲ تا ۱۰ سال حبس و پرداخت‏ جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده و نیز انفصال ابد از خدمات دولتی تعیین شده است.

در هر دو حالت، اصل‏ مال اخذشده باید به صاحبش بازگردانده شود و در غیر این‏ صورت دادگاه می‏تواند به تقاضای مال‌ باخته  و به موجب ماده ۶۹۶ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، با فروش‏ اموال مجرم به استثنای مستثنیات دین، حکم را اجرا یا تا استیفای حقوق مال‌باخته، مجرم را در حبس نگه دارد.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی :

در مورد کلاهبرداری اینترنتی مطابق با ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 مجازات جرم کلاهبرداری رایانه ای یک تا سه سال حبس و رد مال به صاحب آن و پرداخت جزا نقدی معادل مال ماخوذه می باشد . بنابراین مجازات این جرم شامل حبس ، رد مال و پرداخت جزای نقدی می باشد.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

بر اساس  ماده 13 قانون جرایم رایانه ای :

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

ماده 741 قانون تعزیرات مصوب 1388 :

“هر کس به طور غیر مجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .”

با توجه به رشد استفاده از ارز های دیجیتال یکی از معضلات امروزه بروز کلاهبرداری های بزرگ در زمینه ارز دیجیتال می باشد.

 یکی از خدمات گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره پیرامون ارز دیجیتال می باشد.

در صورت دچار مشکل کلاهبرداری ارز دیجیتال شده اید ، در اسرع وقت با وکیل ارز دیجیتال ارتباط بگیرید و از حقوق و حرکات صحیح بعدی مطلع شوید.

مرجع صالح به رسیدگی:

در کلاهبرداری سنتی در مرحله اول ،مرجع رسیدگی دادسرای محل وقوع جرم است و در مرحله دوم دادسرای محل کشف جرم یا دستگیری مجرم و در مرحله سوم دادسرای محل سکونت مجرم.

 در مرحله بعد، دادگاهی که برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری صلاحیت دارد بسته به نوع جرم و شخص متهم است که بر اساس آن دادگاه عمومی، نظامی یا انقلاب خواهد بود.

اما در کلاهبرداری اینترنتی دادسرای جرایم رایانه ای، مرجع صالح برای رسیدگی است.

 

 

در صورتی که سوالی در مورد انواع کلاهبرداری ، یا جرائم رایانه ای  و.. را دارید و در تهران ساکن هستید می توانید از یکی از  ده وکیل خوب تهران که به شما معرفی میشود بهره ببرید.

همچنین اگر که تمایل به مطرح کردن سوال خود به صورت رایگان دارید ، می توانید از صفحه پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

و اگر که می خواهید در اسرع وقت پاسخ خود را بیابید ، مشاوره حقوقی تلفنی راهکار شماست .

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *