کودک آزاری در قانون

کودک آزاری در قانون


کودک آزاری (همچنین به خطر انداختن کودک یا بدرفتاری با کودک نیز نامیده می شود) بدرفتاری که شامل بی توجهی جسمی، جنسی، عاطفی یا روانی نسبت به کودک، به ویژه توسط والدین یا مراقب است.

مجازات کودک آزاری شامل سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده‌میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی می باشد. 

مجازات کودک آزاری ازسوی پدر شامل شش ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا تا پانزده میلیون (000 000 15) ریال جزای‌نقدی می باشد.

در صورت بروز کودک آزاری می توانید از وکیل خانواده متخصص کمک بگیرید  تا راهکار قانونی را به شما نشان دهد.

آیاکودک آزاری جرم است ؟

کودک آزاری (همچنین به خطر انداختن کودک یا بدرفتاری با کودک نیز نامیده می شود) بدرفتاری که شامل بی توجهی جسمی، جنسی، عاطفی یا روانی نسبت به کودک، به ویژه توسط والدین یا مراقب است.

کودک آزاری ممکن است شامل هرگونه اقدام یا عدم اقدام والدین یا مراقبی باشد که منجر به آسیب واقعی یا بالقوه به کودک می شود و می تواند در خانه کودک یا در سازمان ها، مدارس یا جوامعی که کودک با آنها در تعامل است رخ دهد.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

 

تعریف سازمان جهانی بهداشت ازکودک آزاری 

هر گونه بدرفتاری فیزیکی و یا عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا استثمار تجاری یا سایر انواع استثمار، که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقاء، رشد یا کرامت کودک در زمینه‌ی روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود.(تعریف سازمان جهانی بهداشت)

تعریف حقوقی کودک در مساله کودک آزاری:

با تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان که از مفاد پیمان نامه حقوق کودک الهام گرفته است،

کلیه اشخاص زیر ۱۸ سال تمام شمسی، صرف نظر از جنسیت، کودک و نوجوان محسوب می‌شوند و بنابراین مشمول حمایت‌های قانونی در برابر بزه‌دیدگی می‌گردند.

کودک آزاری در قانون
کودک آزاری

پدیده شوم کودک آزاری و بی توجهی به کودک :

کودک آزاری فقط به معنای کبودی دور چشم کودکان نیست.

اذیت و آزار جسمانی به دلیل علائمی که از خود به جای می گذارد، مسئله بسیار تکان دهنده ای هستند.

اما همه نشانه های کودک آزاری به یک اندازه آشکار نیستند. نادیده گرفتن نیازهای کودکان، قرار دادن آنها در موقعیت هایی خطرناک بدون مراقبت از آنها، قرار گرفتن در معرض موقعیت های تعرض جنسی، یا القاء احساس بی ارزش یا احمق بودن به آنها نیز نوعی کودک آزاری و بی توجهی محسوب می‌شود. این امر نیز می تواند آسیب های عمیق و ماندگاری بر روی بچه ها ایجاد کند.

مصادیق کودک آزاری :

کودک آزاری به هر نوع رفتاری گفته می شود که توسط والدین یا دیگران بر روی کودک(فرد زیر 18 سال) انجام می گیرد و به سلامتی جسمی و روانی وی آسیب می رساند.

کودک آزاری ممکن است به صورت انجام عمل «فعل» باشد مانند تنبیه بدنی و یا عدم انجام عملی«ترک فعل» باشد مانند گرسنه نگه داشتن عمدی کودک. رفتارهایی که به‌صورت تصادفی انجام می‌شوند کودک آزاری به حساب نمی‌آیند، مانند این‌که کودکی به علت تصادم با موتور دچار مصدومیت شود.

بعبارت بهتر بی توجهی وسهل انگاری نسبت به کودک ، سوء رفتارباوی ،خریدوفروش غیرقانونی کودک وانواع خشونت راشامل می شود.

گروه وکلای حق وران

 کودک آزاری والدین :

خشونت والدین نسبت به کودکان نوعی خشونت خانگی است. این بدرفتاری معمولاً به صورت کلامی یا فیزیکی ظاهر می شود.

عواقب تحمل آزار والدین برکودکان می تواند بسیار قابل توجه باشد و بر سلامت جسمی و روانی کودک، چه در زمان های کوتاه و چه در زمانهای طولانی، تأثیر بگذارد.

آزاروخشونت می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود که شامل ابعاد فیزیکی، کلامی، روانی، عاطفی و مالی می‌شود.

جرائم کودک آزاری:

مواردی که شامل صدمه عمدی، آسیب جسمی جدی، یا سوء استفاده جنسی باشد احتمالاً منجر به مجازات زندان می شود

1) کودک آزاری جسمی:

به هر نوع سوءرفتاری گفته می شود که بر روی جسم کودک انجام گرفته و موجب صدمه زدن به وی می شود مانند شکستن استخوان، سوزاندن پوست، ایجاد جراحت یا بریدگی یا کبودی بر روی جسم کودک.

2) کودک آزاری عاطفی (روانی)

به رفتارهایی گفته می شود که کودک را به لحاظ عاطفی (روانی) تحت تاثیر قرار میدهد مانند بی توجهی و غفلت نسبت به کودک، فراهم نکردن بهداشت،طردكردن، نادیده گرفتن،خرد کردن شخصیت، وادارکردن کودک به انجام رفتار نامناسب.

3) کودک آزاری جنسی :

به هر نوع بهره کشی جنسی از کودک گفته می شود که توسط افراد دیگر انجام می شود مانند ازدواج زود هنگام، لمس بدن کودک، وادار کردن کودک به مشاهده تصاویر و یا اعمال مستهجن.

شاید به این مطلب علاقه مند باشید :

حکم تجاوز پدر به دختر چیست 

تعرض جنسی در کودکی 

4) کودک آزاری صنعتی:

به استفاده از کودکان در انواع مشاغل گفته می شود مانند کار کردن کودکان در کارخانه ها، تولیدی ها،مزارع .

5) کودک آزاری تحصیلی :

به مجبور کردن کودک جهت گرفتن نمره بالا و تحصیل در مدارج بالا هنگامی که کودک به لحاظ ذهنی توانایی نداشته باشد کودک آزاری محسوب می شود.

جرایم کودک آزاری به دلیل آسیب پذیری و بی گناهی کودکان قربانی، جامعه را به شکلی فجیع آزار می دهد. این منجر به مجازات شدید برای کسانی می شود که به دلیل جدی تر به اتهامات کودک آزاری محکوم شده اند. اما جرایم کودک آزاری طیف وسیعی از تخلفات را در بر می گیرد.

گروه وکلای حق وران

مجازات کودک آزاری در قانون:

هر یک از والدین یا سرپرستان قانونی طفل و نوجوان و تمام اشخاصی که مسؤولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل را برعهده دارند، از ثبت نام و فراهم کردن موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط تحصیل، تا پایان دوره متوسطه امتناع کنند یا از تحصیل او جلوگیری کنند، مجازات جزای نقدی درجه هفت در نظر گرفته شده است که جزای نقدی درجه هفت بیش از ده میلیون ریال تا بیست میلیون ریال می‌باشد.

 هرگاه محکوم علیه پس از ابلاغ حکم قطعی از انجام تکلیف مقرر در مهلت تعیین شده از طرف دادگاه خودداری کند یا پس از اجرای حکم دوباره طفل و نوجوان را از تحصیل باز دارد به جزای نقدی درجه شش که جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال می‌باشد، محکوم می‌شود.

موادقانونی مجازات کودک آزاری :

♦ ماده 7 قانون حمایت ازاطفال و نوجوانان:

هر يك از والدين، اولياء يا سرپرستان قانوني طفل و نوجوان و تمام اشخاصي كه مسؤوليت نگهداري، مراقبت و تربيت طفل را برعهده دارند، چنانچه برخلاف مقررات قانون تأمين وسايل و امكانات تحصيل اطفال و جوانان ايراني مصوب ۳۰/۴/۱۳۵۳ از ثبت‌نام و فراهم‌كردن موجبات تحصيل طفل و نوجوان واجد شرايط تحصيل تا پايان دوره متوسطه امتناع كنند يا به هر نحوي از تحصيل او جلوگيري كنند، به انجام تكليف يادشده و جزاي نقدي درجه هفت قانون مجازات اسلامي محكوم مي‌شوند.

♦ ماده 8قانون حمایت ازاطفال و نوجوانان:

هر کس با تهدید، ترغیب یا تشويق موجب فرار طفل يا نوجوان از خانه يا مدرسه و يا ترک تحصیل وی شود یا اطفال يا نوجوانان را بدین منظور فريب دهد و يا موجبات آن را تسهيل يا فراهم كند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات‌هاي درجه شش قانون مجازات اسلامي محکوم میشود و در ‌صورت عدم تحقق فرار يا ترك تحصيل، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می شود.

شاید به این مطلب علاقه مند باشید :

کودک آزاری در قانون  

سوال 639 ( تجاوز به کودک 3 ساله )

 دیه کودک آزاری :

هرگاه در اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری اشخاص غیر از والدین نسبت به اطفال و نوجوانان نتایج زیر واقع شود، مقصر علاوه بر پرداخت دیه به‌شرح زیر مجازات میشود:

الف) فوت طفل یا نوجوان حسب مورد به مجازات حبس درجه پنج قانون مجازات اسلامي؛

ب) فقدان یکی از حواس یا منافع، قطع، نقص یا ازکارافتادگی عضو، زوال عقل یا بروز بیماری صعب‌العلاج یا دائمی جسمی یا روانی و یا ایراد جراحت از نوع جائفه یا بالاتر حسب مورد به مجازات حبس درجه شش قانون مجازات اسلامي؛

پ) نقصان یکی از حواس یا منافع، شکستگی استخوان یا دیگر اعضاء و یا بروز بیماری روانی به مجازات حبس درجه هفت قانون مجازات اسلامي؛

ت) جراحت سر و صورت و یا گردن در صورت عدم شمول هر یک از بندهای (ب) و (پ) به مجازات حبس درجه هشت قانون مجازات اسلامي؛

ث) آزار جنسی ناشی از بی توجهی و سهل انگاری شدید و مستمر حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه هشت قانون مجازات اسلامي.

شاید به این مطلب علاقه مند باشید :

 سوال388(اقدام کودک در معرض آسیب) 

سوال 80(تکلیف حضانت کودک پس از بلوغ)

وظیفه ناظرین به کودک آزاری :

دقت داشته باشید که مطابق ماده 17 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان: هر کس از وقوع جرم یا خطر شدید و قریب الوقوع علیه طفل یا نوجوانی مطلع باشد یا شاهد وقوع آن باشد و با وجود توانایی گزارش به مراجع صلاحیتدار از آن خودداری کند یا در صورت عدم دسترسی به مراجع و یا عدم تأثیر آنها در رفع خطر، از اقدامات فوری برای جلوگیری از وقوع خطر و یا تشدید نتیجه آن امتناع کند، در صورتی که این اقدام، خطری مشابه یا شدیدتر و یا خطر کمتر قابل توجهی متوجه خود او یا دیگران نشود، به یکی از مجازات های درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

سخن پایانی :

ذکراین نکته ضروری است که دفتر حمايت از اطفال و نوجوانان قوه قضائيه به منظور ايجاد زمينه‏ هاي همكاري با ساير نهادها، تهيه گزارشهاي موردي يا ادواري، انجام مطالعات و تحقيقات آماري و اطلاعاتي، پايش و ارزشيابي فعاليتهاي دفاتر استاني و شهرستاني در خصوص اجراي قانون حمایت ازاطفال ونوجوانان  در قوه‌قضائيه تشكيل شده است و جهت انجام بهتر این قانون درتمام شهرها دارای شعبه می باشد.

درپایان یادآوری می گردد گروه وکلای حق وران با دارا بودن بهترین وکیل خانواده  آماده ارائه بهترین دفاع از حقوق موکلین می باشد، تا حقوق قانونی شما در معرض تضییع قرار نگیرد.

 

گروه وکلای حق وران
گروه وکلای حق وران

 

 

مشاوره حقوقی رایگان

برای انجام مشاوره حقوقی رایگان از طریق دکمه زیر اقدام کنید

کارشناسان حق وران در اسرع وقت به سوال شما پاسخ خواهند داد. مشاهده سایر سوالات و پاسخ ها  در اینجا .

گروه وکلای حق وران پاسخگوی سوالات حقوقی شما در مسائل مختلف از قبیل کودک آزاری ، مشکل در روابط خانوادگی ، طلاق ،  مهریه و …، قاچاق کالا و ارز و …. می باشد.

حق وران در این لینک به معرفی 8 وکیل خوب تهران میپردازد تا با شناخت کامل از هر وکیل بتوانید مشاور حقوقی خود را انتخاب کنید.

خدمات حق وران به صورت ارائه مشاوره :

حضوری 

تلفنی 

آنلاین 

می باشد.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره حقوقی در کمترین زمان ممکن را دارید و یا نیاز به مشاوره تلفنی دارید از بخش مشاوره حقوقی تلفنی حق وران اقدام نمائید تا در کمترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

یکی از خدمات محبوب کاربران گروه وکلای حق وران ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان می باشد.

برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان می توانید از بخش پرسش و پاسخ اقدام نمائید.

وکلای حق وران راهنمای شما در رسیدن به نتیجه مطلوب می باشند. شماره تماس : ۰۹۱۲۹۴۲۶۶۷۴

ما را در اینستاگرام دنبال نمایید

 haghvaran@

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *