حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر

وکیل برای حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر


حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر از جمله مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است.

بانوان پس از  شروع زندگی مشترک برای هرگونه خروج از کشور باید برگه رضایت همسر را داشته باشند و این موضوع تا پایان زندگی مشترک پابرجاست.پ لذا بانوانی که به این موضوع اشراف داشته باشند؛ می‌توانند پیش از وقوع عقد اقدام به اخذ اجازه خروج از کشور و یا به وکالت بلاعزل از همسر خود درخواست کنند.

بر همین اساس تمامی بانوان ایرانی حتی برای تمدید گذرنامه هم نیاز به کسب اجازه کتبی همسر دارند.

در فرم‌های گذرنامه که ارائه می‌شود یک بخش مشخص جهت اعلام رضایت شوهر و امضای شوهر وجود دارد که در دفترخانه اسناد رسمی گواهی می‌شود.

لذا علاوه بر وکیل تابعیت وکیل خانواده می تواند نقش موثری را در اخذ وکالت بلاعزل برای امضای شوهر جهت خروج از کشور برای همسر  داشته باشد  و زوجه تا اخر ین زمانی که با همسر خود باشد نیازی به کسب اجازه در این خصوص نخواهد داشت.

آیا حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر امکان پذیر است؟

حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر امکان‌پذیر نیست

مگر اینکه زن در زمان عقد این شرط را در سند ازدواج قید کرده باشید.

یا اینکه زن می‌تواند اقدام به دریافت وکالت بلاعزل نماید و یک وکالت‌نامه رسمی از همسر خود دریافت کند که در طول زندگی از ارائه این برگه معاف باشد.

بنابراین همانطور که گفته شد حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر امکان‌پذیر نیست. مگر اینکه در یک بازه کوتاه مدت چند روزه در شرایط خیلی فورس ماژور مثلاً فوت بستگانه نزدیک؛ سفرهای زیارتی؛ ملاقات پدر و مادر؛ سفرهای پزشکی می‌باشد که باز هم با این حال ۱۰۰درصد نیست و صدور اجازه خروج از کشور فقط و فقط بر عهده دادگاه و دادستان است.

هم اکنون بهترین وکیل خوب تهران آماده ارائه مشاوره در خصوص نحوه اخذ اجازه از دادستان به شما بصورت مشاوره تلفنی و آنلاین می باشد.

 

کدام گروه از بانوان اصلاً نیاز به اجازه کتبی همسر ندارند

  • اگر خانم‌ها عقد باشند و در منزل پدری باشند در واقع در منزل مرد سکونت ندارند و واجد دریافت نفقه نباشند؛ نیازی هم به رضایت شوهر ندارند.
  • دسته دوم زنانی هستند که در خارج از کشور مقیم هستند.
  • دسته سوم بانوانی که عازم سفر حج تمتع باشند نیازی برای اجازه خروج از کشور ندارد.
حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر
  • دسته چهارم بانوانی هستند که پیش از ازدواج دارای گذرنامه بوده‌اند و تا زمانی که گذرنامه اعتبار داشته باشد نیازی به اجازه خروج از کشور توسط همسر ندارند.

حکم خروج از کشور بدون اجازه شوهر در عقد موقت

زمانی که زن در عقد موقت زوج باشد و قصد خروج از کشور را داشته باشد؛ نیازی به اخذ اجازه جهت خروج از کشور ندارد و تنها تمامی این حقوق مشمول زمانیست که زن عقد دائم باشد.

اجازه دادستان برای اجازه خروج بانوان از کشور

مطابق اصل چهلم قانون اساسی وقتی که شوهر از اختیارات قانونی که دارد به ضرر زوجه اقدام می‌کند مطابق این اصل اختیار به صورت ضمنی و تلویحی شوهر اخذ شده و محدود می‌شود.

زن با ارائه مدارک مستند و مثبت با مراجعه به دادستان ‌تواند از حق خود دفاع کند.

حال دادستان به عنوان قائم مقام شوهر اگر سفر زن را ضروری تشخیص دهد؛ اذن خروج صادر میکند.

برای اینکه زن بلاتکلیف نباشد؛ حداکثر ظرف سه روز از زمان تاریخ درخواست؛ نظریه به مراجع صادر کننده گذرنامه اعلام می‌شود.

اگر دادستان سفر زن را غیر ضروری بداند مختار است تا حداکثر سه روز نسبت به رد درخواست او اعلام کند. بر همین اساس مطابق بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه زن با ارائه درخواست خود به دادستان محل خود مراجعه می‌کند و پس از بررسی نتیجه اعلام خواهد شد.

حکم خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر
دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *