حق و حقوق زن برای طلاق

وکیل برای حق و حقوق زن برای طلاق


حق و حقوق زن برای طلاق شامل حق و حقوق مالی و حق و حقوق غیرمالی ازدواج می‌شود .

حق و حقوق مالی زن شامل: مستمری شوهر؛ ارثیه از شوهر؛ تنصیف اموال و دارایی‌های زوج ؛ موارد مشابه می‌باشد.

حق و حقوق غیرمالی شامل: حسن معاشرت؛تقویت مبانی خانواده؛ تربیت فرزندان؛ همکاری در کارها ، احترام به حق و حقوق یکدیگر ‌می باشد.

حق و حقوق زن برای طلاق بر اساس شرایط می‌تواند متفاوت باشد.  اما به طور کلی می‌توان گفت از جمله حق و حقوقی که زن در زمان طلاق می‌تواند از آن استفاده کند؛ شامل: مهریه؛ نفقه؛ اجرت المثل؛ نحله می‌باشد.

اما علاوه بر تمامی موارد گاهی ممکن است زوجه در زمان عقد برخی از حق و حقوق دیگر را نیز در سند ازدواج قید کند. از جمله حق و حقوقی که زن می‌تواند برای خود بگیرد شامل: حق مسکن؛ حق حضانت؛ حق طلاق؛ حق خروج از کشور؛ حق تحصیل؛ حق سفر؛ حق کار؛ حق مستمری شوهر؛ حق ارث و غیره می‌باشد.

زن برای اینکه بتواند از تمامی حق و حقوق خود بهره ببرد باید به تمامی موارد آگاهی داشته باشد بهمین دلیل میتواند به کمک وکیل خانواده یا مشاوره با بهترین وکیل خوب تهران در حوزه طلاق و مهریه اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه به معرفی و توضیح هر یک از این حقوق مالی و غیرمالی خواهیم پرداخت.

تمام حق و حقوق زن برای طلاق

نفقه؛ اجرت المثل؛ مهریه؛ نحله؛ حق طلاق؛ حق حضانت؛ حق تنسیف دارایی

نفقه چیست و چقدر است ؟

مطابق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل تمامی نیازهای متعارف و متناسب با شرایط زوجه می‌باشد. شامل: خانه؛ لباس؛ غذا؛ وسیله منزل؛ هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خدمتکار در صورت عادت زن یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

زوجه برای دریافت نفقه می‌تواند اقدام به طرح شکایت کرده؛ اموال زوج را توقیف کند. در صورتی که زوج ۶ ماه نفقه نپردازد با طرح دادخواست مطالبه نفقه در مرحله اجرا زوجه حق طلاق خواهد داشت.

نفقه زوجه بر تمامی بدهی‌های مرد مقدم می‌باشد.

نکته:

در عقد موقت زن حق نفقه ندارد.

مگر اینکه در شروط عقد قید شده باشد. نرخ و میزان نفقه بر اساس نرخ شاخص تورم بانک مرکزی و شرایط خاص زن تعیین می‌شود و کارشناس نفقه آن را تعیین کرده و رای صادر می‌شود میزان نفقه برای زن شاغل با غیر شاغل تفاوتی ندارد.

در صورت عدم پرداخت نفقه زوج مشمول حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌شود.

حق و حقوق زن برای طلاق

اجرت المثل چیست و چقدر است؟

اجرت المثل در واقع همان اجرت کارهایست که زن در طول زندگی مشترک خود در منزل شوهر انجام می‌دهد که به آن اجرت المثل ایام زوجیت یا اجرت المثل زندگی گفته می‌شود.

از جمله شرایط استحقاق اجرت المثل می‌توان گفت: زوجه کارهایی که شرعاً وظیفه ندارد را به دستور همسرش انجام داده باشند.

ضمن اینکه قصد انجام دادن رایگان کارها را نداشته باشد و باید این را در دادگاه اثبات کند تا دادگاه بتواند حکم پرداخت اجرت المثل ایام زوجیت زن را بدهد.

زوجه برای مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی باید اقدام به تنظیم دادخواست و تعیین سنوات زندگی نماید. در ازدواج موقت اجرت المثل ایام زناشویی مستلزم توافقات اولیه می‌باشد. پس از تنظیم دادخواست؛ نوبت به دادرسی اجرت المثل می‌رسد که مراحل دادرسی توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرد و اوضاع و احوال ملک؛ محل زندگی؛ همه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

البته زوجه می‌تواند به نظر کارشناس نیز اعتراض داشته باشد. چون که اجرت المثل همه زنان یکسان نیست و تشخیص آن بر عهده کارشناس اجرت المثل می‌باشد. از جمله عواملی که بر روی اجرت المثل زن تاثیر دارد ؛شامل تحصیلات زوجه؛ تعداد فرزندان؛ وضعیت اشتغال؛ محل زندگی؛ امکانات زندگی مشترک ؛داشتن خدمتکار؛ نقل مکان‌های متعدد و بسیاری دیگر از فاکتورهای تشخیصی….می باشد.

حق و حقوق زن برای طلاق

مهریه

یکی دیگر از حق و حقوق زن برای طلاق مهریه می‌باشد. مهریه به محض عقد نکاح دائم یا موقت به مالکیت زن در خواهد آمد که می‌تواند در آن تصرف کند. مهریه به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه می‌باشد.

از جمله انواع مهر بر اساس قانون مدنی شامل: مهرالمسمی، مهرالسنه، مهرالمثل، مهرالمتعه می باشد.

مهرالمسمی

یکی از انواع مهر است که با عقد نکاح دائم و با توافق طرفین عنوان مهریه زوج مشخص می‌شود.

مهرالمثل

مطابق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی وقتی که مهرالمسمی مجهول باشد و مالیت نباشد؛ ملک نباشد تعیین می‌شود و زوجین نزدیکی داشته‌اند که در این گونه مواقع کارشناس دادگاه بر اساس موقعیت شخصی فرد؛ تحصیلی موقعیت شغلی موقعیت خانوادگی و موقعیت اجتماعی زن را بررسی می‌کند و میزان مهریه را نسبت به سایر اقارب و نزدیکان او مشخص می‌کند.

دفتر مرکزی : تهران خیابان میرزای شیرازی ، بالاتر از مطهری ، پلاک ۲۱۹ ، طبقه پنجم ، واحد دو ، گروه وکلای حق وران
پست الکترونیک: haghvaran@gmail.com

مهرالمتعه

مهرالمتعه زمانی به زن تعلق می‌گیرد که زن و مرد عقد کرده باشند. اما مهر تعیین نکرده باشند و نزدیکی بین زوج و زوجه اتفاق نیفتاده باشد که در این صورت زن مستحق مهرالمتعه می‌باشد اما اگر مرد آن را طلاق دهد؛ زن مستحق مهرالمثل نیز خواهد بود.

دقیقاً مطابق با ماده ۱۰۸۴ قانون مدنی بر خلاف مهرالمثل در مهرالمتعه کارشناس شرایط اقتصادی مرد را در نظر می‌گیرد.

مهرالسنه

در واقع این نوع از مهر در قانون مدنی ذکر نشده بلکه تعریف فقهی دارد و مهریه حضرت فاطمه دختر پیامبر است و مبلغ آن ۵۰۰ درهم می‌باشد. اگر در سند ازدواج این مبلغ درج شود باید به نرخ روز محاسبه شود.

مهریه عندالمطالبه

مهریه در مطالبه مربوط به زمان حال بوده و به محض مطالبه زن باید به او پرداخت شود. اگر مرد نتواند به صورت یکجا پرداخت کند؛ باید اقدام به اثبات اعسار در دادگاه کرده و درخواست تقسیم مهریه نماید.

مشاوره حقوقی تلفنی

مهریه عندالاستطاعه

در این گونه مهریه‌ها زن باید استطاعت و توانایی مرد را برای پرداخت مهریه ثابت کند اگر مرد توانایی پرداخت نداشته باشد ملزم به پرداخت مهریه نیست.

نحله

نحله زمانی به زوج تعلق می‌گیرد که زوج بخواهد زن خود را طلاق دهد و در صورتی که زوجه مستحق دریافت اجرت المثل نباشد؛ دادگاه مبلغی را تحت عنوان نحله تعیین می‌کند که زوج به زوجه بپردازد. از جمله نکاتی که در میزان مبلغ نحله مورد توجه هست توانایی و تمکن مالی مرد می‌باشد که بر اساس سنوات زندگی مشترک و کارهایی که زوجه در منزل زوج در طول زندگی مشترک انجام داده است تعیین می‌شوند.
از جمله تمام حق و حقوق زن ای طلاق که می‌تواند بدون قید و شرط و بر اساس شرایط مشخص از زوج بگیرد مواردی بود که در بالا به آن اشاره شد لذا بانوان برای اینکه بتوانند از تمامی حق و حقوق خود بهره‌مند شوند بهتر است تا در هر زمینه از بهترین وکیل خوب تهران در حوزه تخصصی خانواده بگیرند. وکیل طلاق؛ وکیل نفقه؛ وکیل اجرت المثل همه این‌ها می‌تواند شما را در روند سریع پرونده هم کمک کند و هم به نتیجه معقول برساند.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *