سقط جنین در دعوا

سقط جنین در دعوا 09129426674


سقط جنین در دعوا موجب قصاص نخواهد بود و شخص مرتکب محکوم به پرداخت دیه است. حتی اگر نوزاد سقط نشود و بعد از تولد دچار نقص عضو شود یا بعد از تولد فوت کند این دیه پابرجا خواهد بود. اما اینکه میزان دیه سقط جنین چقدر است؟ شما می‌توانید در این گونه مواقع از وکیل سقط جنین مشاوره حقوقی بگیرید.

خواهید دانست که میزان دیه سقط جنین در دعوا مطابق با ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود. میزان دیه بین جنین دختر و پسر متفاوت است. برای چند جنین هم دیه‌های جداگانه محاسبه می‌شود. البته برای اینکه سقط جنین در دعوا محرز باشد باید بتوان آن را از طریق مدارک پزشکی؛ شواهد قانونی؛ شواهد شخصی و اخلاقی اثبات کرد .

برای همین منظور بهتر است برای اثبات سقط جنین در موقع دعوا حتماً از بهترین وکیل خوب تهران کمک بگیرید تا علاوه بر ارائه راهکارهای قانونی به شما در نحوه اثبات یا دفاع در برابر اتهام به سقط جنین کمک کند.

دفاع از

تمامی حقوق قانونی

پرداخت

بصورت توافقی

مشاوره رایگان

با کارشناسان حقوقی

وکالت پرونده

تا صدور رای قطعی

همراهی وکیل

همراه شما در تمام جلسات

نحوه ارتباط

آنلاین و حضوری

نحوه پیگیری

پشتیبان اختصاصی

انواع وکلا

خانم  و آقا

سقط جنین در دعوا

سقط جنین در دعوا به تنهایی نمی‌تواند عامل سقط محسوب شود ,البته ممکن است دعوا و درگیری‌های حقوقی باعث تنش و استرس در خانم‌های باردار شود که ممکن است عواقب منفی برای جنین در بر داشته باشد. به همین دلیل بهتر است که دعوا و درگیری‌های حقوقی بین زوجین به صورت آرام و با رعایت حقوق و مقررات مربوطه حل شود.

همانطور که از نظر پزشکی اثبات شده است؛ استرس و اضطراب برای زن باردار خوب نیست. اما بر اساس تخمین‌های زده شده از هر ۱۰ تا ۲۰ درصد از بارداری‌های که با استرس در ارتباط بوده به سقط جنین ختم شده است. آزار فیزیکی نیز می‌تواند عاملی برای سقط جنین باشد

این خشونت علاوه بر آسیب به نوزاد به مادر هم آسیب می‌رساند. چون باعث می‌شود تا نوزاد زودتر به دنیا بیاید و در اکثر موارد کودکانی که ین شرایط به دنیا می‌آیند دچار آسیب‌های جسمی هستند.

سقط جنین در دعوا

مجازات سقط جنین در دعوا

زمانی که سقط جنین در دعوا از طریق مراجع قانونی محرز باشد مطابق ماده ۳۰۶ قانون مجازات اسلامی برای جنایت عمدی که بر جنین صورت گرفته هر چند بعد از حلول روح باشد؛ موجب قصاص نیست و در این گونه مواقع شخص مرتکب علاوه بر اینکه محکوم به پرداخت دیه می‌شود به مجازات تعزیری مقرر در کتاب پنجم تعزیرات نیز محکوم خواهد شد.

گاهی مواقع ممکن است جنین سقط نشود و بلکه زمانی که متولد می‌شود دچار نقص عضو یا مرگ بعد از تولد شود. در این گونه مواقع که جنین قابلیت ادامه حیات برخوردار باشد اما به نقص عضو یا مرگ بعد از تولد دچار شود نیز همچنان حکم قصاص ثابت خواهد بود.

در حالت عادی برای سقط جنین باید منوط به شرایط مختلفی اقدام به سقط جنین کرد:

از مهم‌ترین موارد بیماری مادر می‌باشد؛ در واقع زمانی که بارداری برای مادر خطرات جانی در پی داشته باشد. از مراجع قانونی صدور مجوز برای سقط جنین صادر خواهد شد .یا اینکه نوزاد ناهنجاری‌هایی داشته باشد که صلاح و مصلحت آن در سقط شدن باشد یا سن بارداری مادر در موقع لقاح کمتر از چهار ماه باشد. هرگونه سقط در غیر از این موارد مشمول مجازات سقط جنین خواهد شد و باید دیه پرداخت شود.

سقط جنین در دعوا

میزان دیه سقط جنین در دعوا

  • مطابق با ماده ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی میزان دیه سقط جنین شرح زیر می‌باشد:
  • دو صدم دیه کامل برای نطفه‌ای که در رحم مستقل شده باشد تعیین شده است.
  • ۴ صدم دیه کامل برای علقه جنین به صورت خون بسته می‌باشد تعیین شده است.
  • ۶ صدم دیه کامل برای مزقه یعنی حالتی که جنین مانند توده گوشتی می‌باشد.
  • هشت صدم دیه کامل برای اعزام یعنی حالتی که جنین در آن استخوان دمیده شده ولی گوشت روییده نشده باشد.
  • یک دهم دیه کامل برای جنینی که دارای گوشت و استخوان بندی کامل است اما روح در آن دمیده نشده است.
  • دیه کامل برای جنینی که روح در آن دمیده شده باشد در نظر گرفته می‌شود.

 

تفاوت دیه سقط جنین دختر و پسر در دعوا

همانطور که می‌دانید شرع اسلام در خصوص دیه بین زن و مرد تفاوت قائل شده است و دیه کامل برای قتل مرد مسلمان تعیین شده است و طبق قانون مجازات اسلامی دیه کامل زن مسلمان نصف دیه مرد می‌باشد. بر همین اساس طبق ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص میزان دیه زن و مرد همین تفاوت در خصوص جنین دختر و پسر مصداق دارد.

یعنی دیه جنین دختر نصف دیه جنین پسر می‌باشد. البته درباره اعضای بدن نیز تا زمانی که دیه عضو یک سوم دیه کامل نباشد؛ بین زن و مرد تساوی برقرار است. اگر بیشتر از یک سوم باشد دیه زن نصف دیه مرد خواهد بود.

دیه سقط چند جنین در دعوا

دیه سقط چند جنین در دعوا

اگر زن در زمان بارداری در رحم چند جنین داشته باشد ؛هر کدام از جنین‌ها یا همه آنها دارای دیه جداگانه می‌باشد. همچنین اگر در دعوا به سایر اعضا بدن جنین که دارای استخوان بندی کامل است اما روح ندارد آسیبی وارد شود؛ دیه جنین در همین مرحله محاسبه می‌شود.

در صورت پیدایش روح مطابق با جنسیت جنین دیه محاسبه می‌شود. اگر جنین فوت شده بر اثر جنایتی سقط شده باشد؛ بر اثر همان جنایت نیز دیه جنین باید پرداخت شود.مطابق ماده ۷۱۷ قانون مجازات اسلامی در زمان سقط جنین در دعوا شخص مجرم علاوه بر پرداخت دیه یا عرش جنایت بر مادر باید دیه جنین در هر مرحله از رشد را پرداخت کند در واقع دیه مادر به اضافه دیه جنین.

مجازات سقط جنین غیر عمدی

گاهی ممکن است در دعاوی که سقط جنین ناشی از ضرب و جرح عمدی می‌باشد ولی شخص مرتکب قصد جرم سقط جنین را نداشته باشد؛می‌توان شخص را محکوم به جرم سقط جنین عمدی نمود ولی باید طبق مقررات دیه را بپردازد.

نحوه اثبات سقط جنین

زمانی که شخصی محکوم به سقط جنین در دعوا باشد و باید دیه پرداخت کند برای اثبات سقط جنین باید روش‌های قانونی اقدام کرد. از جمله روش‌های اثبات سقط جنین در دعوا شامل:

  • اثبات از طریق مدارک پزشکی

در این روش معمولاً مدارک پزشکی اعم از سونوگرافی؛ گزارش پزشک ؛آزمایش خون و تست‌های مربوط به سقط جنین ‌می تواند اثبات کننده وجود سقط جنین به خاطر دعوا باشد.

  • اثبات از طریق شواهد قانونی

زمانی که در دعوا جنین سقط شده باشد؛ یکی از شواهد قانونی در این خصوص می‌تواند شامل گواهی پزشک؛ گزارش پلیس ؛گزارش بیمارستان و سایر مدارک قانونی مرتبط با سقط می باشد.

  • شواهد شخصی

یکی از شواهد دیگر شامل شواهد شخصی است که شامل خود فرد که سقط جنین را تجربه کرده است یا افرادی که در محل دعوا حضور داشتند و شاهد آسیب به زن حامله بودند و شاهد سقط جنین بودند.

  • شواهد اخلاقی

در اینگونه مواقع شواهد اخلاقی شامل نظریات اخلاقی ؛اصول اخلاقی و یا مدارک مرتبط با اخلاق و سقط جنین می‌باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *