حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

وکیل برای حق ملاقات فرزند قبل از طلاق : 09129426674


حق ملاقات فرزند قبل از طلاق از جمله مواردی است که در صورت توافق طرفین بدون بروز هرگونه مشکلی امکان‌پذیر است اما مشکل از آن جایی شروع می شود که دو طرف به موضوع توافق نداشته باشند.

مطابق قانون هر کدام از طرفین که حضانت فرزند را ندارد؛ این حق برای او به رسمیت شناخته می‌شود و در واقع شخص می‌تواند از دادگاه درخواستی مبنی بر ملاقات فرزند قبل از طلاق ارائه کند و از حق خود بهره‌مند باشد.

درخواست حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

درخواست حق ملاقات فرزندان از جمله حق و حقوقی است که شما می‌توانید در صورت عدم رعایت این حق از طرف مقابلتان شخصاً به صورت قانونی و یا به کمک وکیل خانواده اقدام کنید. چون در برخی مواقع امکان طولانی شدن پروسه دادرسی وجود دارد که شما می‌توانید از این حق و حقوق خود نیز استفاده کنید .

مطابق ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی در خصوص حق ملاقات فرزند قبل از طلاق اذعان داشته است که چنانچه به علت طلاق یا به هر دلیلی پدر و مادر کودک در یک منزل سکونت نداشته باشند هر یک از والدین که کودک تحت حضانت او نباشد حق ملاقات با فرزند خود را خواهد داشت .

بر اساس همین قانون حق ملاقات فرزند وجود داردمگر در شرایط خاص و ویژه‌ای در این زمینه وجود دارد که ممکن است مصلحت کودک در بین باشد. در این گونه موارد مدت زمان ملاقات با فرزند می‌تواند بیشتر یا کمتر شود.

زمان و مکان ملاقات فرزند

درخواست حق ملاقات فرزند قبل از طلاق
درخواست حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

در صورتی که هر یک از زوجین بر سر ملاقات با فرزند در زمان ملاقات و مکان ملاقات دچار مشکل باشند می‌توانند اختلافات خود را از طریق مراجع قانونی حل کنند.

روش ملاقات با فرزند قبل از طلاق

با توجه به اهمیت حق ملاقات فرزند قبل از طلاق که از طرف دادگاه خانواده مورد حمایت قرار گرفته است؛ مطابق ماده ۱۱۷۴ در خصوص زمان و مکان ملاقات با فرزند اگر اختلافی بین پدر و مادر باشد؛ دادگاه موظف به رسیدگی به موضوع خواهد بود تا بتوانند در خصوص زمان و مکان به توافق برسند.

مدت زمان ملاقات هم از طرف دادگاه مشخص می‌شود .هیچ یک از والدین نمی‌تواند این مدت زمان را تعیین کند. درگذشته ملاقات کودک در کلانتری انجام می‌شد؛ اما چون محیط کلانتری برای کودکان ناخوشایند است و می‌تواند برای روحیه آنها آسیب زا باشد .

مطابق ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده سال ۹۱ قوه قضاییه جهت ملاقات پدر و مادر با کودک راهکارهایی را فراهم کرده است. بر اساس ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مقرر شده که رئیس کل دادگستری استان باید در حوزه قضایی محل محل‌هایی با فضای مناسب به روحیات کودکان و با توجه به امکانات و منابع انسانی سازمان بهزیستی ادارات تعاون کار رفاه اجتماعی و بهداشت و سایر مراکز مربوطه با تعداد کافی مددکار اجتماعی و در صورت نیاز مامور انتظامی محیطی را جهت ملاقات والدین با اطفال اختصاص دهد.

حکم ممانعت از ملاقات با فرزند

حق ملاقات فرزند قبل از طلاق تحت هیچ شرایطی زایل نخواهد شد. بر همین اساس والدی که حضانت بر عهده اوست وظایفی بر عهده دارد؛از جمله اینکه نمی‌تواند مانع از ملاقات فرزند با طرف دیگر خودداری کند و هرگونه ممانعت فردی که حضانت بر عهده دارد مشمول ضمانت اجرای قانونی خواهد شد و در قانون برای آن مجازات جزای نقدی و بازداشت پیش بینی شده است.

چرا که آرامش فرزندان علاوه بر تامین نیازهای مادی باید از نظر امنیت معنوی نیز تضمین شود و هرگونه ممانعت از ملاقات با فرزند می‌تواند آسیب‌های روحی و معنوی زیادی را برای فرزند و پدر یا مادر در پی داشته باشد.

حکم ممانعت از ملاقات با فرزند
ضمانت اجرای جلوگیری از حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

در همین راستا قانون حمایت از خانواده برای جلوگیری از ملاقات با فرزند ضمانت‌های اجرایی در این خصوص در نظر گرفته است که شامل موارد زیر می‌باشد:

مطابق ماده ۴۱ قانون حمایت از قانون مصوب سال ۹۱ هر موقع دادگاه متوجه شود که توافقات و حضانت و نگهداری کودک به مصلحت کودک نباشد و اگر مسئول حضانت از تکالیف خود سرپیچی کند و مانع از ملاقات طفل با طرفی که حضانت بر عهده ندارد شود می تواند در خصوص واگذاری حضانت به شخص دیگر بر اساس رعایت مصلحت کودک تصمیم لازم را بگیرد.

 

بر اساس ماده ۵۴ قانون حمایت از خانواده در صورتی که شخصی که حضانت کودک را بر عهده داردمانع از ملاقات کودک با شخص ذیحق شود؛ برای بار اول به مجازات نقدی درجه ۸ و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

 

مطابق ماده ۴۰ قانون حمایت از خانواده چنانچه شخصی که حضانت طفل را بر عهده دارد ؛مانع از ملاقات طفل با شخص ذینفع باشد؛ بر اساس تقاضای ذینفع و به دستور دادگاه صادر کننده رای نخستین تا زمان اجرای حکم بازداشت خواهد شد .بنابراین شخصی که حضانت فرزند با اوست نمی‌تواند اقدام به استرداد فرزند و یا مانع از ملاقات با فرزند شود.

 

مطابق ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده نمی‌توان فرزند کوچک یا مجنون را بدون رضایت مادر ولی قیم یا شخصی که حضانت و نگهداری فرزند بر عهده اوست از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد. تنها در صورتی امکان پذیر است که دادگاه مصلحت کودک و مجنون را بداند که در این صورت بنابر درخواست ذینفع برای تضمین بازگرداندن کودک و مجنون تامین مناسبی اخذ می‌شود.

بر حسب تمامی مفاد قانونی فوق شما میتوانید درکنار بهترین وکیل خوب تهران علاوه بر ملاقات فرزند نسبت به سایر حقوق تضعیع شده خود و فرزندتان در همین خصوص اقدامات قانونی را فورا پیگیری کنید

 

ضمانت اجرای جلوگیری از حق ملاقات فرزند قبل از طلاق

همانطور که اشاره شد آرامش؛ شادی تضمین نیازهای مادی و معنوی از حق و حقوق کودکان محسوب می‌شود که باید تضمین شود .لذا خودداری از ملاقات با کودک می‌تواند آسیب‌های روحی را برای کودک در پی داشته باشد. به خاطر همین ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات فرزند به این صورت می‌باشد.

مطابق با ماده ۴۱ قانون حمایت از قانون مصوب سال ۱۳۹۱ چنانچه دادگاه تشخیص دهد شخصی که حضانت را بر عهده گرفته نسبت به نگهداری و سایر امور مربوط به کودک به خوبی عمل نمی‌کند یا بر خلاف آن عمل کند یا مانع از ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذیحق شود می تواند در خصوص واگذاری حق حضانت طفل به دیگران تصمیم صحیح را بگیرد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *