مالیات بر ارث ملک تجاری

مالیات بر ارث ملک تجاری 09129426674


مالیات بر ارث ملک تجاری شامل دو بخش سرقفلی و ملکیت مغازه است که برای محاسبه آن بر اساس درجه و طبقه ورثه مالیات ملک تجاری محاسبه می‌شود. نرخ مالیات وابستگان درجه یک ۳۵ درصد؛ درجه دو ۴۵ درصد؛ درجه سه 65 درصد می‌باشد.

در زمان محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری حتماً از وکیل مالیات و یا وکیل ارث کمک بگیرید. چرا که وکلا می‌توانند میزان مالیاتی را بر اساس میزان ارزش سرقفلی مغازه اجناس داخل فروشگاه و حتی مالیات بر ارث انبار تجاری که محاسبه می‌شود, پس از محاسبه اقدام به درخواست تخفیف از طریق قانونی کنند.

دفاع از

تمامی حقوق قانونی

پرداخت

بصورت توافقی

مشاوره رایگان

با کارشناسان حقوقی

وکالت پرونده

تا صدور رای قطعی

همراهی وکیل

همراه شما در تمام جلسات

نحوه ارتباط

آنلاین و حضوری

نحوه پیگیری

پشتیبان اختصاصی

انواع وکلا

خانم  و آقا

مالیات بر ارث ملک تجاری

مالیات بر ارث ملک تجاری

همانطور که می‌دانید ملک تجاری شامل مغازه؛ حجره؛ دکه؛ سوپر و کلاً واحدهای تجاری را شامل می‌شود. چون که این املاک تجاری هستند؛ اهمیت ویژه‌ای دارند. چون که دارای ارزش و قیمت بالاتری هستند. مالیات بر ارث ملک تجاری شامل: دو بخش سرقفلی و ملکیت مغازه می‌شود؛ که در زمان محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری این بخش‌ها به صورت جداگانه باید محاسبه شوند. سپس ترکیب می‌شوند و در نهایت میزان مالیات بر ارث ملک تجاری تعیین می‌شود.

در محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری ‌عملیات های محاسباتی بسیار اهمیت دارند؛ چون که روش‌های محاسباتی نشات گرفته از عوامل موثر در میزان مالیات خواهد بود.
مالیات بر ارث ملک تجاری از نوع مالیات‌های مستقیم محسوب می‌شود.

میزان نرخ مالیات بر ارث با توجه به نوع دارایی ؛نوع ملک تجاری می‌تواند متغیر باشد. مثلاً: املاک تجاری چون که انواع مختلفی دارند؛ مثلاً: فروشگاه؛ حجره؛ دکان؛ دکه؛ سوپر و موارد مشابه…

این نوع دارایی‌ها بسیار مهم می‌باشد. برای محاسبه مالیاتی ملک تجاری معمولاً یک فرایند پیچیده وجود دارد. چون برای تعیین میزان مالیات بر اساس ارزش سرقفلی مغازه ‌باشد که توسط اداره مالیات و دارایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعضاً ممکن است میزان ارزش سرقفلی از ارزش واقعی مغازه بیشتر شود که در نتیجه می‌تواند بدهی مالیاتی بیشتری را در بر داشته باشد.

حال میزان مالیات بر ارث بستگان بر اساس درجه‌بندی متفاوت است. به عنوان مثال نرخ مالیاتی برای وابستگان درجه یک ۳۵ درصد محاسبه شده است.

شماره تماس بهترین وکیل جعل سند در تهران : 09129426674
مالیات بر ارث ملک تجاری

میزان درصد مالیات بر ارث مغازه

گفتیم نرخ مالیاتی مصوب بستگی به شرایط مختلف دارد. این شرایط شامل: حوزه قضایی مغازه؛ ارزش مغازه؛ رابطه ورثه با متوفی؛ معافیت‌های مالیاتی؛ تخفیف‌های مالیاتی می‌باشد.

روش محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری

محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری منوط به چند مرحله است.

مرحله اول دارایی مغازه ارزیابی می‌شود؛ دارایی‌ها شامل خود مغازه؛ موجودی‌های مغازه؛ تجهیزات و ابزارآلات؛ اجناس مغازه که در آن وجود دارد. همگی جزو ارزش دارایی و دارایی مغازه محسوب می‌شود.

مرحله دوم شامل: پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های مغازه می‌باشد. این بدهی‌ها شامل بدهی معوقه وام؛ وام مسکن مرتبط با مغازه را شامل می‌شود که تمامی این مبالغ پرداخت شده و در نهایت به مبلغ باقیمانده مالیات خواهد رسید.

مرحله سوم در واقع آخرین مرحله می‌باشد که میزان مبلغ نهایی مالیات بر ارث تعیین می‌شود. این مبلغ بر اساس حوزه قضایی و ارزش دارایی متغیر است.برای محاسبه این مبلغ شما می‌توانید از وکیل مالیاتی مشاوره حقوقی بگیرید.

از آنجایی که محاسبات دقیق مالیاتی جهت انطباق با قانون و پیشگیری از مجازات قانونی اهمیت دارد بهتر است تا با مشخص شدن نرخ مالیات آن را به مبلغ مشمول مالیات جهت محاسبه مالیات بر ارث ملک تجاری بدهکار در مغازه اعمال کنید.اگر به این مراحل آشنایی دارید پیشنهاد میکنیم حتما هم اکنون با بهترین وکیل خوب تهران مشاوره حقوقی داشته باشید تا علاوه بر محاسبات مالیاتی بتوانید مشمول تخفیفات مالیاتی نیز شوید.

میزان درصد مالیات بر ارث مغازه

قانون مالیات بر ارث ملک تجاری

 در این قانون برای مشمولین قدیم مطابق با ارزش تمام مغازه در نظر گرفته می‌شود و نرخ مالیات آن بر اساس این ارزش قابل احتساب است.

  • اگر ارزش مغازه بالاتر از ۵۰ میلیون تومان باشد؛ بهای مالیات برای مشمولین طبقه اول ۳۵ درصد  محاسبه می‌شود.
  • برای مشمولین طبقه دوم ۴۵ درصد 
  • برای ورثه طبقه سوم ۶۵ درصد قابل محاسبه خواهد بود.

در قانونی که از سال ۹۵ به بعد وضع شد قانون مالیات بر ارث مغازه هر درصدها برای طبقه اول ورثه ۳ درصد؛ برای طبقه دوم ورثه ۶ درصد و برای طبقه سوم ورثه ۱۲ درصد محاسبه می‌شود.

 

نحوه محاسبه مالیات بر اجناس موجود در ملک تجاری

 جهت محاسبات مالیاتی بر ارث اجناس داخل مغازه در مرحله اول باید ارزش هر دسته از اجناس محاسبه شود.سپس مالیات هر دسته بر اساس نرخ‌های مشخص محاسبه شود. محاسبه ارزش اجناس برای طبقه اول ورثه ضربدر ۱۰ درصد؛ محاسبه ارزش اجناس طبقه دوم ورثه ضرب در ۲۰ درصد؛ محاسبه ارزش اجناس طبقه سوم ضربدر ۴۰ درصد خواهد شد.

نحوه محاسبه مجموع مالیات بر ارث ملک تجاری

 مالیات ارث طبقه اول+ مالیات ارث طبقه دوم+ مالیات ارث طبقه سوم= مجموع مالیات بر ارث

 

برای پرداخت مالیات ارث املاک تجاری به کجا باید مراجعه کنیم؟

جهت پرداخت مالیات املاک تجاری که جزء مالیات بر دارایی هستند؛ باید به سازمان امور مالیاتی در آخرین اقامتگاه متوفی مراجعه کنیم. سپس بخشی که ملک تجاری در آن قسمت قرار گرفته شده است و مسئول بررسی و پرداخت‌های مالیاتی است امور محاسباتی را بر عهده دارد.

عوامل موثر در محاسبات مالیاتی در ارث املاک تجاری

  • تعیین میزان ارزش سرقفلی مغازه
  • محاسبه مالیات بر ارث سرقفلی
  • محاسبه مالیات بر ارث اجناس داخل فروشگاه
  • محاسبه مالیات بر ارث انبار تجاری
  •   تجمیع مالیات‌ها
فرق بین مالیات بر ارث ملک تجاری با مالیات بر ارث حق سرقفلی املاک تجاری

فرق بین مالیات بر ارث ملک تجاری با مالیات بر ارث حق سرقفلی املاک تجاری

محاسبه مالیات بر ارث املاک تجاری یا همان مالکیت مغازه مطابق با ارزش معاملاتی مغازه می‌باشد. ارزش این معاملات ۷.۵ درصد است که تحت عنوان بخشی از مالیات بر ارث پرداخت می‌شود.

مالیات بر ارث حق سرقفلی املاک تجاری

حق سرقفلی مغازه در واقع نوعی از ارزش معاملاتی مغازه می‌باشد که تحت عنوان اجاره ماهیانه جهت استفاده مغازه مشخص می‌شود و این مبلغ جز مالیات بر ارث است.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *