قراردادهای پیمانکاری ساختمان

قراردادهای پیمانکاری ساختمان


قرارداد پیمانکاری ساختمان قراردادی است که به موجب آن کارفرما انجام عملی با شرایط و مدت مشخص به پیمانکار می‌سپارد. قرارداد پیمان مدیریت و قرارداد پیمانکاری ساختمان امانی از جمله انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان می باشد.

یکی از شرایط قرارداد پیمانکاری ساختمان آن است که کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون کار را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.برای اینکه نسبت به تمام مفاد قانونی در قرارداد بتوانید مسلط باشید می توانید با یکی از ده وکیل خوب تهران در مجموعه حق وران مشاوره تلفنی فوری داشته باشید.در این مقاله به بررسی انواع قرارداد های پیمانکاری ساختمان و شرایط انعقاد آن خواهیم پرداخت.

قرارداد پیمانکاری ساختمان چه نوع قراردادی می‌باشد؟

قراردادی پیمانکاری ساختمان
قراردادی پیمانکاری ساختمان

قرارداد پیمانکاری ساختمان یکی از انواع قراردادهای مقاطعه کاری می باشد.لذا براساس قراردادهای مقاطعه کاری کارفرما انجام عملی با تعیین مدت و مبلغ مشخص به شخص حقیقی یا حقوقی به نام پیمانکار واگذار می‌کند .

مبحث قراردادهای پیمانکاری می‌تواند در خصوص ملک ،حمل و نقل یا خرید و تهیه کالا باشد .معمولا پیمانکاری‌های ساختمان در بخش‌های مختلفی اقدام به بستن قرارداد پیمانکاری می‌کنند .برای مثال:

  • پیمانکاری تخریب گودبرداری ساختمان
  • محوطه سازی‌های ساختمان
  • نقاشی ساختمان
  • کاشی کاری و سرامیک‌کاری
  • نصب آسانسور و راه‌اندازی آن
  • تاسیسات برق ، آب ،گازو موارد مشابه

قرارداد پیمانکاری ساختمان بین چه کسانی منعقد می‌شود؟

قطعاً قراردادهای پیمانکاری ساختمان بین کارفرما مهندس مشاور و پیمانکار در طی یک شرایط مشخص در قرارداد منعقد می‌شود. معمولاً کارفرما صاحب پروژه بوده و سازنده است. پیمانکار برای انجام کارها و خدمات از طرف کارفرما استخدام می‌شود.

پیمانکار مسئول اجرای پروژه و تمامی خدمات کارهای ساختمانی خواهد بود. پیمانکار تمام کارها را باید طبق قراردادی که کارفرما به او سپرده انجام دهد و حتی می‌تواند هر زمانی که بخواهد پروژه را خاتمه دهد .

بر همین اساس پیمانکار برای پروژه برنامه‌ریزی کرده و طی یک جدول زمانبندی شده مرحله به مرحله فعالیت های پروژه را پیش خواهد برد.

قرارداد پیمانکاری ساختمان با چه روشی تنظیم می‌گردد ؟

قرارداد پیمانکاری ساختمان بین چه کسانی منعقد می‌شود؟
قرارداد پیمانکاری ساختمان بین چه کسانی منعقد می‌شود؟

در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان در ابتدا مشخصات طرفین همچنین موضوع قرارداد درج می‌شود. اگر پیمانکار شخص حقوقی باشد قرارداد پیمانکار قاعدتاً بین کارفرما و نماینده شخص حقوقی خواهد بود.

در بندهای بعدی قرارداد زمان پروژه و امور مالی مثل مبلغ قرارداد پرداخته می‌شود. پروژه‌های پیمانکاری معمولاً قراردادهای طولانی مدت هستند .به خاطر همین بهتر است در متن قرارداد بخشی را تحت عنوان تمدید قرارداد در نظر بگیرید .

یکی دیگر از بندهای قراردادهای پیمانکاری ساختمان بند کسور قانونی است .طبق این بند کسورات مبلغ اصلی قرارداد پیمانکاری ساختمان کم می‌شود و در حوزه‌های معین استفاده خواهد شد.

از جمله این موارد می‌توان به پرداخت‌های عوارض و مالیات شهرداری اشاره کرد. لذا پرداخت مشخص باشد که بر عهده چه کسی است.

در بند بعدی قرارداد طرفین قرارداد تعهدات و حقوق یکدیگر را ثبت می‌کنند .معمولاً در این بخش ضمانت قرارداد قید می‌شود که در صورت عدم تعهد هر یک از طرفین بتواند نسبت به جبران خسارت وارد اقدام کند.

در صورتی که در قراردادها یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف قرارداد دولت باشد باید از قراردادهای همسان سازمان برنامه و بودجه استفاده شود.

قرارداد پیمانکاری ساختمان دارای چه شرایطی می‌باشد ؟

درمواردی که کار از طریق پیمانکاری انجام می یابد، کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

مستند به ماده 13 قانون کار در مواردی که کار از طریق مقاطعه انجام مییابد. مقاطعه دهنده مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کار متعهد گردد که تمامی مقررات این قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.

نکته :

مطالبات کارگر جزء دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف میباشند. بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار پرداخت نمایند.

قرارداد پیمانکاری ساختمان دارای چه شرایطی می‌باشد ؟
قرارداد پیمانکاری ساختمان دارای چه شرایطی می‌باشد ؟

چنانچه مقاطعه دهنده بر خلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد با مقاطعه کار بپردازد و یا قبل از پایان 45 روز از تحویل موقت تسویه حساب نماید. مکلف به پرداخت دیون مقاطعه کار در قبال کارگران خواهد بود.

در قراردادهای پیمانکاری ساختمان شرایط عمومی و شرایط تخصصی قابل اجرا می‌باشد.
شرایط عمومی در قراردادهای پیمانکاری حاصل از توسعه تعهدات غیر قابل تغییر و عمومی می‌باشد که معمولاً در تمامی قراردادها یکسان می‌باشد.

این شرایط به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و در تمامی قراردادهای پیمانکاری به طور مشترک رعایت می‌شود.
در صورت تخلف مقاطعه کننده ، پیمانکار می توانداقدام به تنظیم دادخواست علیه کارفرما نماید .

شما می توانید جهت انشا دادخواست به وکیل ملکی متخصص مراجعه نمایید.همچنین برای مشاهده ی نمونه دادخواست شکایت پیمانکار علیه کارفرما روی لینک زیر کلیک نمایید:

شرایط تخصصی قراردادهای پیمانکاری

شرایط تخصصی در قراردادهای پیمانکاری معمولاً مکمل شرایط عمومی هستند .معمولاً شرایط خصوصی قابلیت تنظیم بر اساس ترازی کارفرما و پیمانکار ساختمانی در خصوص امور اجرایی و غیره را دارد.

البته نحوه تنظیم شرایط تخصصی نباید به گونه‌ای باشد که با شرایط عمومی در تعارض باشد. در واقع جنبه تغییری نداشته باشد. بلکه جنبه تکمیلی داشته باشد.

انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان

  1. قراردادهای درصدی یا پیمان مدیریت
  2. قراردادهای تک عاملی یا پیمانکاری ساختمانی امانی
  3. قراردادهای دو عاملی یا طرح و ساخت
  4. قراردادهای سه عاملی یا متعارف
  5. قراردادهای چهار عاملی یا مدیریت اجرا
  6. قراردادهای پیمانکاری دستمزدی
  7. قراردادهای پیمانکاری مقطوع
  8. قراردادهای بیع متقابل
  9. قراردادهای احداث بهره‌برداری و انتقال
  10. قراردادهای کلید در دست

قراردادهای درصدی یا پیمان مدیریت

شرایط تخصصی قراردادهای پیمانکاری
شرایط تخصصی قراردادهای پیمانکاری

در قراردادهای درصدی یا پیمانه مدیریت معمولاً شخص حقیقی یا حقوقی کلیه پروژه ساختمانی را از صفر تا ۱۰۰ بر عهده خواهد داشت. دستمزد پیمانکار به صورت درصدی محاسبه می‌شود.

بر اساس مخارجی مثل خرید ؛ پرداخت‌های کارگران؛ ماشین آلات؛ حقوق پرسنل ؛حق الزحمه خود را دریافت خواهد کرد.

در این گونه قراردادها باید فاکتورها و صورت جلسات به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. چون که سود پیمانکار با هزینه‌ها ارتباط مستقیمی دارد. معمولا مصالح در این نوع قرارداد بر اساس نظریه کارفرما تعیین می‌شود. پیمانکار محدودیت و آزادی عمل کمتری دارد.

قراردادهای تک عاملی یا پیمانکاری ساختمانی امانی

کسانی که از این روش قراردادها اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند می‌دانند که این پرخرج‌تر از روش‌های دیگر می‌تواند باشد معمولاً خود کارفرما یا نماینده معتمد او وظیفه اجرای پروژه را برعهده دارد.

تمامی بخش‌ها اعم از طراحی تهیه تجهیزات و مصالح نیروی انسانی و ماشین آلات همگی بر عهده کارفرما می‌باشد.

قراردادهای دو عاملی یا طرح و ساخت

در این نوع قرارداد معمولاً کارفرما تمامی مراحل طرح و ساخت را در طی یک قرارداد بر عهده طراح و سازنده قرار می‌دهد و مسئولیت و ریسک پذیری کارفرما به حداقل می‌رسد و در نتیجه تمامی خدمات از طراحی تدارکات و ساخت پروژه بر عهده طراح و سازنده است.

قراردادهای سه عاملی یا متعارف

در این قرارداد هر سه شخص کارفرما مشاور و پیمانکار حضور خواهند داشت ولی مسئولیت هماهنگی بین طراحی و ساخت و راه‌اندازی بر عهده کارفرما خواهد بود

قراردادهای چهار عاملی یا مدیریت اجرا

در این نوع قرارداد معمولاً طراحی ساخت مدیریت و کنترل پروژه از طرف کارفرما به یک شخص با تجربه سپرده می‌شود تا ریسک کمتری داشته باشد

قراردادهای پیمانکاری دستمزدی

در این نوع قرارداد معمولاً غ دستمزد از تمامی قراردادها پایین‌تر خواهد بود. چون که پیمانکار فقط بابت کاری که انجام داده دستمزد دریافت می‌کند و ضمن اینکه تمامی مسئولیت‌های در خصوص تامین مصالح برعهده کارفرما خواهد بود.

قراردادهای پیمانکاری مقطوع

پیمانکاری مقطوع یعنی اینکه پیمانکار به دو روش مالیات را اجرایی می‌کند. اینکه برای اجرای هر مرحله یک مبلغ خاص دریافت کند یا اینکه یک مبلغ مشخص برای تمام تعهدات دریافت می‌نماید.

قراردادهای بیع متقابل

در این روش معمولاً سرمایه‌گذار خارجی بوده و تمامی هزینه‌ها شامل نصب راه‌اندازی تجهیزات و انتقال تکنولوژی بر عهده شرکت بوده و بعد از اتمام کار به کارفرما واگذار می‌شود .

در این قراردادها بازگشت سرمایه از طریق دریافت محصولات خواهد بود و در رده قراردادهای خرید خدمت است.

قراردادهای احداث بهره‌برداری و انتقال

این نوع قرارداد یکی از جدیدترین روش‌های تامین مالی می‌باشد که برای تاسیسات زیربنایی کم کم رشد پیدا کرده است در حال حاضر نیز با استقبال روبرو شده است.

در این نوع قراردادها ساخت و بهره‌برداری پروژه برای مدت مشخصی بر عهده شرکت‌ها می‌باشد و انتقال پروژه به کارفرما بعد از یک مدت مشخص خواهد بود

قراردادهای کلید در دست

قراردادهای کلید در دست یا طراحی ساخت که مسئولیت طراحی و اجرا بر عهده پیمانکار بوده و کارفرما در پایان پروژه اقدام به بهره‌برداری از پروژه می‌کند. تمامی ضعف‌ها و نقص‌ها در این نوع قرارداد بر عهده پیمانکار خواهد بود.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *