مطالبه نفقه گذشته

مطالبه نفقه گذشته


مطالبه نفقه گذشته قابلیت طرح دعوا داشت و بر اساس ماده ۱۲۲۶ قانون مدنی زن می‌تواند نسبت به مطالبه نفقه اقامه دعوا کند.در صورتی که نفقه خویشاوندان از دویون طبیعی و فاقد ضمانت اجرا می‌باشد .

البته اگر زن تمکین نکرده باشد مرد بایدنشوز زن را اثبات کند. تفاوت مطالبه نفقه گذشته زن با نفقه گذشته اولاد و اقارب می‌توان در این موضوع اجحاف داشت که نفقه گذشته زن قابل دریافت می‌باشد. اما در خصوص اولاد و اقارب نفقه معوقه به آنها تعلق نمی‌گیرند و نمی‌توانند درخواست نفقه دهند.

در ادامه شرایط مختلف برای مطالبه نفقه اشاره می‌شود.

مطالبه نفقه گذشته
مطالبه نفقه گذشته

مطالبه نفقه گذشته

در قانون مدنی ایران ، نفقه شامل همه ی نیاز های عرفی و مناسب با وضعیت زن از قبیل خوراک ، پوشاک ، مسکن و لوازم آن و هزینه های درمانی و بهداشتی می باشد که در صورت عدم پرداخت آن قابلیت مطالبه آن توسط زن وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نفقه ی گذشته افراد واجب النفقه و نحوه ی مطالبه ی نفقه گذشته بپردازیم. جهت اطلاع از امکان دریافت نفقه گذشته بهتر است با وکیل خانواده مشاوره بفرمایید تا در صورت قابلیت مطالبه نفقه گذشته شما را راهنمایی نماید.

قابلیت مطالبه نفقه گذشته

در صورتی که شخص منفق از پرداخت نفقه امتناع نماید یا به واسطه ی غیبت و شرایط نامناسب نفقه را نپردازد ، باید ببینیم مسئولیت مدنی و کیفری این امر به چه صورت می باشد ؟ برای مثال ممکن است شخص در اثر مسافرت به خارج از کشور از پرداخت نفقه در آن زمان خودداری کرده باشد یا به واسطه ی مراحل طلاق در تشریفات دادرسی به فرزندان خود نفقه نداده باشد ، حال باید دید در چه مواردی افراد واجب النفقه می توانند نفقه ی گذشته خود را دریافت نمایند.

بهتر است برای اطلاعات بیشتر جهت نحوه ی دریافت نفقه از وکیل خانواده کمک بگیرید.

آیا نفقه ی گذشته ی زن قابل دریافت است ؟

براساس قانون مدنی نفقه ی زن نسبت به نفقه ی سایر افراد واجب النفقه دارای امتیازاتی می باشد که از جمله ی آن می تواند به قابلیت مطالبه نفقه گذشته اشاره کرد.

مستند به ماده 1206 قانون مدنی : « زوجه در هر حال می تواند برای نفقه ی زمان گذشته ی خود اقامه ی دعوی نماید و طلب او از بابت نفقه ی مزبور طلب ممتاز بوده و در صورت افلاس یا ورشکستگی شوهر ، زن مقدم بر غرما خواهد بود ولی اقارب فقط نسبت به آتیه می توانند مطالبه نفقه نمایند.»

نفقه ی گذشته زن جز دین های حقوقی می باشد که در دادگاه با ارائه دادخواست قابل مطالبه می باشد در حالی که نفقه ی خویشاوندان از دیون طبیعی است و فاقد ضمانت اجرا هستند.

جهت ارائه دادخواست مطالبه نفقه گذشته ی زوجه با وکیل خوب تهران مشاوره نمایید. همچنین جهت مشاهده ی نمونه دادخواست تنظیم شده مطالبه نفقه گذشته زن بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

مطالبه نفقه گذشته زوجه در صورت عدم تمکین 

دریافت نفقه گذشته زوجه در صورت عدم تمکین
دریافت نفقه گذشته زوجه در صورت عدم تمکین

در صورتی که زن از انجام وظایف زناشویی خود سرباز زند و به اصطلاح ناشزه باشد و مرد بتواند در دادگاه نشوز زن را اثبات نماید نفقه ی زن قابل مطالبه نمی باشد ، نکته ی مهمی که در خصوص نفقه ی گذشته ی زن وجود دارد این است که اثر حکم اثبات عدم تمکین مربوط به آینده می باشد و به نفقه ی گذشته تسری نمی یابد.

در نتیجه زن می تواند نسبت به دریافت نفقه ی گذشته ی خود اقدام نماید.برای مشاهده نمونه رای مربوط به دریافت نفقه گذشته زوجه در صورت عدم تمکین بر لینک زیر کلیک نمایید :

نفقه ی گذشته ی اولاد و اقارب 

درخواست نفقه ی اقارب بر طبق ماده 1206 قانون مدنی تنها نسبت به آتیه است و در نتیجه خویشاوندان منفق تنها در خصوص دریافت نفقه آینده می توانند طرح دعوی نمایند و مطالبه نفقه ی گذشته آنان امکان پذیر نمی باشد.

در خصوص فرزندان هم برخلاف زوجه نفقه ی معوق به آن ها تعلق نمی گیرد و نمی توانند نسبت به ایام گذشته درخواست اخذ نفقه داشته باشند.

جهت مطالعه ی مقاله ی مربوط به نفقه ی زوجه و اقارب و فایل صوتی آن به لینک زیر مراجعه نمایید :

آیا نفقه ی در زمان ارائه دادخواست تا صدور حکم قابل دریافت است ؟
آیا نفقه ی در زمان ارائه دادخواست تا صدور حکم قابل دریافت است ؟

آیا نفقه ی در زمان ارائه دادخواست تا صدور حکم قابل دریافت است ؟

با توجه به اینکه نفقه ی دوران اقامه دعوی جز نفقه گذشته محسوب نمی شود پس برای افراد واجب النفقه قابل مطالبه می باشد.

آیا عدم پرداخت نفقه گذشته زن ضمانت اجرای کیفری دارد ؟

مجازات کیفری در خصوص تخلف از انفاق به تمکن مالی زوج بستگی دارد و فقط در خصوص نفقه آینده زن است نه نفقه گذشته

مرجع صالح جهت رسیدگی به دعاوی نفقه ایام گذشته زن 

زن با تنظیم دادخواست نسبت به دریافت نفقه ایام گذشته خود ابتدا به ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی می پردازد. سپس از طریق ارائه آن به دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف با ارائه مستندات تقاضای اخد آن را می نماید.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *