قاچاق گازوئیل با قایق

قاچاق گازوئیل با قایق


قاچاق گازوئیل با قایق یکی از روش هایی است که توسط برخی از افراد و گروه های قاچاقچی برای حمل و نقل قانونی سوخت از منطقه به منطقه دیگر استفاده می شود.

این امر با چالش های زیادی همراه است و همچنین دلایل متعددی منجر به صادرات غیرقانونی سوخت می گردد.در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه ی قاچاق گازوئیل با قایق و مجازات قانونی مرتبط با این امر بپردازیم.

قاچاق گازوئیل با قایق
قاچاق گازوئیل با قایق

قاچاق سوخت چگونه صورت می گیرد ؟

قاچاق به هرگونه عملیات ورود و خروج غیرقانونی کالا اطلاق می گردد.هرگونه حمل و نقل فراورده‌های نفتی از سهمیه داخل کشور در نقاط مرزی ممنوع است.مستند به ماده 4 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب 1356 هرگونه عملیات به منظور عرضه کردن نفت و فراورده‌های نفتی و حمل و نقل و صدور و فروش مواد مزبور در داخل و خارج کشور، منحصرا به عهده شرکت ملی نفت ایران است. ‌

بر طبق ماده مذکور اعمال حق مالکیت ملت ایران نسبت به منابع نفتی و گازی سرتاسر کشور به شرح زیر می باشد:

  1. حمل و نقل نفت خام و گاز طبیعی و هیدروکاربورهای طبیعی دیگر اعم از مایع و‌جامد
  2. قابل عرضه‌کردن مواد مزبور و حمل و نقل و پخش و صدور و فروش آنها در داخل و خارج کشور

معامله ی سوخت قاچاق

خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می گیرند به صورت تجاری مانند فرآورده های نفتی و دارویی خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب می گردد.

لذا در این گونه مواقع شریک جرم یا افرادی که شرایط معاملات قاچاق را فراهم می‌کنند نیز مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

گاهی ممکن است افراد به دلیل عدم آگاهی نسبت به معاملات انجام گرفته فریب خورده باشند اینگونه افراد می‌توانند به کمک مشاورهای حقوقی توسط یکی از ۱۰ وکیل خوب تهران در حوزه قاچاق کالا و ارز نسبت به حق و حقوق خود آگاهی پیدا کنند و نسبت به معامله صورت گرفته بر اساس مشاوره‌های انجام شده اقدام قانونی انجام دهند تا نسبت به جرم صورت گرفته مجازات کمتری شوند

نکته :

خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهای موضوع قاچاق در صورتی تجاری محسوب خواهد شد که با توجه به شواهدی از قبیل ظواهر مرتکب، حجم کالا، نحوه نگهداری یا حمل، زمان و مکان کشف عرفا برای امر تجاری باشد.

حمل و قاچاق گازوئیل با قایق
حمل و قاچاق گازوئیل با قایق

حمل و قاچاق گازوئیل با قایق

اصلی ترین دلیل قاچاق گازوئیل با قایق می تواند قیمت پایین سوخت در کشورهایی باشد که ارسال از آن صورت می گیرد و در نتیجه سود زیادی نصیب قاچاقچیان می گردد.

کشورهایی که در طول سواحل دریاها قرارگرفته اند به ویژه اگر سواحل آن ها در واقع در مسیر تجارت بین المللی باشد به راحتی و با هزینه ی اندک به کشورهای دیگر متصل می گردند.در نتیجه علاوه بر دولت ها ، سازمان های بین المللی نیز در راستای مبارزه با قاچاق سوخت کنوانسیون هایی را تنظیم نموده اند.

بر اساس ماده 38 دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای هرگونه حمل منبع و ظرف اضافی سوخت توسط شناورها ممنوع است و واحدهای انتظای موظف هستنند این‌گونه ظروف و سوخت‌ها را جمع‌آوری و متخلفان را حسب مورد به ظن قاچاق یا عرضه خارج از شبکه تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا مرتکب خرید و فروش فراورده های نفتی علاوه بر ضبط کالای مزبور حسب مورد به حداقل جریمه نقدی مقرر در این ماده محکوم می‌شود. دولت مکلف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجراء‌شدن این قانون دستورالعمل مورد نیاز را تصویب نماید.

راهکارهای پیشگیری از قاچاق گازوئیل با قایق 

  • ایجاد نظارت و کنترل سیستماتیک در مناطق ساحلی
  • همکاری با نیروی دریایی و نیروی انتظامی
  • افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات و عواقب قاچاق سوخت
  • همچنین دولت اقدامات فراوانی را برای مقابله با قاچاق گازوئیل از جمله تشدید نظارت و کنترل در مرزها، تشدید
  • مجازات‌ها و ترویج آگاهی عمومی درباره خطرات قاچاق گازوئیل انجام می‌دهد.
مجازات قاچاق گازوئیل با قایق چیست؟
مجازات قاچاق گازوئیل با قایق چیست؟

مجازات قاچاق گازوئیل با قایق چیست؟

جرم قاچاق گازوئیل در ایران به معنای غیرمجاز و قانونی نقل و انتقال یا تجارت گازوئیل است. قاچاق گازوئیل معمولاً شامل خرید، فروش یا حمل گازوئیل به صورت غیرقانونی از طریق مسیرهای غیررسمی و بدون مجوز دولتی است.

این فعالیت در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، غیرقانونی و مورد تعقیب قانون قرار دارد.در ایران، قاچاق گازوئیل یکی از مشکلات جدی و مهم در حوزه اقتصاد و امنیت ملی است. این فعالیت منجر به عدم دریافت مالیات، ضرر به اقتصاد کشور و کاهش منابع مالی دولت خواهد شد.

بنابراین، قانون ایران شامل مجازات‌های سخت برای قاچاق گازوئیل است. مجازات‌ها برای قاچاق گازوئیل در ایران شامل زندان، جریمه‌های سنگین و جزای نقدی در صورت تأیید باشد.

زمانی که جرم قاچاق این افراد محرز شود و در این بین ازاشخاص حقیقی یا حقوقی هرگونه حق تضیع شده باشد می توانند از وکیل قاچاق کالا و ارز کمک بگیرند.

معمولاً وکیل برای دفاع از حق و حقوق تضعیع شده نسبت به اثبات جرم صورت گرفته اقدامات قانونی انجام می‌دهد و پس از رسیدگی‌های مراجع مجازات‌های مربوطه تعیین و جریمه‌ها پرداخت می‌شود.

اما اگر وکیل در جایگاه دفاع از فرد قاچاقچی قرار بگیرد می‌تواند از مفاد قانونی در خصوص تخفیف مجازات بهره ببرد البته شخص مجرم باید نسبت به عمل مرتکب شده نادم و پشیمان باشد.

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم قاچاق گازوئیل با قایق

رسیدگی به قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه در صلاحیت شعب تعزیرات حکومتی هستند.مطابق بند 2 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و مواد 1 و 2 و 3 قانون مجازات مرتکبین قاچاق 1312 و اصلاحات بعدی هرگونه مباشرت، مشارکت و معاونت در ارتکاب قاچاق کالاهای انحصاری و ممنوعه را علاوه‌بر ضبط کالا و جریمه نقدی، مستوجب حبس تعزیری تا دوسال دانسته است.

گروه وکلای حق وران با بهره گیری از وکلای متخصص امور گمرکی آماده ارائه خدمات در خصوص قاچاق کالا و ارز می باشد.

دکتر محمد جواد گوهریانمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر محمد جواد گوهریان

سلام من دکتر محمد جواد گوهریان هستم و متولد سال ۱۳۶۴ و دارای دکترای تخصصی در رشته حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی هستم. بنده سابقه  تالیف و گردآوری بیش از ۸ مقاله در حوزه حقوق خصوصی در نشریات معتبر داخلی و  گرد آوری کتاب در حوزه آرای وحدت رویه قضائی را دارا می باشم. انجام وکالت و مشاوره در بیش از ۴۳۸ پرونده مطرح در محاکم داخلی و بیش از یازده پرونده داوری در عرصه قرارداهای داخلی تا سال ۱۳۹۸ توسط بنده به انجام رسیده است. تخصص در وکالت در زمینه ملکی و همینطور در زمینه شرکت های داخلی و بین المللی در خصوص انعقاد قرارداهای جاری  و وکالت دائم از دیگر حوزه های فعالیت بنده هست. همینطور بنده مفتخرم پاسخ سوالات کاربران عزیزمان را که عضو با ارزش سایت در نزد ما محسوب می شوند، را به دقت و به صورت رایگان در سایت و در بخش پرسش وپاسخ قرار بدهم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *